واکنش قاری قرآن به تبلیغ نامتعارف یک برند


واکنش قاری قرآن به تبلیغ نامتعارف یک برند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ احمد ابوالقاسمی، پس از انتشار خبر نصب بیلبوردی که شعار تبلیغاتی یک برند بر روی آن یکی از آیات قرآن کریم را به ذهن متبادر می‌کند، واکنش نشان داد.

واکنش قاری قرآن به تبلیغ نامتعارف یک برند

گزارشی با عنوان «از یقه به شما نزدیکتریم! هدف‌گیری معارف قرآنی/ وزارت ارشاد اغماض نکند» دو روز گذشته بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت؛ گزارشی که در آن به محتوای یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی به نمایش درآمده در سطح شهر تهران اعتراض شده بود. احمد ابوالقاسمی، قاری و مدرس بین‌المللی قرآن، روز گذشته با حضور در محل این خبرگزاری به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این اتفاق پرداخت که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

ابوالقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه به صراحت نمی‌توان گفت که شعار تبلیغاتی به کار رفته در یکی از بیلبوردهای سطح شهر تهران ترجمه یک آیه است،‌ اما این تبلیغ بسیار شبیه به آیه «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» است، گفت: همیشه شاهد احتیاط بسیاری از افراد درباره مقدسات دینی تمامی ادیان بوده‌ایم. به یاد دارم زمانی در یکی از کشورها برنامه تلاوت داشتم. برخی از عوامل از جمله صدابردار، فیلمبردار و ... مسلمان نبودند، اما به محض اینکه گفتم قصد تلاوت قرآن دارم و این کار یک‌سری آداب دارد، تمام شرایط خود را با آداب قرآن هماهنگ کردند و برای من نیز جالب بود.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان گفت به موجب این کار نمی‌توانیم حکم کنیم که این افراد قصد توهین به قرآن داشته‌اند، افزود: شاید کسی که این کار را انجام داده است با آیه «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» آشنا نبوده باشد، اما به هر حال به خاطر شباهت این شعار تبلیغاتی به آیه قرآن، توقع مردم این است که افرادی که قصد انتخاب شعارها را دارند، اگر دیدند انتخاب شعار حتی اندکی در دل برخی شهروندان تیرگی ایجاد کند، می‌توانند ظرافت و زیرکی به خرج دهند و از انجام چنین کاری جلوگیری کنند؛ ‌چراکه ممکن است بسیاری از مصرف‌کنندگان چنین «برند»ی مقید به اعتقادات باشند.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه شنیده شده است که تذکراتی در این زمینه داده شده و حتی عده‌ای نیز مخالف اکران این بیلبورد بوده‌اند، اما یکی از وزارتخانه‌های مرتبط نمایش آن را بلامانع دانسته است، ‌ابراز کرد: گاهی برخی از جملات منتسب به یک نفر خاص است و اگر هزاران نفر دیگر آن حرف را تکرار کنند، همه نفر اولی که آن سخن را گفته است به ذهن می‌آورند. معروف‌ترین مثال در این زمینه جمله معروف «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» از امام خمینی(ره) است. بعد از چهل سال هر کسی دیگری بخواهد حرف‌هایی شبیه به این نیز بیان کند همه یاد جمله اصلی می‌افتند. وقتی در یک تبلیغ عبارت «ما از یقه به شما نزدیک‌تر هستیم» اولین چیزی که به ذهن افراد آشنا به آموزه‌های دینی می‌رسد، آیه مذکور است. سخنی که تنها شایسته خداوند متعال است. لذا توصیه برادرانه دارم که حتی در موارد دیگر نیز تأملات بیشتری صورت بگیرد و بگذارند چنین جملاتی به همان افراد منتسب بماند و ذهن مردم را منحرف نکنند.

این قاری پیشکسوت تصریح کرد: قطعاً نمی‌توانیم بگوییم نیتی در این کار بوده است؛ ناراحت‌کننده است که با اینکه تذکر داده شده که شاید چنین تبلیغی شائبه‌برانگیز باشد، باز هم اصرار بر چنین تبلیغی بوده است. وقتی در وزارتخانه‌ها و نظام جمهوری اسلامی چنین اصراری بر انتشار این گونه تبلیغ‌ها باشد، قابل پذیرش و بخشش نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که چنین مواردی نمی‌تواند بیانگر نیاز دستگاه‌ها به یک مشاور قرآنی یا مذهبی باشد، گفت: متأسفانه به خاطر اینکه اطلاعات قرآنی آحاد جامعه که بخشی از مسئولان نیز جزء آنها هستند از قرآن کم است،‌ شاید اگر اولین بار این جمله را جلو یک حافظ قرآن می‌گذاشتند، بلافاصله شباهت این جمله به آیه قرآن را گوشزد می‌کرد و مانع از این کار می‌شد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه در قرآن هزاران اشاره به نکات ظریف سبک زندگی شده است، ابراز کرد: وقتی بحث غیبت پیش می‌آید، قرآن مذموم بودن این عمل و کراهت غیبت را صریحاً با خوردن گوشت برادر مرده بیان می‌کند. امثال چنین مواردی بسیار زیاد است، اما چون مردم از آن اطلاع ندارند چندان در رفتار روزمره نمایان نیست.

ناراحت‌کننده است که با اینکه تذکر داده شده است که شاید چنین تبلیغی شائبه‌برانگیز باشد، باز هم اصرار بر چنین تبلیغی بوده است. وقتی در وزارتخانه‌ها و نظام جمهوری اسلامی چنین اصراری بر انتشار این گونه تبلیغ‌ها باشد، قابل پذیرش و بخشش نیست

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه به جای اینکه بخواهیم هر کجا یک مأمور بگذاریم تا مراقب اوضاع باشد باید آن افراد را رشد و ارتقا دهیم، تأکید کرد: اینکه سطح سواد و درک افراد پایین باشد و بخواهیم از سوی ناظر و نگهبان آن را کنترل کنیم شاید جالب نباشد. باید افراد در چنین جایگاهی خودشان به جایگاهی برسند که با خودکنترلی تصمیم درست را بگیرند. تنها رسیدن به این مرحله هم انس با قرآن است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: برداشت من این نیست که این افراد بنا به سخره گرفتن آیات قرآن کریم نداشته‌اند که اگر این گونه بود، قطعاً اقدامات دیگری صورت می‌گرفت. با توجه به اینکه بعد از این نیز هزاران شرکت برای عرضه محصولات و خدمات خود دست به تبلیغ می‌زنند و ممکن است برخی از آنها حتی به کلام معصومین(ع) نزدیک باشد، بنابراین به احترام کسانی که اعتقاد به این موضوع دارند، باید این احتیاط صورت گیرد. قطعاً شخصی که این ایده را اجرا کرده مسلمان است و به احتمال زیاد دقت چندانی نداشته، اما از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود که در برابر این قضایا سخت‌گیرتر باشند.

ابوالقاسمی در پایان با پرداختن به اینکه امروز با افتخار در محل خبرگزاری ایکنا حضور یافته‌ام، گفت: احساس کردم که این حضور می‌تواند مؤثرتر باشد. لذا به همه همکاران خودم در ایکنا خداقوت می‌گویم و از زحمات آنها قدردانی می‌کنم. هر موضوعی در جامعه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد و تا حدودی اعتقادات مردم را در بر گیرد. لذا باید به چنین اتفاقاتی تذکر داده شود تا در آینده شاهد چنین مواردی نباشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا