پیرترین و جوانترین شهرهای یزد کدام است؟


پیرترین و جوانترین شهرهای یزد کدام است؟

تفت با 18.8 درصد نرخ سالمندی، پیرترین شهر و اردکان با 8.6 درصد جوانترین شهر استان یزد است.

به گزارش ایسنا، «محمدحسین غنیمت» معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد با اعلام این خبر گفت: استان یزد رتبه 13 جمعیت سالمندی را در کشور دارد.

وی بیان کرد: امروز رشد سالمندی دو برابر رشد موالید در کشور است که در چشم انداز آینده جامعه را به سمت سالمندی حرکت می‌دهد.

غنیمت افزود: سن 60 تا 65 سالگی به عنوان سن سالمندی محسوب می‌شود و عدم توجه به بحث سالمندی در استان و کشور تهدیدی جدی برای توسعه اجتماعی است.

وی با اشاره به زنانه شدن سالمندی، گفت: در حال حاضر بحث امید به زندگی در ایران برای آقایان 73 سال و برای زنان 74 سال است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان خاطر نشان کرد: سالمندان زن بواسطه توجه کمتر خانواده و نداشتن منبع درآمد جزء آسیب‌پذیرترین سالمندان هستند.

وی با بیان این که ۳۸ درصد معلولیت‌های استان معلولان جسمی - حرکتی شامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: پس از آن معلولان ذهنی ۲۶ درصد ، ناشنوایان ۱۴درصد، نابینایان ۱۳ درصد و مابقی معلولان روانی مزمن هستند.

غنیمت افزود: معلولیت و بیماری اختلالی مرتبط با افراد همزاد با بشر بوده است و عوامل مختلفی دلیل آن بوده است که مشکلات متعددی داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای دنیا حدود 5 و نیم درصد از جامعه دچار محدودیت‌های آشکار هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به جمیعت 50 هزار نفری افراد دارای معلولیت آشکار در استان، گفت: از این تعداد نیمی از آنها مستقیم تحت حمایت و پوشش بهزیستی هستند و مابقی نیز به صورت موردی از خدمات بهره مند هستند.

وی کمک هزینه کاشت حلزون، آموزش ناشنوایان، ارائه سمعک و کمک هزینه تحصیلی را از جمله خدمات بهزیستی به افراد ناشنوا و کم شنوا بیان کرد و افزود: دو مرکز خانواده و کودک ناشنوا در یزد و یک مرکز به صورت مشترک در میبد و اردکان وجود دارد که در این مراکز آموزش‌های توان بخشی، گفتار درمانی و آموزش به خانواده ها ارائه می کنند.

غنیمت در پایان تصریح کرد: با اجرای طرح غربالگری ناشنوایی نوزادان بدو تولد و خدمات توانبخشی در استان ورودی کودکان سه تا شش سال در مراکز یاد شده به صفر رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


7 راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید