اصلاح شیوه‌های توزیع یارانه به نشریات/ پرداخت با شاخصه‌های کیفی


اصلاح شیوه‌های توزیع یارانه به نشریات/ پرداخت با شاخصه‌های کیفی

معاون مطبوعاتی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: شیوه‌های پیشین توزیع یارانه نیاز به اصلاح دارد و هدفمان اعتماد به اصحاب رسانه و دست‌اندرکاران این حرفه است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز صبح در محل ساختمان این معاونت برگزار شد.

محمد خدادی با گرامی‌داشت ایام ماه محرم اعلام کرد: برگزاری مراسم اربعین کارگروهی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است که قرار است تسهیلاتی را براساس زمان و مکان اعطا کنیم و همچنین اولویت این کارگروه براساس تولید محتوا بر مبنای دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری است. هدف از ایجاد این کارگروه کمک به مردم برای برپایی باشکوه مراسم اربعین و انعکاس این اتفاق بزرگ است.

وی افزود: برای حضور رسانه های خارجی هم در مراسم اربعین هماهنگی های لازم انجام شده است و در داخل هم با هم گرایی و هم افزایی رسانه ای می خواهیم پیام عاشورا و مراسم اربعین را به درستی منتقل کنیم. به این منظور هم بخش بین الملل رسانه ها فعال شدند و تولیدات رسانه ای براساس محتوای خبری مورد نظارت قرار گرفته است. هدف ما این است که چون رسانه های بین المللی می خواهند پیام این مراسم، خاموش شود ما در داخل به انعکاس درست آن بپردازیم.

در ادامه این نشست، خدادی به توضیحاتی درباره پیش نویس یارانه پرداختی به نشریات پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می کنند، گفت: در مجموع ۷ هزار و ۷۱۵ رسانه چاپی داریم و سه هزار و ۴۰۲ رسانه برخط فعال هستند و حدود ۶۰۰ رسانه غیر برخط (تولید cd) مجوز فعالیت دارند و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز رسانه هایی که ۶ ماه منتشر نشوند را صادر نمی کند.

در ادامه خدادی موضوع تخصیص کاغذ را مطرح کرد و گفت: زمانی که سر کار آمدم ۵ ماه بود که واردات کاغذ متوقف شده بود و انبارها خالی بود. در این مدت زمان همچون دوران دفاع مقدس، رسانه ها حضور داشتند و اجازه ندادند در این جنگ رسانه ای مشکلی برای کشور احساس شود.

وی افزود: مشکل کاغذ از سال ۹۷ بروز جدی داشت که با نقش آفرینی مقام معظم رهبری و معاون اول رئیس جمهور و شخص وزیر ارشاد این موضوع مدیریت شد. امروز که با شما خبرنگاران صحبت می کنم کاغذ با ارز نیمایی به وفور وجود دارد. احساسمان بر این بود که وقتی کاغذ مطبوعاتی مشمول ارز کالاهای اساسی شد رسانه ها هم ارزشی برابر با دارو دارند.

معاون مطبوعاتی با تشکر از مدیران روزنامه ها، چاپخانه داران، رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان وزارت صمت در حل بحران کاغذ اظهار داشت: امروز قیمت کاغذ با ارز نیمایی قریب به ۱۱ هزار تومان است. البته به من گزارش داده اند که قیمت ۹ هزار تومان هم در بازار است.

خدادی با اشاره به اینکه علاوه بر سه شرکت وارد کننده بخش خصوصی، روزنامه های خراسان، کیهان، اطلاعات، خبر ورزشی و ایران هم به ماه های گذشته اقدام به واردات کاغذ کرده اند، تصریح کرد: تا امروز قریب به ۴۰ هزار تن کاغذ به بخش مطبوعاتی تخصیص داده شد که ۲۷ هزار تن آن تأیید شده اند. از این میزان ۵ هزار تن کاغذ توزیع شده است، سه هزار و ۵۰۰ تن آماده توزیع در ماه جاری و ۵ هزار تن هم در ماه آینده توزیع خواهند شد. برای ماه های بعد هم ۸ هزارو ۵۰۰ تن توزیع می شوند و برنامه ریزی کرده ایم و برای سه ماه اول سال ۹۹ هم برنامه ریزی انجام داده ایم.

وی تأکید کرد: در مجموع طی این مدت ۷۰ پرونده واردات داشتیم که برای ۲۴ هزار تن کاغذ تخصیص ارز انجام شده است و ۱۶ هزار تن هم تأمین ارز شده اند. ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کاغذ خریداری شده و ۵ هزار تن هم ترخیص شده است.

خدادی ادامه داد: در پایان مردادماه موضوع راستی آزمایی توزیع این ۵ هزار تن را در دستور کار قرار دادیم و از رسانه ها خواستیم به ما اعلام کنند که آیا کاغذی گرفته اند یا خیر. قصد ما این بود که اگر بین واردات و توزیع حفره ای وجود دارد آن را کشف کنیم. برآوردی هم کردیم که نشان می دهد ۱۵۸۰ نشریه کاغذ دریافت کرده اند.

وی با ابراز گلایه از اینکه ۵۰۰ نشریه فرم خوداظهاری شان را پر نکرده اند، خاطرنشان کرد: از این به بعد دریافت کاغذ و تحویل آن منوط به پرکردن فرم های خوداظهاری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره دریافت کاغذ توسط نشریات بی هویت، گفت: بعد از قبول مسئولیت در این معاونت، قصد نداشتیم کار توزیع را متوقف کنیم. تا قبل از این شیوه توزیع به گونه دیگری بود و ما طی ماه های گذشته در مرحله اول رسیدگی به اعلام وصول (چاپ افست) را به پایان رساندیم. سرکشی از چاپخانه ها را در دستور کار قرار دادیم.

خدادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا علت اینکه از ۲۷ هزار تن کاغذی که صحبت شد تنها ۵ هزار تن ترخیص شده است، به معنای مقاومت در وزارت صمت در توزیع کاغذ است؟ اظهار داشت: آنچه که من در جریان آن هستم نشان می دهد هیچ مقاومتی در وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی و سازمان تعزیرات نیست و وزیر ارشاد هم شخصاً پیگیر توزیع کاغذ است و هم توزیع کاغذ مطبوعات و کتاب را از بخش های مربوطه پیگیری می کند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توزیع کاغذ از اردیبهشت ماه به این شکل دنبال شد اما برای تأمین ارز و انتقال ارز و حتی تأمین ریالی آن توسط روزنامه ها، مشکلاتی را داشتیم که همه اینها باعث شد توزیع کاغذ تا میزان ۵ هزار تن انجام شده باشد. البته ناگفته نماند که هم وارد کنندگان و هم رسانه ها همکاری خوبی با ما داشتند.

وی با اشاره به شیوه های پیش بینی شده از تولید و تیراژ روزنامه ها، یادآور شد: خوداظهاری مدیرمسئول، گزارش چاپخانه، بازرسی سرزده از چاپخانه، کار کارشناسی و آمار شرکت های توزیعی از جمله محورهایی است که قصد داریم براساس آن تولید نشریات را نظارت کنیم. اما به دلیل حجم کار و شیوه برخوردمان اگر در هر کدام از شیوه های نظارتی فوق متوجه تخلف شویم بنا را بر برخورد نگذاشته ایم و گزارش افراد سند حساب می شود هرچند برخی از مدیران در مستند سازی کوتاهی می کنند. ما قصد داریم اجازه سوءاستفاده از مردم را ندهیم و با تمام توان کاری کنیم که منابع کشور در خدمت تولیدات اثر رسانه ای قرار گیرد. سیاست معاونت مطبوعاتی بر این است که مسیرهای نادرست پیش بین را اصلاح کند و قصدمان اولویت دادن به اخلاق است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پیش نویس تخصیص یارانه مطبوعات در سال ۹۸ با پیشنهاد مدیران رسانه شامل دو مرحله شده است و ۶ ماه اول که رسانه ها با بحران های بیشتری مواجه بودند شیوه پرداخت یارانه متفاوت است، تصریح کرد: در ۶ ماهه اول ضریب انتشار را ۷۰ درصد و تولید محتوا را ۳۰ درصد گرفته ایم که این ارقام در ۶ ماه دوم به ترتیب به ۹۰ و ۴۰ درصد می رسندکه در مورد شاخص ضریب کیفی هدفمان این است که نشریات فقط به محل انتشار تولیدات رسانه های دیگر تبدیل نشوند و خودشان حداقل ۴۰ درصد محتوایی شان را تولید کرده باشند و در مورد ضریب انتشار هم می خواهیم یک روزنامه به معنای واقعی روزنامه باشد.

در ادامه خدادی با اشاره به اینکه نگاه به تیراژ روزنامه ها به عنوان یک شاخص اصلی غلط است و ذکر چند مثال از نشریات مختلف خارجی تصریح کرد: در مورد رسانه های برخط هم موضوع رنکینگ الکسا مطرح است. در صورتی که خبرگزاری ایرنا، رنک بسیار پائین تری نسبت به سایت ورزش ۳ دارد. هدفمان این است که رسانه ها فعالیت کیفی تری را دنبال کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درمورد گزارش شفاف از پرداخت یارانه نشریات اظهار داشت: شیوه های پرداخت را در این پیش نویس دنبال می کنیم و قصد داریم براساس شاخص های کیفی به نشریات یارانه دهیم.

خدادی گفت: یکی از برنامه های معاونت مطبوعاتی این است که بعد از دریافت یارانه از مدیران نشریات گزارشی دریافت کنیم تا مشخص شود هر نشریه بعد از دریافت یارانه خود آن را صرف چه اموری کرده است.

در پایان هم معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بیمه خبرنگاران گفت: یکی از اهداف معاونت این است که رسانه ها ترغیب شوند تا شناسنامه رسانه ای شان را منتشر کنند و در مورد بیمه خبرنگاری بهتر عمل کنند. در حال حاضر جامعه خبرنگاران نیاز به هویت یابی دارد.


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز صبح در محل ساختمان این معاونت برگزار شد.

محمد خدادی با گرامی‌داشت ایام ماه محرم اعلام کرد: برگزاری مراسم اربعین کارگروهی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است که قرار است تسهیلاتی را براساس زمان و مکان اعطا کنیم و همچنین اولویت این کارگروه براساس تولید محتوا بر مبنای دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری است. هدف از ایجاد این کارگروه کمک به مردم برای برپایی باشکوه مراسم اربعین و انعکاس این اتفاق بزرگ است.

وی افزود: برای حضور رسانه های خارجی هم در مراسم اربعین هماهنگی های لازم انجام شده است و در داخل هم با هم گرایی و هم افزایی رسانه ای می خواهیم پیام عاشورا و مراسم اربعین را به درستی منتقل کنیم. به این منظور هم بخش بین الملل رسانه ها فعال شدند و تولیدات رسانه ای براساس محتوای خبری مورد نظارت قرار گرفته است. هدف ما این است که چون رسانه های بین المللی می خواهند پیام این مراسم، خاموش شود ما در داخل به انعکاس درست آن بپردازیم.

در ادامه این نشست، خدادی به توضیحاتی درباره پیش نویس یارانه پرداختی به نشریات پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می کنند، گفت: در مجموع ۷ هزار و ۷۱۵ رسانه چاپی داریم و سه هزار و ۴۰۲ رسانه برخط فعال هستند و حدود ۶۰۰ رسانه غیر برخط (تولید cd) مجوز فعالیت دارند و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز رسانه هایی که ۶ ماه منتشر نشوند را صادر نمی کند.

در ادامه خدادی موضوع تخصیص کاغذ را مطرح کرد و گفت: زمانی که سر کار آمدم ۵ ماه بود که واردات کاغذ متوقف شده بود و انبارها خالی بود. در این مدت زمان همچون دوران دفاع مقدس، رسانه ها حضور داشتند و اجازه ندادند در این جنگ رسانه ای مشکلی برای کشور احساس شود.

وی افزود: مشکل کاغذ از سال ۹۷ بروز جدی داشت که با نقش آفرینی مقام معظم رهبری و معاون اول رئیس جمهور و شخص وزیر ارشاد این موضوع مدیریت شد. امروز که با شما خبرنگاران صحبت می کنم کاغذ با ارز نیمایی به وفور وجود دارد. احساسمان بر این بود که وقتی کاغذ مطبوعاتی مشمول ارز کالاهای اساسی شد رسانه ها هم ارزشی برابر با دارو دارند.

معاون مطبوعاتی با تشکر از مدیران روزنامه ها، چاپخانه داران، رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان وزارت صمت در حل بحران کاغذ اظهار داشت: امروز قیمت کاغذ با ارز نیمایی قریب به ۱۱ هزار تومان است. البته به من گزارش داده اند که قیمت ۹ هزار تومان هم در بازار است.

خدادی با اشاره به اینکه علاوه بر سه شرکت وارد کننده بخش خصوصی، روزنامه های خراسان، کیهان، اطلاعات، خبر ورزشی و ایران هم به ماه های گذشته اقدام به واردات کاغذ کرده اند، تصریح کرد: تا امروز قریب به ۴۰ هزار تن کاغذ به بخش مطبوعاتی تخصیص داده شد که ۲۷ هزار تن آن تأیید شده اند. از این میزان ۵ هزار تن کاغذ توزیع شده است، سه هزار و ۵۰۰ تن آماده توزیع در ماه جاری و ۵ هزار تن هم در ماه آینده توزیع خواهند شد. برای ماه های بعد هم ۸ هزارو ۵۰۰ تن توزیع می شوند و برنامه ریزی کرده ایم و برای سه ماه اول سال ۹۹ هم برنامه ریزی انجام داده ایم.

وی تأکید کرد: در مجموع طی این مدت ۷۰ پرونده واردات داشتیم که برای ۲۴ هزار تن کاغذ تخصیص ارز انجام شده است و ۱۶ هزار تن هم تأمین ارز شده اند. ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کاغذ خریداری شده و ۵ هزار تن هم ترخیص شده است.

خدادی ادامه داد: در پایان مردادماه موضوع راستی آزمایی توزیع این ۵ هزار تن را در دستور کار قرار دادیم و از رسانه ها خواستیم به ما اعلام کنند که آیا کاغذی گرفته اند یا خیر. قصد ما این بود که اگر بین واردات و توزیع حفره ای وجود دارد آن را کشف کنیم. برآوردی هم کردیم که نشان می دهد ۱۵۸۰ نشریه کاغذ دریافت کرده اند.

وی با ابراز گلایه از اینکه ۵۰۰ نشریه فرم خوداظهاری شان را پر نکرده اند، خاطرنشان کرد: از این به بعد دریافت کاغذ و تحویل آن منوط به پرکردن فرم های خوداظهاری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره دریافت کاغذ توسط نشریات بی هویت، گفت: بعد از قبول مسئولیت در این معاونت، قصد نداشتیم کار توزیع را متوقف کنیم. تا قبل از این شیوه توزیع به گونه دیگری بود و ما طی ماه های گذشته در مرحله اول رسیدگی به اعلام وصول (چاپ افست) را به پایان رساندیم. سرکشی از چاپخانه ها را در دستور کار قرار دادیم.

خدادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا علت اینکه از ۲۷ هزار تن کاغذی که صحبت شد تنها ۵ هزار تن ترخیص شده است، به معنای مقاومت در وزارت صمت در توزیع کاغذ است؟ اظهار داشت: آنچه که من در جریان آن هستم نشان می دهد هیچ مقاومتی در وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی و سازمان تعزیرات نیست و وزیر ارشاد هم شخصاً پیگیر توزیع کاغذ است و هم توزیع کاغذ مطبوعات و کتاب را از بخش های مربوطه پیگیری می کند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توزیع کاغذ از اردیبهشت ماه به این شکل دنبال شد اما برای تأمین ارز و انتقال ارز و حتی تأمین ریالی آن توسط روزنامه ها، مشکلاتی را داشتیم که همه اینها باعث شد توزیع کاغذ تا میزان ۵ هزار تن انجام شده باشد. البته ناگفته نماند که هم وارد کنندگان و هم رسانه ها همکاری خوبی با ما داشتند.

وی با اشاره به شیوه های پیش بینی شده از تولید و تیراژ روزنامه ها، یادآور شد: خوداظهاری مدیرمسئول، گزارش چاپخانه، بازرسی سرزده از چاپخانه، کار کارشناسی و آمار شرکت های توزیعی از جمله محورهایی است که قصد داریم براساس آن تولید نشریات را نظارت کنیم. اما به دلیل حجم کار و شیوه برخوردمان اگر در هر کدام از شیوه های نظارتی فوق متوجه تخلف شویم بنا را بر برخورد نگذاشته ایم و گزارش افراد سند حساب می شود هرچند برخی از مدیران در مستند سازی کوتاهی می کنند. ما قصد داریم اجازه سوءاستفاده از مردم را ندهیم و با تمام توان کاری کنیم که منابع کشور در خدمت تولیدات اثر رسانه ای قرار گیرد. سیاست معاونت مطبوعاتی بر این است که مسیرهای نادرست پیش بین را اصلاح کند و قصدمان اولویت دادن به اخلاق است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پیش نویس تخصیص یارانه مطبوعات در سال ۹۸ با پیشنهاد مدیران رسانه شامل دو مرحله شده است و ۶ ماه اول که رسانه ها با بحران های بیشتری مواجه بودند شیوه پرداخت یارانه متفاوت است، تصریح کرد: در ۶ ماهه اول ضریب انتشار را ۷۰ درصد و تولید محتوا را ۳۰ درصد گرفته ایم که این ارقام در ۶ ماه دوم به ترتیب به ۹۰ و ۴۰ درصد می رسندکه در مورد شاخص ضریب کیفی هدفمان این است که نشریات فقط به محل انتشار تولیدات رسانه های دیگر تبدیل نشوند و خودشان حداقل ۴۰ درصد محتوایی شان را تولید کرده باشند و در مورد ضریب انتشار هم می خواهیم یک روزنامه به معنای واقعی روزنامه باشد.

در ادامه خدادی با اشاره به اینکه نگاه به تیراژ روزنامه ها به عنوان یک شاخص اصلی غلط است و ذکر چند مثال از نشریات مختلف خارجی تصریح کرد: در مورد رسانه های برخط هم موضوع رنکینگ الکسا مطرح است. در صورتی که خبرگزاری ایرنا، رنک بسیار پائین تری نسبت به سایت ورزش ۳ دارد. هدفمان این است که رسانه ها فعالیت کیفی تری را دنبال کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درمورد گزارش شفاف از پرداخت یارانه نشریات اظهار داشت: شیوه های پرداخت را در این پیش نویس دنبال می کنیم و قصد داریم براساس شاخص های کیفی به نشریات یارانه دهیم.

خدادی گفت: یکی از برنامه های معاونت مطبوعاتی این است که بعد از دریافت یارانه از مدیران نشریات گزارشی دریافت کنیم تا مشخص شود هر نشریه بعد از دریافت یارانه خود آن را صرف چه اموری کرده است.

در پایان هم معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بیمه خبرنگاران گفت: یکی از اهداف معاونت این است که رسانه ها ترغیب شوند تا شناسنامه رسانه ای شان را منتشر کنند و در مورد بیمه خبرنگاری بهتر عمل کنند. در حال حاضر جامعه خبرنگاران نیاز به هویت یابی دارد.

کد خبر 4732892

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا