ابداع روشی طبیعی برای از بین بردن چین و چروک‌های پوستی


ابداع روشی طبیعی برای از بین بردن چین و چروک‌های پوستی

تهران- ایرنا- محققان دانشگاهی در آمریکا روش جدیدی را برای رفع چین و چروک پوستی در موش‌ها آزمایش کردند که ممکن است در آینده نزدیک به درمان طبیعی چین و چروک پوست انسان، کمک کند.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان معتقدند که در آینده می‌توان سلول‌های سالم پوست را ذخیره و در زمان ظاهر شدن آثار پیری از آن‌ها استفاده کرد. در آزمایش این روش بر روی موش‌ها، چین و چروک‌های آن‌ها طی سه هفته از بین رفت.

به گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، این روش ۳۰ درصد نسبت به یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های ضدپیری که در آن از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود، موثرتر است.

محققان امید دارند تا این روش بر روی انسان نیز جواب داده و راه را برای رفع چروک‌ها بدون استفاده از سوزن هموار کند. اگر تاثیر این درمان طبیعی جدید اثبات شود، تزریق بوتاکس و فیلرهای پوستی به خاطره‌ها می‌پیوندد.

چین و چروک‌ها نتیجه اجتناب‌ناپذیر افزایش سن هستند زیرا طی این فرآیند سلول‌ها قابلیت خود را برای تکثیر و تولید کلاژن از دست می‌دهند. کلاژن یکی از پروتئین‌های موجود در بدن است که ترکیب اصلی سازنده پوست، مو و ناخن‌ها محسوب می‌شود. فرآیند کاهش سطوح این پروتئین از حدود سن ۲۵ سالگی آغاز شده و در اثر استعمال سیگار یا قرارگرفتن در معرض نور خورشید تسریع می‌شود.

اگرچه هیچ راهی برای متوقف کردن این فرآیند وجود ندارد اما دانشمندان همواره به دنبال یافتن راهی برای پوشاندن چین و چروک‌های برجای مانده از آن بوده‌اند.

در این روش جدید، محققان توجه خود را به اگزوزوم‌ها که نقش یک راه ارتباطی را برای سلول‌های بدن ایفا می‌کنند، معطوف کردند. اگزوزوم‌ها می‌توانند اطلاعاتی چون دی.ان.ای، آر.ان.ای یا پروتئین‌ها را که قادرند بر عملکرد سلول گیرنده اثر بگذارند، بین سلول‌ها منتقل کنند.

«کِه چنگ» و همکارانش می‌خواستند ببینند که آیا دُزی از اگزوزوم سلول‌های پوست انسان می‌تواند چین و چروک‌های پوست موش‌ها را کاهش دهد یا نه.

چنگ می‌گوید: «یک اگزوزوم را چون یک پاکت نامه‌ که حاوی دستورالعمل‌هایی است در نظر بگیرید. گویی که یک سلول به سلول دیگر نامه نوشته و به او فرمان‌هایی می‌دهد. در این مورد خاص، این پاکت نامه حاوی ریز آر.ان.ای‌هایی است که به سلول گیرنده دستور تولید کلاژن بیشتر را می‌دهند.»

محققان در این مطالعه موش‌ها را به مدت هشت هفته در معرض اشعه UVB قرار دادند که فرآیند پیری را تسریع کرده و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود.

با اتمام این دوره، پژوهشگران اگزوزوم‌های سلول‌های پوست انسان را در برخی از این موش‌ها مورد استفاده قرار دادند. آن‌ها برای پرهیز از تزریق اگزوزوم‌ها با سوزن، دستگاهی را به کار گرفتند که از جریان سریع هوا برای رساندن داروها به عمق پوست استفاده می‌کند.

سه هفته بعد، موش‌هایی که تحت این درمان قرار گرفته بودند، نسبت به گروه‌های دیگر به دلیل افزایش تولید کلاژن، چین و چروک‌هایی کمتری داشتند. پوست این موش‌ها همچنین نسبت به موش‌هایی که هیچ درمانی دریافت نکرده بودند، حدود ۲۰ درصد و در مقایسه با موش‌هایی که تحت درمان سلول‌های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان قرار گرفته بودند، ۵ درصد ضخیم‌تر بود.

یافته‌های این مطالعه در مجله American Chemical Society Nano منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس