غار «سراب» همدان برای ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده است


غار «سراب» همدان برای ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده است

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: غار «سراب» از پدیده های طبیعی زمین شناسی در کشور به شمار می آید که برای ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: غار «سراب» از پدیده های طبیعی زمین شناسی در کشور به شمار می آید که برای ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است.

به گزارش ایلنا، غار «سراب» در ۸۷ کیلومتری شمال همدان در شهرستان کبودرآهنگ و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است که دهانه آن در کنار دریاچه ای واقع در یک کیلومتری روستای «سراب» قرار گرفته است.

غار «سراب» با دهانه غار علیصدر ۷ هزار و ۵۷۰ متر و با غارسوباشی ۴ کیلومتر فاصله دارد و فاصله مسیر طی شده از دهانه غار تا انتهای غار، ۲ هزار و ۹۶۰ متر است.

وسعت حریم در نظر گرفته شده برای غار ۷۸ هکتار است و این غار از طریق فرسایش و ایجاد حفره های ریز در توده سنگ های آهکی و به هم پیوستن تدریجی این حفره ها در طی سالیان طولانی ایجاد شده است.

سقف غارپوشیده از رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی دیگر است و قدمت این پدیده در حدود دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک تخمین زده می شود.

منشا آب غار جریان های زیر زمینی، ریزش های جوی و نفوذ آب های سطحی است که به صورت قطرات آب از دیواره ها، شکاف ها و سقف غار به درون آب می ریزد.

درجه حرارت آب غار «سراب» ۱۲ درجه و این آب فاقد بو و مزه خاص و دارای اسیدیته نزدیک به خنثی و رنگ آن آبی کم رنگ و بسیار زلال است به طوری که حتی در نقاطی با عمق ۱۰ متر، بستر آن در نور معمولی و با چشم غیر مسلح به خوبی قابل رویت است.

هوای داخل غار سبک، تمیز، عاری از گرد و غبار و کاملا ساکن و محیط غار اشباع از بخار آب است و دمای داخل غار نیز در طول سال ثابت و حدود ۱۴ درجه سانتی گراد است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص وضعیت حفاظتی غار «سراب» بیان کرد: غار «سراب» یکی از پدیده های طبیعی مهم زمین شناسی در کشور به شمار می آید و برای ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده که منتظر طرح این پیشنهاد در شورای عالی محیط زیست هستیم.

مهدی صفی خانی بیان کرد: با مدیریت دقیق منطقه علاوه بر حفظ میراث زمین شناسی می توان از غار «سراب» به عنوان یک ابزار آموزشی و تربیتی برای آموزش مفاهیم محیط زیستی بهره مند شد.

وی با بیان اینکه اثر طبیعی ملی، یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است، ادامه داد: پدیده‌های نمونه یا مجموعه‌های گیاهی و جانوری نادر یا اشکال و مناظر کم‌نظیر، ویژه و غیر قابل جایگزین که از جهات علمی، تاریخی یا طبیعی دارای ارزش حفاظتی باشند، به عنوان اثر طبیعی ملی، با تعیین محدوده از آنها حراست می شود.

صفی خانی گفت: غار «سراب» جزو غارهای دسترسی محدود و در زمره غارهای فعال یا نیمه فعال دارای سازندهای کاملا یا نیمه سالم است که متولی حفاظت و بهره برداری از این غارها، نهاد های عمومی غیر دولتی، دولتی، دهیاری و شورای نزدیکترین روستا و یا شهرداری نزدیکترین شهر به غار است.

وی تاکید کرد: غارهای دسترسی محدود از جمله غار «سراب» به هیچ وجه جهت بهره برداری گردشگری، منابع آبی، منابع خاکی به بخش خصوصی واگذار نمی شود و متولی، مسئول حفاظت و جلوگیری از تخریب یا آلوده سازی غار توسط بازدیدکنندگان است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های غار سراب، تنها افراد متخصص در غارنوردی می‌توانند از این غار بازدید کنند و ورود افراد متفرقه به غار «سراب» با خطر جانی و آسیب رو به رو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری