شربت لاکسی ژل؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی


شربت لاکسی ژل؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی

شربت لاکسی ژل (Laxi Gel) از داروهای آنتی‌اسید و مسهل است که به منظور درمان یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسهال، دردهای شکمی و وابستگی به دارو برخی از عوارض مصرف این داروست.

شربت لاکسی ژل؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی


ستاره |
سرویس سلامت - یبوست از مشکلات شایعی است که خیلی افراد برای فرار از آن به سراغ مصرف انواع مسهل‌های سنتی و دارویی می‌روند. این عارضه بیشتر به دلیل تغذیه نادرست و عدم فعالیت روزانه بروز می‌کند و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگر مثل بواسیر (هموروئید) شود. اگر یبوست شدید باشد، باید هر چه زودتر آن را درمان کرد. معمولا در چنین شرایطی پزشک داروهای ملین را برای بیمار تجویز می‌کند. این داروها حرکات روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش را به کار می‌اندازند، شربت لاکسی ژل یکی از این داروهاست که در ادامه بیشتر با این دارو، نحوه مصرف، تداخل دارویی و عوارض آن آشنا می‌شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

معرفی شربت لاکسی ژل عوارض و تداخل دارویی مقدار و نحوه مصرف آنچه که باید بدانید یبوست را به آسانی درمان کنید

معرفی شربت لاکسی ژل

شربت لاکسی ژل (Laxi Gel) از داروهای آنتی‌اسید و مسهل است که به منظور درمان یبوست و خالی کردن روده‌ها قبل از انجام عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، این دارو برای مواردی همچون بهبود سوء هاضمه، زخم معده و رفلاکس معده نیز مصرف می‌شود. در واقع این دارو با خنثی کردن اسید معده، اثر مستقیم تحریک کننده اسید را کاهش می‌دهد و از این طریق به بهبود ناراحتی‌های گوارشی، کمک می‌کند.
شربت لاکسی ژل با نام‌های دیگری همچون شربت مینو ماگ و شربت منیزیم هیدروکساید نیز شناخته می‌شود.
شربت لاکسی ژل؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر
منیزیم هیدروکساید، مینو ماگ
موارد مصرف درمان یبوست
عوارض از دست رفتن آب بدن، وابستگی به دارو، به هم خوردن تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن، اسهال، دردهای شکمی
تداخل دارویی
تتراسایکلین، کلردیازپوکساید، کلرپرومازین، دیگوکسین و ایزونیازید


مقدار و نحوه مصرف

مقدار این دارو برای بیماران با توجه به سن، وزن و... متفاوت است و توسط پزشک، تعیین می‌شود. به طور معمول به منظور درمان یبوست یا خالی کردن روده‌ها قبل از جراحی در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال، مقدار ۱۵ تا ۶۰ میلی‌لیتر از این دارو مصرف می‌شود. مقدار مصرف در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله برابر ۱۵ تا ۳۰ میلی‌لیتر است. بهترین زمان مصرف این دارو ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از غذا یا هنگام خواب است.
شربت لاکسی ژل؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی

آنچه که در ارتباط با مصرف شربت لاکسی ژل باید بدانید

این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک،مصرف کنید. طی درمان با این دارو اگر دچار مشکلاتی نظیر کاهش ادرار، سرگیجه، غش کردن، سردرد و استفراغ شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پس از مصرف لاکسی ژل دچار عوارضی نظیر گرفتگی شدید معده، تنگی نفس یا درد شدید فورا به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده ناراحتی‌های پوستی، کهیر یا هر گونه واکنش آلرژیک به این دارو، از مصرف آن خودداری و به پزشک مراجعه کنید. به نظر می‌رسد استفاده از شربت لاکسی ژل در دوران بارداری بدون خطر باشد، اما برای اطمینان بیشتر زنان باردار باید از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنند. مادرانی که در دوران شیردهی به سر می‌برند نیز بهتر است با نظر پزشک دارو را مصرف نمایند. پیش از مصرف این داروی ملین، هر گونه حساسیت دارویی و غذایی که قبلا داشته‌اید را به اطلاع پزشک برسانید. فهرست تمامی داروهای خود (چه گیاهی و چه شیمیایی) را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی داروها، اثرگذاری لاکسی ژل را کاهش یا افزایش دهند. قبل از مصرف دارو هر نوع سابقه بیماری که داشته‌اید را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید. مصرف این دارو می‌تواند بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین در صورت ابتلا به هرگونه از بیماری‌های کلیوی، بدون تجویز پزشک از این دارو، استفاده نکنید. از مصرف دیگر داروهای مسهل با این دارو، خودداری کنید. در صورت بروز علائمی نظیر کاهش فشار خون، ضعف تنفسی یا ضعف عضلانی، مصرف دارو باید قطع شود. مصرف این دارو در کودکان کوچکتر از ۶ سال، حتما باید با تشخیص پزشک، همراه باشد. در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید، اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را استفاده نکرده و دوز بعدی را نیز دو برابر نکنید.
هیچگاه خودسرانه از این دارو استفاده نکنید. از آنجایی‌که مصرف طولانی مدت این دارو ایجاد وابستگی می‌نماید؛ نباید بیش از دو هفته، مصرف شود.

یبوست را به آسانی درمان کنید

خوشبختانه در طبیعت خوراکی‌های مفیدی وجود دارند که هر کدام می‌توانند برای درمان بیماری‌های مختلفی اثرگذار باشند. یبوست نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان با استفاده از راهکارهایی که در طب سنتی ارائه شده‌اند به درمان آن اقدام کرد. یکی از آسان‌ترین درمان‌ها برای یبوست، پیاده‌روی و داشتن فعالیت روزانه است. علاوه بر این، مصرف آب به همراه چند قطره آبلیمو، مصرف چای کمرنگ، استفاده از میوه‌هایی مانند آلو، انگور، انجیر و گلابی نیز می‌تواند کمک زیادی به رفع یبوست کند.

شربت لاکسی ژل؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی

بیشتر بدانید:
درمان خانگی یبوست (درمان یبوست در طب سنتی)
برای درمان یبوست چه بخوریم؟

سخن آخر

در جوامع امروزی که کم تحرکی یک عادت شده، ابتلا به یبوست نیز افزایش پیدا کرده است. این مشکل نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان هم دیده می‌شود و عمده‌ترین دلیل ابتلا به آن عدم تحرک کافی و استفاده از وسایل الکترونیکی (تلفن همراه و تبلت) به جای ورزش و بازی است. این عارضه در بسیاری از مواقع اگر به مرحله حادی نرسیده باشد با استفاده از درمان‌های خانگی قابل برطرف شدن است، اما گاهی باید از داروهای ملین موجود در داروخانه‌ها، استفاده شود. برای آشنایی با دیگر داروهای رفع یبوست به مطلب معرفی قرص یبوست برای درمان سریع یبوست مراجعه کنید. شما چه تجربه‌ای از روش‌های درمان این بیماری دارید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقادات تند آیت الله علوی بروجردی از مسئولان: مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند