دسترسی آسان به خدمات مهمترین انتظارات سالمندان جامعه است


دسترسی آسان به خدمات مهمترین انتظارات سالمندان جامعه است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان اصفهان دسترسی راحت به خدمات را مهمترین انتظارات سالمندان برشمرد و گفت: اکنون سن سلامت بسیاری از افراد سالمند جامعه بین 10 تا 15 سال بالاتر از سن شناسنامه ای و واقعی آنهاست.

مرضیه فرشاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بمناسبت هفته سالمند(سوم تا نهم مهر)، افزود: پژوهش ها نشان می دهد که در صورتی که فردی ۶۰ سال داشته باشد از نظر سلامت یک انسان ۷۵ ساله محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید سن تقویمی و شناسنامه‌ای ما با سن سلامتمان تفاوتی داشته باشد یادآور شد: تفاوت سن سلامت و شناسنامه ای افراد در آینده نگرانی های جدی و فاجعه ای را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهارداشت: امروز دغدغه ما این است که شیب سلامت سالمندی، همزمان با افزایش سن در سالمندان در جامعه به اندازه کافی طی نمی شود.

به گفته وی با رعایت قواعد خوب زندگی، ورزش، تغذیه سالم و کم کردن استرس ها در دوران میانسالی می توان از بروز اینگونه مسائل در دوران سالمندی جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: برای برخورداری از دوران سالمندی سالم و خوب باید مراقبت‌هایی را انجام دهیم و منتظر نباشیم تا شخص دیگری مشکلات ما را کم کند و اولین قدم برای سالمندی سالم باید توسط خود این افراد از دوران جوانی و میانسالی برداشته شود.

فرشاد تصریح کرد: نگهداری این افراد در بهترین مراکز سالمندان هم استرس و نگرانی زیادی را برای سالمندان ایجاد می‌کند و فرد سالمند زندگی ناخوشایندی را در اینگونه مراکز و دور از خانواده تجربه می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که با رعایت قواعد و قوانین زندگی در دوران جوانی و میانسالی، جامعه سالمند سالم و کارایی را در پیش رو داشته باشیم.

۱۰.۶ تا ۱۱ درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می‌دهد و جمعیت پرشمار ۵۴۴ هزار نفری آنان می طلبد که تمهیدات ویژه ای برای این بخش از جامعه اتخاذ شود تا وضعیت بهتری برای زندگی داشته باشند.

براساس آمار کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، اکنون ۹.۴ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهد که به تاکید کارشناسان امور اجتماعی در آینده نه چندان دور، ۳۰ درصد جمعیت یعنی از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد شد.
تعداد سالمندان کشور براساس این آمار، هفت میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هستند که استان گیلان حدود ۱۳ درصد جمعیت سالمندی یعنی بالاترین رتبه سالمندی در کشور را داراست و از سویی سیستان و بلوچستان نیز ۶ درصد سالمندی را به خود اختصاص داده یعنی جوان ترین استان کشور است.
ایران بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و تخمین زده می شود که در سال ۱۴۲۵ تعداد سالمندان کشور حداقل به ۱۷ میلیون نفر برسد.

شعار روز جهانی سالمندان درسال ۲۰۱۹ با عنوان" فرصت های برابر برای تمام سنین"، توسعه پایدار، بر راهبردهای مقابله و جلوگیری از نابرابری سنی در آینده تمرکز دارد.
۷۱۵۰ /۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشف جسد 2 کودک بعد از 3 کشف شد + عکس