احداث واحدهای فرآوری سیاست اصلی دولت در طارم


احداث واحدهای فرآوری سیاست اصلی دولت در طارم

زنجان - ایرنا - با توجه به حجم بالای انواع محصولات کشاورزی در طارم، تعداد واحدهای فرآوری فعلی پاسخگوی نیاز شهرستان نیست و بر این اساس سیاست دولت در شهرستان همگام با افزایش عملکرد و بالا بردن میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی، حمایت از احداث واحدهای فرآوری و بسته‌بندی جهت ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزان است.

فرماندار شهرستان طارم شامگاه سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان و هیات همراه با مسئولان ادارات شهرستان به منظور استفاده از ظرفیت های رسانه در راستای توسعه شهرستان، ایجاد واحدهای فرآوری را از دغدغه های اصلی دولت، دستگاه‌های بخشی و کشاورزان برشمرد و عنوان کرد: هم‌اکنون ۳۲ واحد فرآوری، ۱۰ واحد روغن کشی مستقر و ۲۵ متقاضی جدید راه اندازی واحدهای فرآوری در این شهرستان داریم که امیدواریم با این سرمایه گذاری ها و حمایت های دولت، در سال های آتی شاهد خروج محصول سبز زیتون از شهرستان نباشیم و این طلای سبز را با هویت و برند طارم به بازار مصرف عرضه کنیم.

ستار صفری اظهار داشت: شهرستان طارم دارای ظرفیت های بالای کشاورزی است و بیش از ۶۰ نوع محصول و بالغ بر ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی سالانه در طارم تولید و به بازار عرضه می‌شود.

صفری با بیان اینکه نزدیک به ۲۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان به زیتون اختصاص دارد افزود: ۱۵ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت زیتون امسال بارده هستند و پیش بینی می شود ۴۵ تا ۵۰ هزار تن محصول سبز زیتون در این شهرستان برداشت شود.

این مسئول اظهار داشت: در حالی که تنها ۲۰ درصد اراضی زیر کشت محصول زیتون در کشور، در شهرستان طارم واقع است اما بالغ بر ۴۰ درصد زیتون کشور در این شهرستان تولید می شود.

فرماندار طارم عنوان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته نزدیک به ۶۰ درصد از زیتون تولیدی در منطقه توسط ساکنان و سرمایه گذاران بخش خصوصی فرآوری و ۴۰ درصد باقی مانده در خارج از شهرستان و در شهرها و استان های مجاور فرآوری می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان طارم با همت کشاورزان زحمتکش مشکلی از بابت تولید ندارد، تشریح کرد: با توجه به تولید حجم انبوه انواع محصولات کشاورزی، این منطقه نیازمند صنایع تبدیلی جهت ایجاد ارزش افزوده برای محصولات است.

صفری با بیان اینکه ۶۱ درصد اراضی زیرکشت این شهرستان به محصولات باغی بوِیژه محصول زیتون اختصاص دارد افزود: ۳۹ درصد اراضی به زیر کشت محصولات زراعی می‌رود و این در حالی است که نتایج سرشماری های کشاورزی در طی سال های گذشته نشان دهنده افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی و کاهش محصولات زراعی است.

وی اولویت اول شهرستان برای توسعه را کشاورزی و سپس گردشگری برشمرد و افزود: علاوه بر مسیرهای گردشگری شناخته شده شهرستان اعم از شیت و ولیدر، طارم مناظر و چشم اندازهای بکر و طبیعی در نقاط مختلفی مثل شیرین سو واقع در مسیر طارم ماسوله، مسیر انذر جدید به سرخ آباد - ولیس - سرخه میشه، ییلاقات آب بر، مجموعه هزارود، گیلوان، ده بهار تشویر پرچینه، بقاع متبرکه، قلعه های باستانی و.. دارد که می توانند گردشگر جذب کند و این نیازمند معرفی جامع تری در این راستا است.

صفری در ادامه با اشاره به اجرای برنامه شب های فرهنگی در شهرستان و حضور و استقبال بی نظیر مردم از این برنامه ها تصریح کرد: پیام استقبال پرشور مردم شهرستان این است که جامعه نیازمند توجه بیشتر به حوزه فرهنگ است.

فرماندار طارم اصلی ترین دغدغه شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان را عدم بهره برداری از کانال های دیجیتال به ویژه در روستاهای کوهستانی برشمرد و گفت: نزدیک به ۲۰ روستا در بخش مرکزی و چورزق نمی توانند با کیفیت مطلوبی از این ظرفیت استفاده کنند.

تهیه و پخش برنامه هایی در راستای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های شهرستان در بخش های مختلف، کمک به تجهیز دفتر خبری شهرستان، رفع محدودیت های پخش برنامه های زنده بین المللی بویژه در غرب شهرستان از مواردی بود که مقام عالی دولت در شهرستان نسبت به رفع آنها تاکید کرد.

معرفی توانمندی شهرستانها، رویکرد جدید رسانه استانی

مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان زنجان نیز در این نشست، با تبریک هفته دفاع مقدس و همچنین هفته نیروی انتظامی رویکرد جدید رسانه استانی را توجه بیش از پیش به فرهنگ های بومی سایر مناطق استان عنوان کرد و گفت : صدا و سیمای استان به‌رغم وجود محدودیت‌های متعدد در امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی، امسال تلاش کرده تا حضور پررنگ‌تری در شهرها و حتی روستاهای استان داشته باشد که نمود عینی آن در اجرای هفته فرهنگی شهرستان‌ها و همچنین دهه اول محرم امسال و پوشش گسترده عزاداری‌های سایر نقاط استان به خوبی پدیدار بود.

سید محسن لطیفی جایگاه رسانه ملی و به ویژه رسانه استانی را در بین مردم خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: بیننده ۷۵ درصدی شبکه استانی اشراق و رضایت ۸۰ درصدی مردم استان، ظرفیت خوبی جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه و آبادانی شهرهای استان در زمینه های مختلف است که باید از آن به خوبی بهره گیری کرد.

وی توجه به ظرفیت شهرستانها در اجرای پروژه های تولیدی را از اولویت های شبکه اشراق بیان کرد و افزود: بمنظور بیان هرچه بیشتر توانمندی‌های بالفعل و بالقوه شهرستان‌ها به ویژه طارم، در تولید برخی برنامه ها به خصوص سریال‌های در دست اقدام از فضای شهرستان‌ها به ویژه طارم به عنوان لوکیشن استفاده خواهد شد.

رئیس رسانه استانی هماهنگی و وحدت رویه بین مسئولان شهرستان را عامل موفقیت برنامه های توسعه محور دانست و تصریح کرد: رسانه استانی این آمادگی را دارد که از نظرات و ایده های هنرمندان جوان این شهرستان در قالب اتاق های فکر در تولید برنامه های مختلف استفاده کند.

وی از برنامه ریزی صدا و سیمای مرکز زنجان برای تکمیل پوشش دیجیتال شهرستان طارم تا ۹۹ درصد و اجرای پروژه سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه طارم تپه خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت های بی نظیر شهرستان طارم، هیچ محدودیتی برای پخش ظرفیت های و توانمندی‌های طارم در رسانه استانی وجود ندارد و این امر با همکاری و پیگیری روابط عمومی دستگاه‌ها به بهترین شکل ممکن اتفاق خواهد افتاد.

این مسئول اظهار داشت: رسانه و خبرنگاران باید در کنار تمام مردم باشند و خبرنگاران به عنوان چشم ناظر و گوش شنوای مردم حلقه بین مردم و مسئولان را به زیباترین وجه ممکن حفظ کنند.

لطیفی با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای اولین بار در استان زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس به صورت زنده پخش شد و مستند و فیلم ۵۲ قسمتی با محوریت آموزش و پرورش در دست تولید است.

۹۸۸۶/۶۰۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو