حضور تیلاپیا در آب‌ها و تالاب‌های خوزستان مساله جدیدی نیست


حضور تیلاپیا  در آب‌ها و تالاب‌های خوزستان مساله جدیدی نیست

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات خوزستان گفت: مساله حضور گونه غیر بومی تیلاپیا در آب‌ها و تالاب‌های استان مساله جدیدی نیست و باید گفت که آب‌های خوزستان چند سالی است که درگیر گونه‌های غیر بومی هستند.

کوروش میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخبار منتشرشده مبنی بر حمله گونه غیربومی ماهی تیلاپیا به آب‌های خوزستان اظهار کرد: "تیلاپیا" گونه‌ای است که در شرایط نامطلوب و دشوار می‌تواند به خوبی رشد کند و به تکثیر بپردازد؛ در چنین شرایطی قطعا گونه‌های محلی دشوارتر می‌توانند رشد و زاد و ولد داشته باشند.

وی افزود: مساله حضور گونه غیربومی تیلاپیا در آب‌های خوزستان و تالاب‌های این استان مساله جدیدی نیست و باید گفت که آب‌های خوزستان چند سالی است که درگیر گونه‌های غیر بومی هستند.

معاون آبزی‌پروری شیلات خوزستان در خصوص بحث تقویت گونه‌های محلی و بومی در استان تصریح کرد: برای آنکه گونه‌های بومی و محلی بتوانند در آب‌های خوزستان به تکثیر بپردازند و آن‌ها را تقویت کرد، باید شرایط تالاب‌ها را بهینه و حق‌آبه این تالاب‌ها را به آن‌ها اختصاص داد.

میرزایی عنوان کرد: اگر حق‌آبه تالاب‌ها به خوبی تخصیص داده شود و آب رودخانه‌ها نیز تامین شود، گونه‌های ارزشمند محلی قطعا می‌توانند رشد کنند و خود را نشان دهند. در زمان کمبود آب و خشکسالی و عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها، گونه‌های کم ارزش و نامطلوب بهتر رشد می‌کنند و شرایط برای زادآوری آن‌ها فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که گونه‌های غیربومی و نامطلوب رشد و زاد و ولد می‌کنند، گونه‌های غیربومی نمی‌توانند به خوبی رشد کنند و این مساله می‌تواند یک خطر برای رشد گونه‌های محلی باشد.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات خوزستان خاطرنشان‌کرد: رشد و هجوم گونه‌های غیرمحلی آبزی مانند گونه "تیلاپیا" به لحاظ فضا و شرایط تغذیه‌ای قطعا برای گونه‌های محلی مشکل‌ساز است اما این موضوع را از حدود 5 سال گذشته در منابع آبی استان شاهد هستیم و موضوع جدیدی نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج