ترافیک بنای مسجد جامع شهرکرد را تهدید می‌کند


ترافیک بنای مسجد جامع شهرکرد را تهدید می‌کند

شهرکرد- ایرنا- رئیس هیات امنای مسجد جامع شهرکرد گفت: سنگینی بار ترافیک شهری باعث تهدید بنای این مسجد تاریخی در مرکز چهارمحال و بختیاری شده است.

به گزارش ایرنا، مرتضی سجادی شامگاه شنبه در یکصد و نود و ششمین نشست علنی شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سنگینی ترافیک و همچنین پارک بسیاری خودروها در پیاده‌راه جوار مسجد جامع شهرکرد باعث ایجاد ترک خوردگی و نشست در دیوارهای این بنای تاریخی شده است.

وی افزود: اولویت‌بندی عقب‌نشینی ساختمان‌های مسکونی اطراف مسجد جامع شهرکرد می‌تواند در کاهش ترافیک و رونق گردشگری این بخش از شهر نقش‌آفرینی کند.

سجادی تصریح کرد: اجرای سنگ‌فرش اطراف مسجد جامع شهرکرد از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری مورد توجه اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.

وی یادآور شد: برای بازسازی حمام قدیمی مسجد جامع شهرکرد معروف به حمام خان تاکنون ۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس هیات امنای مسجد جامع شهرکرد اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بخشی از خانه تاریخی مرتضوی‌ها در جوار مسجد جامع را بازسازی و سپس رها کرده که هم‌اینک در حال تخریب است.

وی گفت: تکمیل و بهره‌برداری سریع‌تر از خانه تاریخی مرتضوی‌های شهرکرد در ساماندهی محوطه اطراف مسجد جامع نقش اساسی دارد.

سجادی تاکید کرد: تسریع در عقب‌نشینی ساختمان‌های اطراف، کنترل ترافیک، تکمیل سریع‌تر بناهای اطراف، اجرای سنگ‌فرش و بهره‌برداری از خانه تاریخی مرتضوی‌ها باعث رونق گردشگری و تقویت اقتصاد شهری در این محله قدیمی مرکز چهارمحال و بختیاری خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: اختصاص بخشی از بودجه ستاد بازآفرینی شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری به ساماندهی و سنگ‌فرش اطراف مسجد جامع به عنوان یک گذر فرهنگی تعلق گیرد.

فرهاد رئیسی دهکردی تصریح کرد: سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شهرکرد بایستی به این موضوع ورود کند.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای کنترل ترافیک و ساماندهی مسیر ترافیکی اطراف مسجد جامع شهرکرد در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار شهرکرد نیز گفت: شهرداری پیشنهاد تامین اعتبار برای اجرای سنگ‌فرش در حاشیه مسجد جامع را به ستاد بازآفرینی شهری ارائه کرده است.

اکبر شاهوردی تاکید کرد: شهرداری شهرکرد امسال پیشنهاد یک‌هزار میلیارد ریال بودجه برای اجرای طرح‌های مرتبط به بازآفرینی شهری را پیشنهاد کرد.

وی اظهار داشت: این در حالی است که از این مبلغ پیشنهادی تنها ۱۹۲ میلیارد ریال تصویب شد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: بازسازی حمام تاریخی مسجد جامع معروف به حمام خان بسیار اصولی و زیبا صورت گرفته است.

حیدر علیپور دهکردی تصریح کرد: شورای اسلامی و شهرداری شهرکرد برای تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از حمام تاریخی مسجد جامع معروف به حمام خان کمک خواهند کرد.

وی افزود: مدیریت شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری ساماندهی وضعیت ترافیک در اطراف مسجد جامع شهرکرد و کمک به حفظ این بنای تاریخی را با جدیت دنبال می‌کند.

علیپور دهکردی تاکید کرد: ارتقای کمی و کیفی وضعیت گردشگری اقتصادی در شهرکرد از مهمترین برنامه‌های مورد نیاز در مرکز چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: برای تحقق این امر مجموعه مدیریت شهری در شهرکرد برنامه‌های مشترکی را با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط پیش‌بینی و اجرایی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، مسجد جامع شهرکرد (مسجد خان) در سال ۱۲۷۰ هجری قمری به سبک معماری مسجد ۴ ایوانی با ۲ شبستان زمستانه و بهاره احداث شده است.

مسجد جامع شهرکرد (مسجد خان) در تاریخ ۱۰/۰۵/۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرکرد به عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۷۳۶۲/۲۰۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟