آماده باش تمام مراکز بهداشتی و درمانی کرمانشاه در ایام اربعین


آماده باش تمام مراکز بهداشتی و درمانی کرمانشاه در ایام اربعین

ایسنا نوشت:16 کمیته برای خدمات رسانی هر چه بهتر در اربعین امسال در کرمانشاه پای کار آمدند و یکی از کمیته‌های فعال در این میان کمیته بهداشت و درمان است. کمیته‌ای که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از مهمترین وظایف را در اربعین امسال برعهده دارد.

دکتر محمودرضا مرادی با اشاره به بازگشایی مرز خسروی و پیش بینی تردد یک تا ۱.۵ میلیون زائر از این مرز، گفت: مشخص نیست این تعداد زائر در چه روزهایی و در چه ساعتی تردد خواهند کرد و از طرفی نمی دانیم تردد پیوسته خواهد بود یا جمعیت بسیاری همزمان با هم راهی شده و همزمان باهم بر می گردند و همه اینها باعث می‌شود شرایط سختی را برای تامین بهداشت و درمان زوار داشته باشیم.

وی افزود: از طرفی برخی افراد از کشورهای تاجیکستان و افغانستان و ... نیز قرار است از مرز خسروی راهی شوند و این امر می‌تواند احتمال ورود برخی بیماری ها را به کشور همراه داشته باشد.

مرادی تصریح کرد: از طرفی در موج بازگشت زوار هم احتمال ورود برخی بیماری‌ها به کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تجمعات میلیونی در شهرها و اماکن زیارتی کشور عراق، گفت: این تجمعات نیز بخودی خود احتمال همه گیری بیماریها را افزایش می‌دهد و همه این شرایط می طلبد به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی و درمانی بسیار هوشیار باشیم.

مرادی با اشاره به آمادگی بخش بهداشت و درمان استان در چند سال اخیر جهت خدمات رسانی به زوار اربعین، گفت: با توجه به گمانه زنی‌های متعدد در خصوص بازگشایی مرز خسروی در سالهای اخیر، عملا هر ساله همه دستگاه‌ها برای میزبانی زوار پای کار می آمدند و به همین جهت بخش بهداشت و درمان استان با در زمینه ایجاد آمادگی خدمات رسانی به زوار چندین سال است تجربه دارد.

وی تصریح کرد: امسال و با بازگشایی مرز خسروی، کارها با سرعت بیشتری پیش رفته و عملا همه چیز در حوزه بهداشت و درمان برای خدمات رسانی به زوار آماده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح آمادگی بخش های مختلف بهداشت و درمان، از استقرار ۱۰۰ پایگاه در راستای خدمات رسانی در بخش فوریت ها و اورژانس پیش بیمارستانی خبر داد و افزود: این پایگاه‌ها از ورودی استان در کنگاور تا مرز خسروی و نیز در ورودی های استان از سمت هرسین، سنقر و کامیاران مستقر شده‌اند.

وی افزود: در مسیر قصرشیرین تا مرز خسروی نیز ۱۲ پایگاه اورژانس مستقر شده است.

مرادی تصریح کرد: همچنین ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، سه بالگرد و ۱۰ اتوبوس آمبولانس در مسیرهای منتهی به مرز و در پایگاه‌ها مستقر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در تشریح آمادگی بخش درمان برای خدمات رسانی به زوار نیز از برپایی سه بیمارستان صحرایی در قصرشیرین و مرز خسروی خبر داد و افزود: علاوه بر این، دو بیمارستان اصلی در قصرشیرین با ۱۰۰ تخت و در سرپل ذهاب با ۸۰ تخت نیز جهت خدمات رسانی به زوار آمادگی کامل دارند.

وی افزود: در این دو بیمارستان در مجموع شش اتاق عمل آماده و تجهیز شده است.

مرادی تصریح کرد: علاوه بر اینها بیمارستان ثلاث باباجانی، جوانرود و اسلام آبادغرب نیز در حالت آماده‌باش قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در کنار اینها حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت بستری بیمارستانهای شهر کرمانشاه نیز خالی شده تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

مرادی تصریح کرد: در مجموع ۶۰۰ تخت در استان برای خدمات رسانی در اربعین آماده شده است و علاوه بر این با استانهای مجاور و استانهای معین نیز هماهنگی های لازم به عمل آمده تا در صورت نیاز از ظرفیت آنها نیز استفاده شود.

وی در تشریح آمادگی بخش غذا و داروی استان نیز از دپوی دارو در دو انبار بزرگ در قصر شیرین و سرپل ذهاب خبر داد و افزود: به اندازه مصرف یک یا دوماه، دارو، سرم و تجهیزات در این انبارها دپو شده است.

مرادی در ادامه یکی از مهمترین بخش های فعالیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را در اربعین امسال، تامین نیازهای بهداشتی زوار عنوان کرد و افزود: در همین راستا دو مرکز بهداشتی در نقطه صفر مرزی و در کنار گیت‌های ورود و خروج قرار گرفته و تب سنج‌های لیزری در آن مستقر شده که افراد دارای تب بالا را به سرعت شناسایی می‌کند و این افراد بعد از شناسایی تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی افزود: در محوطه پایانه خسروی نیز مرکز جامع سلامت مستقر شده که خدمات پرستاری، پزشکی و مامایی به زوار ارائه می‌کند.

مرادی تصریح کرد: در فاصله ۳۰۰ متری مرز نیز مرکز جامع سلامت دیگری با ۱۰ تخت خدمات بستری ارائه می‌دهد و علاوه بر آن نیز تمام مراکز بهداشتی مسیر آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به فعالیت تیم های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای در بحث نظارت بر تولید و توزیع مواد غذایی در مراکز عرضه مواد غذایی و موکب‌ها در سطح استان گفت: با توجه به احتمال مسمومیت، این تیم‌ها با حساسیت و دقت بالایی فعالیت دارند.

وی افزود: نگرانی در بحث اماکن و موکب های مجوزدار وجود ندارد و تنها نگرانی ما در بحث توزیع نذورات خارج از این چرخه است و مردم باید در این زمینه همکاری داشته و به هیچ عنوان خوراکی و نذری خارج از موکب‌ها و اماکن معتبر را نپذیرند.

مرادی تصریح کرد: در مجموع هزار نیروی بهداشتی و درمانی در استان بصورت شیفت بندی کار خدمات رسانی به زوار را در اربعین امسال انجام خواهند داد.

وی افزود: تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان نیز از ۱۳ مهر و با شروع رسمی خدمات رسانی اربعین تا سوم آبان ماه بصورت ویژه آماده باش خواهند بود و تمام مرخصی‌ها نیز طی این مدت لغو می‌شود.

مرادی در ادامه توصیه‌های بهداشتی به زوار اربعین داشت و از همه افرادی که دارای بیماریهای شدید قلبی، تنفسی، روماتیسمی و آرتروز هستند خواست تا از رفتن به عتبات عالیات در ایام شلوغ و پرتردد اربعین خودداری کرده و سفر خود را به دیگر ایام سال موکول کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود زوار دفترچه خدمات درمانی همراه داشته باشد، چرا که در بخش هایی از مسیر خدمات رایگان بوده و در سایر قسمت ها برای استفاده از خدمات نیاز به دفترچه درمانی است.

وی افزود: همچنین مجدد تاکید می‌شود زوار به هیچ عنوان خارج از موکب‌ها و اماکن معتبر خوراکی و نذری مصرف نکنند و حتما از آب بسته بندی شده و معدنی، به‌ویژه در کشور عراق استفاده کنند.

46

کد خبر 1306098

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس