حضور روحانیت برای تقویت روحیه رزمندگان فوق العاده موثر بود


حضور روحانیت برای تقویت روحیه رزمندگان فوق العاده موثر بود

قم - ایرنا - یک روحانی فعال در دوران سال دفاع مقدس با بیان اینکه حضور روحانیت در جبهه برای تقویت روحیه رزمندگان اسلام فوق العاده تاثیرگذار بود، گفت: حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس در حقیقت معنا، مصداق و ترجمه روان و رسای حدیث شریفه کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم از امام صادق (ع) است به این معنا که با عمل مردم را دعوت می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد احدی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس بسیار ضروری، پررنگ، فوق العاده اثرگذار و برای رزمندگان اسلام روحیه بخش بود.
وی ادامه داد: هر جا که روحانیون مبلس به لباس روحانیت حضور داشتند، چندین برابر تبلیغات صدا و سیما، منابر و سخنرانی های دیگر برای رزمندگان اسلام اثربخش بود، زیرا آنان روحانیت را همراه، در کنار و دوشادوش خود احساس میکردند و حرف آنها را با تلفیقی از عمل دریافت نمودند.
وی بیان داشت: وقتی یک طلبه مجاهد در جنگ در مورد جهاد، ایثار، شهدای کربلا و ... سخن میگفت و ابتدا خود به آن عمل می کرد، تاثیر آن برای رزمندگان در حد بسیار بالایی قرار داشت.

احدی که از روحانیون آزاده دوران دفاع مقدس می‌باشد،‌ادامه داد:علاوه بر میزان تاثیرگذاری روحانیت در جنگ، حضور آنان برای مسائل شرعی نیز ضروری بود، در جبهه برخی مسائل مبتلابه شرعی وجود داشت به عنوان نمونه وقتی فردی مجروح می شد و بدن او خونی بود، نیاز به حضور فردی که به مسائل و فتاوای شرعی مسلط باشد، وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: گاهی خود بنده در جبهه با شرایطی مواجهه بودم که بسیاری از افراد به دلایل شرایط جنگ و مجروحیت، طهارت ظاهری نداشتند وبه دلیل کمبود آب، امکان تحصیل طهارت نیز نبود، بدن ها زخمی و لباس خونی شده بود، وقت نماز این مشکل را داشتند که با این شرایط چگونه باید نماز خواند؟
احدی بیان داشت: ما وقتی در این شرایط، مسائل شرعی را برای آنها مطرح میکردیم که وقتی آب در دسترس نیست باید در حد امکان اکتفا کرد، آنها با خیال راحت قبول می‌نمودند.
وی اظهار داشت: در کربلا و ظهر عاشورا نیز شرایط برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اینگونه بود، طبق روایت ها، روز عاشورا تیرهای زیادی به بدن مبارک حضرت امام حسین (ع) اصابت کرد ولی ایشان نماز می خواندند و وقتی این روایت ها را برای رزمندگان بیان میکردیم با جان و دل میپذیرفتند.
احدی گفت: حضور روحانیت علاوه بر اینکه از نظر شرعی برای تبیین مسائلی شرعی و تقویت روحیه رزمنده ضروری بود، در عملیات ها نیز بسیار اثربخش بود، زیرا رزمندگان از زبان کسانی موضوع جهاد را دریافت میکردند که خود وسط معرکه و جهاد بوده و مشوق بسیار خوبی برای شب های عملیات بودند.
وی که از سال ۱۳۶۱ تا پایان جنگ در اسارت بود ، گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از روحانیون در دوران دفاع مقدس به اسارت دشمن درآمدند و هم اکنون ۱۵۰ نفر آنها در سطوح عالی حوزه و دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان