در 5 سال اخیر تعداد شکایات خطای پزشکی به مراتب بیشتر شده است


در 5 سال اخیر تعداد شکایات خطای پزشکی به مراتب بیشتر شده است

سلامت نیوز: شریفی مقدم با تأکید بر اینکه نتیجه بی امان فشار بر پرستار منجر به خطا می شود و خطای پرستار به سلامت بیماران آسیب می زند، گفت: عامل آن را نباید در پرستار دید، دلیل آن در سیستمی است که اکنون وجود دارد. دولت وظیفه دارد تا از پرستاران حمایت کند چون پرستاران به عنوان مهم ترین عامل سلامتی هستند اما اکنون نظام سلامت در اوضاع سخت و بسیار...

سلامت نیوز: شریفی‌مقدم با تأکید بر اینکه نتیجه بی‌امان فشار بر پرستار منجر به خطا می‌شود و خطای پرستار به سلامت بیماران آسیب می‌زند، گفت: «عامل آن را نباید در پرستار دید، دلیل آن در سیستمی است که اکنون وجود دارد. دولت وظیفه دارد تا از پرستاران حمایت کند چون پرستاران به عنوان مهم‌ترین عامل سلامتی هستند اما اکنون نظام سلامت در اوضاع سخت و بسیار بدی از نظر نیروی پرستاری است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری و دبیرکل خانه پرستار با تأکید بر اینکه در اوضاع فعلی حوزه پرستاری، خطای پرستاران اجتناب ناپذیر است، گفت دلیل اینکه پرستاران خطا می‌کنند کمبود نیروی انسانی است.

محمد شریفی‌مقدم درباره خطاهای پرستاران در کشور اظهار کرد: «خطاهای حوزه پزشکی که شامل پرستاران هم می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به این دلیل که با سلامت مردم در ارتباط است. در حوزه سلامت، خطای یک پرستار یا پزشک و گروه درمان ممکن است به از بین رفتن جان بیمار منجر شود.»

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه درباره خطای پرستاران ابتدا باید به چرایی موضوع پرداخته شود، گفت: «نمی‌گوییم پرستاران خطا نمی‌کنند بلکه احتمال خطا وجود دارد و سال‌هاست که شخصا فریاد می‌زنم، کمبود کادر پرستار باعث مرگ ومیر بیماران می‌شود. در حوزه سلامت استانداردهایی وجود دارد که یکی از آن استانداردها، رعایت نیروی انسانی است و اکنون نُرم استاندارد نیروی پرستاری در کشور ما، در حد کشورهای عقب افتاده است.»

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به مطرح کردن کمبود کادر پرستاری در جلسات مختلف دولت تصریح کرد: «در جلسه‌ای که شش ماه گذشته با معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور استخدامی کشور داشتیم، صراحتا درباره کمبود کادر پرستاری مواردی را مطرح و اعلام کردم که این مساله فقط به ضرر مردم است اما کمبود بودجه باعث شده است تا جذب پرستاران با مشکل مواجه شود. اکنون بکارگیری 20 هزار نیروی پرستار که هر کدام 2 تا 2.5 میلیون تومان می‌گیرند، هزینه چندانی برای دولت ندارد و سالانه به 1200 میلیارد تومان بودجه نیاز است.»
نمی‌گوییم پرستاران خطا نمی‌کنند، احتمال خطا وجود دارد و سال‌هاست که شخصا فریاد می‌زنم، کمبود کادر پرستار باعث مرگ ومیر بیماران می‌شود


وی افزود: «در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر جمعیت 10 پرستار وجود دارد که سقف استاندارد پرستاری است. نُرم متوسط دنیا به ازای هر هزار نفر جمعیت 6 پرستار است. از طرفی در کشورهای حاشیه ایران از جمله کشور عربستان، آذربایجان و ترکیه اگر بخواهند حداقل مراقبت‌های پرستاری را دریافت کنند به ازای هر هزار نفر 3 پرستار وجود دارد. در حالی که در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت، یک ونیم پرستار وجود دارد و اگر جمعیت پرستاری دو برابر شود به این معنی است که حداقل استانداردهای پرستاری را دریافت خواهیم کرد.»

شریفی‌مقدم خاطرنشان کرد: «طبیعی است در اوضاعی که کمبود پرستار وجود دارد، پرستار هرقدر تلاش کند نمی‌تواند خدمات حداقلی را ارائه دهد. وقتی به یک پرستار 4 مریض عمومی داده می‌شود و در شیفت عصر 10 بیمار و در شیفت شب 20 بیمار به پرستار داده می‌شود، مسلم است که هر چه تلاش کند نمی‌تواند خدمات را ارائه دهد در حالی که تلاش زیادی باعث خستگی می‌شود و خستگی هم باعث خطای پرستار خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «در کشور آمریکا به شکل آزمایشی، ساعت کار پرستار را از 7 ساعت به 9 ساعت افزایش دادند و مشاهده کردند که 14 درصد خطای پرستاری افزایش یافت. اکنون در کشور ما نیروی پرستاری کم است و حقوق اندکی دارند و پرستار مجبور است که شیفت دوم و سوم هم در جای دیگری کار کند، بنابراین طبیعی است که خطا کند و صراحتا می‌گویم که پرستاران خطا می‌کنند و خطای آنها به ضرر بیماران است.»

این عضو هیات عالی انتظامی نظام پزشکی درباره آمار خطای پرستاران در کشور گفت: «نمی‌توانیم درصد خطای پرستاران را بگوییم و آمار درستی در این زمینه وجود ندارد چون خوداظهاری دقیقی از سوی پرستاران انجام نمی‌شود اما برخوردهای لازم با خاطیان انجام می‌شود. در پنج سال اخیر تعداد شکایت خطای پزشکی نسبت به گذشته به مراتب بیشتر شده است و برخوردهای انتظامی و قضایی نیز با خاطیان انجام می‌شود به طوری که بخشی از پرونده‌ها منجر به صدور حکم می‌شود.»

شریفی‌مقدم در پایان با تأکید بر اینکه نتیجه بی‌امان فشار بر پرستار منجر به خطا می‌شود و خطای پرستار به سلامت بیماران آسیب می‌زند، گفت: «عامل آن را نباید در پرستار دید، دلیل آن در سیستمی است که اکنون وجود دارد. دولت وظیفه دارد تا از پرستاران حمایت کند چون پرستاران به عنوان مهم‌ترین عامل سلامتی هستند اما اکنون نظام سلامت در اوضاع سخت و بسیار بدی از نظر نیروی پرستاری است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور