جابجایی مصدومان حوادث در شاهرود و نگرانی خانواده‌ها


جابجایی مصدومان حوادث در شاهرود و نگرانی خانواده‌ها

شاهرود- ایرنا- شاهرود در میانه راه تهران - مشهد قرار دارد، هر ساله میلیون ها مسافر و زایر امام رضا(ع) از راه‌های این شهرستان گذر کرده و برخی نیز به دلایل گوناگون در حوادث رانندگی دچار مصدومیت می شوند.

اگرچه اورژانس و بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود به پیشرفته ترین امکانات درمانی برای رسیدگی به مصدومان مجهز هستند، اما پذیرش برخی مصدومان در بیمارستان خاتم این شهر و انتقال دوباره به سایر بیمارستان ها موجب جابجایی پیاپی مصدوم و هدر رفت وقت برای رسیدگی و درمان آن ها می شود.

انتقال مصدومان ترومایی از بیمارستان خاتم به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود و گاهی اوقات به بیمارستان بهار، به علت نبود نیروی متخصص، اعتراض همراهان مصدومان حوادث جاده‌ای را فراهم کرده است.

تروما در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک و آسیب وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.

اهمیت تفاوت این دو موضوع در فوریت‌های پزشکی مشخص می‌شود؛ به طور مثال در برخورد با بیمار دچار شوک، اگر عامل آن بیماری باشد، امدادگر به‌آسانی می‌تواند اقدام به جابجایی بیمار کند ولی در شرایط تروما از جمله آسیب های تصادف رانندگی ، به علت وجود احتمال آسیب‌های شدید مانند قطع نخاع، هرنوع جابجایی و حرکت بیمار بدون پوشش و ثابت کردن اندام‌های متحرک و توسط اشخاص ناوارد ممنوع است. تروما اگر شدید باشد شخص را به مداوای سریع اورژانسی نیازمند می‌سازد.

مسوولان مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی می‌گویند براساس دستورالعمل های اورژانس، مصدوم حادثه تصادف جاده‌ای باید به نزدیکترین مرکز درمانی در حوزه تصادف یا هر حادثه دیگر تحویل داده شود.

با این تفسیر مصدومان تصادف‌های جاده‌ای در محور شاهرود- دامغان به اولین مرکز درمانی که بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شاهرود است، تحویل داده می‌شوند و به گفته مسئولان بیمارستان هم که براساس قوانین موظف به پذیرش مصدوم هستند، این کار باید انجام شود.

یکی از همراهان مصدوم حادثه اخیر تصادف این جاده در تماس تلفنی به دفتر ایرنا در شاهرود گفت: مصدوم بعد از انتقال توسط اورژانس شاهرود در بیمارستان خاتم(ص) مورد پذیرش اورژانس قرار گرفت اما بعد از یک ساعت با آمبولانس این بیمارستان که فاقد تجهیزات پزشکی و همچنین پرستار متخصص اورژانس بود به بیمارستان امام حسین(ع) اعزام شد.

وی این سئوال را مطرح کرد که چرا این بیمارستان دارای پزشک و تجهیزات اورژانسی نیست و به چه دلیل مصدوم را پذیرش می‌کنند و اگر در بین راه ۲ بیمارستان اتفاقی برای مصدوم ما می افتاد چه کسی پاسخگو بود؟

تماس این فرد ایرنا را بر آن داشت که موضوع را از رئیس بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شاهرود پیگیر شود.

دکتر فریور باقری گفت: بیمارستان خاتم الانبیاء که زیر مجموعه دانشگاه آزاد واحد شاهرود است از ابتدای تاسیس از نظر نیروی انسانی محدودیت داشته است.

وی افزود: در هر شهر بیمارستان‌هایی وجود دارند که مرکز تروما نیستند اما اقدام‌های اولیه را انجام داده سپس فرد را به مرکز تروما انتقال می‌دهند. مرکز تروما تعریفی دارد و آن این است که باید جراح عمومی، جراح مغز و اعصاب و جراح ارتوپد آنکال هر روزه در مرکز حضور داشته باشند.

نبود پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب

باقری ادامه داد: بیشتر مصدومانی که از ناحیه سر ضربه می بینند در یک بازه طلایی هستند و با توجه به اینکه در این بیمارستان پزشک جراح مغز و اعصاب وجود ندارد، نمی توانیم آنان را نگه داشته و مجبور به انتقال مصدوم به بیمارستان دیگری می شویم.

وی یادآور شد: بیمارستان خاتم از نیروهای تربیت شده طب اورژانس هم برخوردار نیست.

وی گفت: نیروهای شاغل در این بیمارستان باید از تعهدات به سیستم دولتی آزاد شده باشند و به همین دلیل تعداد این افراد در این شهرستان زیاد نیست.

رئیس بیمارستان خاتم شاهرود افزود: درخواست ما از نماینده و مسئولان شاهرود این است نیروهایی که برای طرح دوره تخصصی موظف هستند در بیمارستان های دولتی خدمات دهند به این مرکز درمانی هم انتقال داده شوند.

بیمارستان خاتم نه خصوصی است و نه دولتی

باقری افزود: این بیمارستان دولتی نبوده و یک مرکز درمانی خصوصی هم نیست و مزایای بخش خصوصی که جذابیت داشته باشد تا پزشکان در این بیمارستان کار کنند را هم ندارد.

وی افزود: در بازدید چند هفته پیش دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد درباره موضوع در اختیار قرار دادن نیروهای که دوره تخصص را طی می کنند با وزیر بهداشت مذاکره شود.

وی ابراز داشت: مسئولان اگر می‌خواهند این بیمارستان به کار خود ادامه دهد باید در رشته های قلب، رادیولوژی ، مغز و اعصاب و جراح عمومی نیروی متخصص جذب کنند.

دانشگاه آزاد دارای هشت بیمارستان در سراسر کشور است

به گفته رییس بیمارستان خانم الانبیاء(ص) شاهرود، دانشگاه آزاد شاهرود با هزینه خود دانشجو تربیت می کند اما پزشک تربیت یافته تعهدات خدمتی را به دولت در جاهای دیگر کشور انجام می دهد .

دانشگاه آزاد در سراسر کشور دارای هشت بیمارستان است که باید نیرو های طرحی به آنان ارجاع شود.

چندی پیش با حضور رئیس دانشگاه آزاد بخش مراقبت های ویژه "ICU" ، اتاق عمل شماره ۴ و توسعه بخش ریکاوری بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی خاتم‌الانبیا (ص) دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود هم راه اندازی شد.

شکل عمده کار این بیمارستان ارجاع بیمار از مطب است و اورژانس این بیمارستان برای بیماری های داخلی از جمله گوارش کارایی دارد.

به گفته وی ، در این بیمارستان فوق تخصص گوارش داریم که در صورت مراجعه بیمار گوارشی در اورژانس صفر تا صد درمان در همین بیمارستان انجام می شود.

زایمان پر خطر در این مرکز انجام نمی شود چرا که پزشک زنان مقیم هم نداریم و این افراد به بیمارستان بهار انتقال داده می شوند.

ساختمان بیمارستان قدیمی و نیاز به بازسازی دارد

به علت قدیمی بودن ساختمان این مرکز با مشکلات عدیده ای روبرو است.

باقری گفت: هم اکنون تراز مالی بیمارستان منفی است و دانشگاه آزاد با مساعدتی که دارد موجبات سرپا بودن بیمارستان را فراهم کرده است.

تلاش براین است این تراز مالی که سالیان سال منفی بوده را به یک نقطه سر به سر برسانیم.

وی افزود: آمبولانس اورژانس برای انتقال مصدومان مجهز بوده و از پرستاران مجرب و آموزش دیده برای همراهی استفاده شده و در برخی موارد ضروری به پزشک مصدوم را همراهی می کند.

رییس بیمارستان خاتم شاهرود اعتراض های مردمی را به حق دانست و گفت: در سال های گذشته بسیاری از منابع به هدر رفت ، منابع مالی دانشگاه با وجود ۱۲ هزار دانشجو به بیمارستان تزریق نشد .چنانچه این تزریق مالی به بیمارستان انجام می شد پیشرفت های خوبی در تجهیز بیمارستان اتفاق می افتاد.

وی گفت: با خرید یک دستگاه تصویر برداری خاص به نام " cr" برای عمل های جراحی مغز و اعصاب و بکارگیری جراح مغز و اعصاب بخش ترومای این بیمارستان فعال خواهد شد.

برغم همه گفته های رییس بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) شاهرود، جان مصدومان حوادث بوِیژه تصادف های رانندگی به لحظه ها و رسیدگی های فوری بستگی دارد. اگر این بیمارستان امکان رسیدگی به این قبیل مصدومان را ندارد، اورژانس و هلال هم نباید مصدومان را به این بیمارستان تحویل دهند.

سالانه دست کم ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر از محورهای ارتباطی استان سمنان تردد می کنند. حدود ۶۰۰ کیلومتر از محور تهران-مشهد در استان سمنان واقع است.

با توجه به این حجم تردد خودرو و تصادف های بسیار، ضروری است تدابیری اندیشیده شود تا از فوت مصدومان این تصادفات جلوگیری شود.

یکنواخت بودن راه ها، نبود امکانات کافی برای استراحت رانندگان و نیز ایمن نبودن برخی از نقاط این مسیر باعث رخداد حوادث رانندگی به ویژه انحراف از راه و واژگونی خودروها می شود.

در تصادفات جاده ای و مراجعه بیماران اورژانسی که دقایق و لحظات طلایی بوده و جان بیماران در خطر است وجود پزشک متخصص امری ضروری است که همت مسوولان و خیران را می طلبد تا بخش های مختلف این بیمارستان را بازسازی کرده و جلب رضایت مردم را هم فراهم کنند.

بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شاهرود در سال ۱۳۷۰ باعنوان گروه پزشکی رازی توسط بخش خصوصی تاسیس و راه اندازی شد و پس از ۱۴ ماه فعالیت آن متوقف گردید .

این مرکز درمانی در سال ۱۳۷۹ توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود خریداری و در سال ۱۳۸۰ با نام بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) بهره برداری دوباره از آن آغاز شد.

این بیمارستان در ابتدای تاسیس شامل بخش های جراحی ، اتاق عمل ، اورژانس ، زایمان و نوزادان بودکه بخش های داخلی ، زنان ، اطفال ، CCU ، ICU ، NICU ، چشم ، قلب ، نورولوژی ، ENT و دیگر بخش ها هم راه اندازی شد.

۱۰۲۳/۶۱۶۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...