8800 هکتار سامانه آبیاری نوین در خراسان جنوبی اجرا می‌شود


8800 هکتار سامانه آبیاری نوین در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های امسال جهاد کشاورزی استان تجهیز هشت هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری نوین است.

غلامرضا قوسی روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته سه هزار و ۷۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین و از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار در استان خراسان جنوبی اجرا شده است.

وی گفت: متناسب با آب و خاک ۲ روش قطره‌ای و آبیاری کم فشار در این سامانه‌ها دنبال می‌شود و امسال نزدیک ۷۲ میلیارد تومان برای اجرای سامانه‌های آبیاری ابلاغ و تا ۱۲۰ میلیارد تومان قول تخصیص به استان داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی که متناسب با شرایط پروژه‌های فنی و زیربنایی است طرح سازگاری با کم‌آبی بوده که در این سند برای ارتقای بهره‌وری از آب ۲ نوع پروژه سازه‌ای و غیرسازه‌ای هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که آب با کیفیت و ارزان را در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهد لذا این آب و سازه اهمیت داشته و باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که تخریب و نابود نشود.

قوسی با بیان اینکه هدف‌گذاری سالانه مرمت، بازسازی و حفاظت ۳۰ درصد قنوات استان است اظهار داشت: این مهم در آبدهی و افزایش راندمان تاثیر داشته است و سال گذشته هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی برای این بخش اختصاص یافت.

وی افزود: امسال این اعتبارات ملی ۱۴.۵ میلیارد تومان شده که از محل اعتبارات استان نیز ۱۱.۵ میلیارد تومان به آن اختصاص می‌یابد و در مجموع نزدیک ۲۶ میلیارد تومان هزینه خواهد شد تا این سازه سازگار و مطمئن به چرخه تولید برگشته و حفاظت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، احداث گلخانه‌ را یکی دیگر از پروژه‌های هدف‌گذاری در این استان اعلام کرد و گفت: به همین منظور بازدیدی از استان یزد داشتیم زیرا این استان مشابه اقلیم خراسان جنوبی بوده و تاکنون یک هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه در یزد ایجاد شده که در صادرات محصولات گلخانه‌ای نیز عملکرد موفقی داشته است.

وی با اشاره به افزایش راندمان تولید در گلخانه‌ها اظهار داشت: با احداث گلخانه تا ۵۰۰ تن تولید در واحد سطح می‌توان پیش‌بینی کرد که این افزایش تولید با کاهش مصرف آب در رونق کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

قوسی با بیان اینکه امسال ۶۰ هکتار گلخانه در استان تعهد شده است افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هکتار اجرا شده که برابر کل میزان سال گذشته است.

وی گفت: حدود ۳۰ هکتار طرح گلخانه نیز آماده وجود دارد که پرونده این طرح‌ها به بانک برای دریافت تسهیلات ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تبادل اطلاعات درخصوص بازاریابی محصولات گلخانه‌ای استفاده از تحقیقات استان یزد برای ارقام مقاوم به شوری ، زمینه سازی برای پرورش ماهی تیلاپیلا و استفاده از تجربه‌های یزد در پرورش بز مورسیا از جمله دستاوردهای سفر به این استان همسایه بوده است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی یکی از پروژه‌های موفق در کنار فعالیت‌های بخش کشاورزی می‌تواند باشد اظهار داشت: تاکنون ۳۰۰ هزار بچه ماهی تیلاپیا وارد استان و بین ۲۵۰ بهره‌بردار توزیع شده است.

قوسی از در دست اقدام بودن تدوین سند توسعه آبزی پروری خبر داد و گفت: در قالب این سند سالانه حدود یک میلیون بچه ماهی با نرخ دولتی از استان سیستان و بلوچستان وارد خراسان جنوبی می‌شود تا با استفاده از منابع آبی در اختیار بتوانیم این صنعت را رشد دهیم.

وی درباره پرداخت خسارت سیل نیز گفت: پرداخت خسارت منوط به ثبت اطلاعات در سامانه سجاد است که تاکنون هشت هزار و ۶۰۰ پرونده ثبت شده و ۴۰ پرونده آماده پرداخت تسهیلات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: سقف تسهیلات برای هر هکتار اراضی زراعی پنج میلیون تومان براساس برآورد میزان خسارت است.

وی همچنین به اجرای طرح کشاورزی قراردادی در استان اشاره کرد و گفت: شرکت تروند زعفران به عنوان اولین شرکت این طرح را دنبال می‌‎کند تا محصول سالم و ارگانیک با قیمت بیشتر از بازار، خریداری و بسته‌بندی شود.

قوسی با اشاره به خروج پیاز زعفران از خراسان جنوبی اظهار داشت: از آنجا که خراسان جنوبی توان نگهداری پیاز بیش از مازاد را ندارد و از طرفی کشاورز در سال پنجم کشت زعفران حدود ۶ برابر پیاز مازاد را برداشت می‌کند لذا براساس یک فرایند مشخص پیازهای مازاد نیاز استان را به استان‌های مقصد ارسال می‌کنیم تا از قاچاق آن جلوگیری شود.

وی از ورود زعفران به بورس خبر داد و گفت : امسال برای این محصول استراتژیک کد بورس دریافت شد و تا چند روز آینده با مشخص شدن صندوق، بورس زعفران افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی با اشاره به برنامه های پیش رو در حوزه پرورش شتر اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۳۰ هزار نفر شتر پرورش داده می‌شود و شهرستان‌های نهبندان، طبس و خوسف دارای بیشترین پرورش شتر است.

وی افزود: برای توسعه پرورش شتر در استان باید واردات انجام شود که با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) واردات شتر به استان از کشور افغانستان در حال انجام است و تاکنون ۱۴۴ نفر شتر در این راستا وارد استان و بین متقاضیان توزیع شده است.

قوسی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با واردات شتر به استان هفت هزار تن شیر به تولیدات استان افزوده شود که باید با ورود به فرآوری و تولید شیر خشک برای صادرات اقدام شود.


وی گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام به امضا رسید، پیش‌بینی می‌شود کارخانه فرآوری شیر شتر کمتر از ۲ سال دیگر در استان راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: تاکنون در این استان هشت هزار نفر شتر برای هویت‌دار شدن پلاک‌گذاری شده و حدود هشت هزار راس دام باقی مانده است.

وی عنوان کرد: تا پایان شهریور سال گذشته ۷۵۰ هزار راس دام سبک در استان بیمه شده است.

قوسی درخصوص خرید توافقی محصولات استراتژیک استان هم گفت: قیمت زعفران در بازار آزاد خوب است و جهاد کشاورزی درخصوص قیمت‌گذاری ورود نکرده است.

وی ادامه داد: امسال جهاد کشاورزی در زمینه خرید توافقی زرشک تر وارد شده و قیمت هر کیلوگرم زرشک تر با شاخه ۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

۹۸۹۳*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...