استبداد غربی آزادی بیان را تا کجا تحمل می‌کند؟/ بهانه‌های واهی برای حذف مطالب مرتبط با فرماندهان سپاه


استبداد غربی آزادی بیان را تا کجا تحمل می‌کند؟/ بهانه‌های واهی برای حذف مطالب مرتبط با فرماندهان سپاه

اینستاگرام هر بار با یک ادعای واهی اقدام به حذف مطالبی می‌کند که به هر نحوی با فرماندهان سپاه و مقاومت ارتباط داشته باشد.

استبداد غربی آزادی بیان را تا کجا تحمل می‌کند؟/ بهانه‌های واهی برای حذف مطالب مرتبط با فرماندهان سپاه
به گزارش فانوس، این روزها کشورهای غربی از اصطلاح «جریان آزاد اطلاعات» بیشترین بهره‌برداری را به نفع خود می‌کنند. نظریه‌ای که توسط (لاسول، ویلبرشرام، لازارسفلد و راجرز) از نظریه‌پردازان ارتباطات بنیان‌گذاری شده و حتی مفاهیمی نظیر آزادی اطلاعات و جریان آزاد اطلاعات نیز در اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 بیان شده است.

اما نکته قابل توجه در این میان این است که آزادی اطلاعات یا جریان آزاد اطلاعات نتیجه طبیعی و حق اولیه آزدی بیان و عقیده است. در حقیقت همان‌قدر که رسانه‌ها پیشرفت کردند، امکان و ابزار دسترسی به اطلاعات هم بیشتر شد تا جایی که مردم به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان این بازار، به چیزی که به آن اطلاعات گفته می‌شود، دسترسی بسیاری داشته باشند.

در کنار آن همان‌طور که گفته شد ابزاری هم نظیر فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و ... پدید آمد تا مردم عادی احساس کنند که به رسانه‌ای شخصی دسترسی دارند که می‌توانند هرچه دوست دارند را با دیگران درمیان بگذارند. غافل از اینکه آنچه که استبداد غربی در سایه جریان آزاد اطلاعات به خورد مردم می‌دهد، چیز دیگری است.

در حقیقت نکته مغفول مانده در این زنجیر بحث توزیع اطلاعات است. کشورهای جهان اول و قدرتمند خیلی آرام و بدون ایجاد حساسیت ابزار را به طریقی در اختیار مردم کشورهای خود و سایر کشورها قرار داده‌اند که 2 نکته در آنها اهمیت بسزایی دارد. اول اینکه در این جریان یکسری از اطلاعات در چارچوب چیزی که دولتمردان می‌خواهند ارائه می‌شود و دیگر اینکه مخاطب با ابزاری که در دست دارد به راحتی اطلاعات خود را در دست دولتمردان قرار می‌دهد و آنها از طریق همان ابزاری که در دست مخاطب قرار داده‌اند او را کنترل می‌کند.

دقیقا چیزی که استبداد غربی در دنیا در حال انجام آن است و تنها تا جایی شما را تحمل می‌کند که در چارچوب آن قدم بگذارید. و اگر این اتفاق نیافتد با بهانه‌های واهی دست به کار می‌شود و اطلاعاتی که به مذاقش خوش نمی‌آید را حذف می‌کند. نظیر آنچه که این روزها اینستاگرام با مطالب مربوط به فرماندهان سپاه نظیر سردار قاسم سلیمانی و سرداران مقاومت انجام می‌دهد.

مانند چیزی که برای صفحه رسمی سردار قاسم سلیمانی در اینستاگرام اتفاق افتاد. حذف‌ها ادامه داشت تا اینکه شب گذشته مصاحبه با ایشان از شبکه یک سیما پخش شد و منجر شد تا بسیاری از ایرانیان درباره این قهرمان ملی در صفحات شخصی خود در اینستاگرام مطلب بنویسند و یا تصاویری را منتشر کنند که اینستاگرام در اقدامی کم‌سابقه! اقدام به حذف بسیاری از آنها کرد.

این روزها هر چهارشنبه اینستاگرام تمام پست‌های مغایر با آنچه که نمی‌خواهند را با عنوان مغایرت با قوانین حذف می‌کند. اوایل همه مطالب مربوط به حزب الله و سیدحسن نصرالله را با عنوانین واهی نظیر ترویج خشونت و تبلیغ سازمان‌های خشن حذف می‌کرد و در ادامه در راستای تروریستی خوانده شدن سپاه از سوی آمریکا، فرماندهان سپاه و حتی آرم سپاه و لباس آن هم برای آنها هراس‌انگیز شده و آنها را هم حذف می‌کند.

و این بیش از هر چیز دیگری اولویت راه‌اندازی اینترنت ملی را یادآوری می‌کند. این موضوع نیز چند اولویت دارد. نخست اینکه جریان آزاد اطلاعات معنای واقعی‌تری پیدا می‌کند و شاید بتوان توازن اطلاعات را در هجمه عجیب و غریب رسانه‌های غربی کمی ایجاد کرد و دوم اینکه اطلاعات کاربران ایرانی از دسترس آنها خارج شده و در فضایی امن باقی می‌ماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر