بقعه آقا سید محمد کیاکلایه


بقعه آقا سید محمد (سفید آستانه) از سادات متدین منطقه می باشد که واقع در بلوار لنگرود به رودسر قرار دارد.لنگرود برای نخستین بار در سال 512 هـ. ق در متون تاریخی ذکر شده است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان ” است. در دوره صفویان، خصوصاً در دوره […] نوشته بقعه آقا سید محمد کیاکلایه اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای...

بقعه آقا سید محمد (سفید آستانه) از سادات متدین منطقه می باشد که واقع در بلوار لنگرود به رودسر قرار دارد.لنگرود برای نخستین بار در سال ۵۱۲ هـ. ق در متون تاریخی ذکر شده است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان ” است. در دوره صفویان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول ، شهر لنگرود مرکز حوادث مهمی بوده است. فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده وی توسط ” کیا فریدون ” حاکم گیلان و تحویل آنها به شاه عباس، از جمله رویدادهای مهم این دوره شهر است . .نام لنگرود LANGAROUD ترکیبی است از دو پاره واژه لنگر LANGAR و رود ROUD. لنگر به معنی وقار و سکون و آرامش است همان گونه که که کشتی لنگر انداخته آرامش می‌یابد. در ترکیب لنگر و رود دو (ر) در هم یکی شده و نام به لنگرود تبدیل می‌گردد و معنی رود سکون یافته و آرام و با وقار معنی می‌گیرد و اگر به رود جاری در این بنگریم آن را دارای جریان آن چنان آرامی می‌بینیم که گویا حرکتی ندارد. قدیم در ابتدای رودی که از میان شهر میگذرد کشتی های باری لنگر می انداختند و بارگیری می کردند.

لنگرود در طول ۳۰ و ۱۰ و ۵۰ و عرض ۱۱ و ۳۷ جغرافیایی، در ارتفاع ۲۱ متر از سطح دریای خزر قرار دارد. این شهرستان بر روی جلگه‌ای سرسبز و ۱۰ کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد و در قسمت‌های جنوبی آن کوهپایه‌های جنوبی آن جنگلی دیده می‌شود. لنگرود در فاصله ۶۰ کیلومتری رشت (مرکز استان) واقع شده‌است و از طرف شمال به دریای خزر و غرب به شهرستان لاهیجان، از طرف شرق به شهرستان رودسر، و از طرف جنوب به شهرستان املش منتهی می‌گردد
در زمان قاجار نیز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. این شهر، امروزه یکی از مناطق مهم استان گیلان است و در میان شهرهای شرق گیلان از موقعیت جالب توجهی برخوردار است.

بقعه آقا سید محمد کیاکلایه

مساجد لنگرود
در لنگرود مساجد قدیمی، تاریخی و زیبای زیادی وجود داردو بی هیچ گزافه و گمان، لنگرود از معدود شهرهای استان است که از مذهب تشیع زودتر از بقیه شهرها استقبال نموده و به دلیل داشتن علما، فضلا، دانشمندان علوم دینی و ساداتش باید بر خود ببالد و از این جهت از افتخارات استان محسوب می شود .
بقعه متبرکه آقا سید محمد در کیاکلایه شهرستان لنگرود قرار دارد. در قدیم آستان مقدس آقا سید محمد به رنگ سبز مزین شده بود و مردم و افرادی که پیاده از آنجا می گذشتند با ادای احترامی خاص و آنهایی که سوار بر اسب بودند از اسب هایشان پیاده شده و از کنارش با احترام می گذشتند.

تاریخچه امامزاده سید محمد کیاکلایه لنگرود
آقای دکتر محمد حسین پاپلی در فرهنگ آبادیها و مکان ها صفحه ۶۱۷ آورده است: امامزاده سفید آستانه در شهر لنگرود دفن گردیده در فهرست و بیلان عملکرد بقاع متبرکه، سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان صفحه ۱۲۵ نیز آمده است، امامزاده سفید آستانه در لنگرود مدفون شده است.

در فهرست بقاع متبرکه کل کشور ایران در صفحه ۱۴۸ آمده است: امامزاده آقا سید محمد در لنگرود گیلان در خیابان سعدی دفن شده و مشهور به امامزاده سفید آستانه است و در فهرست بقاع متبرکه کل کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور جلد دوم صفحه ۲۹۷ آمده: آقا سید محمد در لنگرود، خیابان سعدی مشهور به سفید آستانه مدفون است .
از شواهد، دلایل و قرائن می توان گفت: آقا سید محمد نسب شریفش به موسی بن جعفر میرسد.
این بقعه شریف در محله کیاکلایه در مسیر جاده لنگرود به رودسر واقع است. بقعه دارای ضریحی بسیار زیبا و گنبد مدور که اخیرا بازسازی شده، و چند نفر کار تولیت و خدامی را در این بنای مزبور انجام می‌دهند .

بقعه آقا سید محمد کیاکلایه
بقعه آقا سید محمد کیاکلایه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید