توانمندسازی، شادی و نشاط سالمندان مورد توجه قرار گیرد


توانمندسازی، شادی و نشاط سالمندان مورد توجه قرار گیرد

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: باید به توانمندسازی، شادی و نشاط سالمندان توجه داشت و از تجربیات آنان استفاده کرد.

توانمندسازی، شادی و نشاط سالمندان مورد توجه قرار گیردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اعظم حسن‌زاده، رئیس اداره بهزیستی کاشمر، در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های مرکز توان‌بخشی آموزشی روزانه سالمندان نیلوفر که در نگارخانه ارشاد این شهرستان گشایش یافت، اظهار کرد: مرکز توانبخشی آموزشی روزانه سالمندان نیلوفر طی چهار سال اخیر فعالیت‌های خوبی در شهرستان داشته است.

وی با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند «برکات معنوی نزد بزرگان هر قوم است»، گفت: این که هر برکتی در زندگی ما هست از حضور سالمندان سرمنشأ دارد یک واقعیت است.

حسن‎زاده با بیان اینکه باید به توانمندسازی، شادی و نشاط سالمندان توجه داشته باشیم، افزود: این افراد عزیزانی هستند که تجربیات گرانقدرشان را در اختیار ما قرار می‌دهند و با حضور آن‌ها در کنار جوانان شاهد موفقیت و برکات بهتری در جامعه خواهیم بود.

وی بیان کرد: اکنون در کل خراسان رضوی 600 هزار سالمند داریم و با توجه به اینکه 9.5 درصد جمعیت کشور سالمند هستند، جمعیت سالمندی استان با میانگین کشوری تفاوتی ندارد. از جمعیت 600 هزار نفری سالمند استان کمتر از سه دهم این افراد در مراکز سالمندان بهزیستی هستند و اکنون کمتر از 2000 نفر از جمعیت سالمند استان در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند. از این تعداد هزار نفر سالمند مجهول‌الهویه و بلا سرپرست هستند و تعداد بسیار محدودی در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با تأکید براینکه فرهنگ احترام به سالمندان در جامعه ایرانی هنوز پا برجاست، اظهار کرد: اغلب سالمندان مورد احترام خانواده‎ها هستند و جمعی از این عزیزان به‌صورت مستقل زندگی می‌کنند.

وی افزود: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی ایجاد فرصت‌های اجتماعی برای همه سنین است و متأسفانه تبعیض‌هایی بین سالمندان وجود دارد که باید کاهش یابد و برای از بین بردن این تبعیض‎ها تلاش کرد.

حسن‎زاده بیان کرد: سالمندان به‌عنوان قشر فعال و افرادی که تجربیاتشان باعث پیشرفت خواهد شد باید در کنار ما حضور داشته باشند، درکشورهای اروپایی از سالمندان در کنار مدیران جوان به‌عنوان مشاوران استفاده می‌کنند و این کشورها قطعاً نتایج خوبی به‌دست آورده‎اند. در کشور ما سالمندان توانمندی‌های بسیاری دارند که باید از تجربیات این عزیزان بیشتر استفاده شود.

در این مراسم مسلم ساقی، فرماندار کاشمر عنوان کرد: از روز و هفته سالمند به‌عنوان مقام سالمندی نام‌برده شده که به‌جاست و این مسئله به زندگی‌، نگاه و اندیشه‌مان بستگی دارد، افرادی در جامعه داریم که در سن 25 سالگی گرچه جوان هستند اما در حالت پیری قرارگرفته‌اند و برعکس افرادی در سن بالا هستند که چون دلشان زنده است در اوج جوانی قرار دارند.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه در طول زندگی نباید به سن و عدد کاری داشته باشیم، تصریح کرد: مراکزی که توسط بهزیستی برای توانمندی سالمندان فعالیت می‌کنند نگاه افراد را نسبت به سالمندی تغییر می‌دهند.

وی عنوان کرد: جامعه امروزی برخی آسیب‌هایی داشته و فرهنگ غنی ما را تضعیف می‎کند، سالمندی مقامی است که این روز را باید نکوداشت و گرامی بداریم و از زحمات و تجربیات مادران و پدران، مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌های خودمان به‌خوبی استفاده کنیم.

ساقی با اشاره به اینکه همه ما باید فرهنگ احترام به پدر و مادر را در جامعه رواج دهیم و همچنین قدر نعمت پدر و مادر را بدانیم، ابراز کرد: ممکن است پدر و مادر ما روستازاده باشند و سواد علمی آن‌ چنانی نداشته باشند اما مقامشان با هیچ‌چیز دیگری قابل‌ مقایسه نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک