بی‌خطرسازی آلاینده‌های رنگی و دارویی با ابتکار محققان دانشگاه سمنان


بی‌خطرسازی آلاینده‌های رنگی و دارویی با ابتکار محققان دانشگاه سمنان

مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان از ابداع روشی برای حذف و بی‌خطرسازی آلاینده‌های رنگی و دارویی در محیط آبی و ثبت این اختراع خبر داد.

به گزارش ایسنا، داود معروفی مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر اظهار کرد: این ابتکار جدید با عنوان کامپوزیت دی اکسید تیتانیای اصلاح شده و زئولیت مونت موریلونیت برای حذف تخریب آلاینده‌های رنگی و دارویی توسط محققان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، پردیس علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد.

وی ادامه داد: این اختراع به همت دکتر محسن مهدی‌پور قاضی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، امیررضا قناد دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشکده، دکتر نرجس کرامتی عضو هیأت علمی پردیس علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه سمنان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره 98791 به ثبت رسید.

دکتر مهدی پور قاضی در توضیح این اختراع گفت: در این اختراع، پساب رنگی تولید شده از صنایع نساجی و صنایع دارویی با استفاده از یک نانوفوتوکاتالیست نوترکیب زئولیت مونت موریلونیت- دی اکسید تیتانیای تبدیل به ترکیبات بی‌اثری چون دی‌اکسید کربن و آب با راندمان بسیار بالا می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه، حذف رنگ‌هایی مثل متیلن بلو از پساب‌های صنعتی تبدیل به یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی شده است، این اختراع قابلیت تخریب آلاینده‌هایی نظیر رنگ‌ها و ترکیبات آلی سمی در محیط آبی با فرآیند فتوکاتالیستی در حضور نور مرئی یا فرابنفش را داشته و آنها را تبدیل به ترکیبات بی‌خطر می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟