طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین بهره‌برداری شد


طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین بهره‌برداری شد

اردبیل- ایرنا- طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای شهرستان نمین در استان اردبیل روز چهارشنبه طی آیینی با حضور علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، روستای عنبران علیا که در شمال غربی شهرستان نمین و در نزدیکی نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده، از نظر معماری، کالبد سکونت، ساخت بنا و موقعیت جغرافیایی دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است که توسط اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بر اساس الگوی معماری بومی بازسازی شده است.

طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین بهره‌برداری شد

توجه ویژه بنیاد مسکن به احیای بافت باارزش روستایی و ایجاد تاسیسات بوم‌گردی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آیین بهره‌برداری از طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین، با ارزشمند خواندن طرح‌های احیای بافت‌های باارزش در روستاهای کشور گفت: در کنار احیای معماری نواحی و مناطق مختلف کشور، در اجرای این طرح‎ها اگر معاش روستاییان تامین شده و ارزش افزوده‌ای برای آنها ایجاد شود، کار بنیاد مسکن تکمیل و مفیدتر خواهد بود.

علیرضا تابش با تاکید بر ضرورت تامین زیرساخت‌های آب و فاضلاب و سایر نیازمندی‌های مورد نیاز در روستاهای دارای بافت باارزش افزود: هدف بنیاد مسکن تقویت معیشت و نیز حفظ و احیای بافت‌های باارزش در روستاهای کشور است.

وی تاکید کرد: بر این اساس هر کسی حاضر شود که خانه قدیمی خود را در روستاهای دارای بافت باارزش تخریب و مطابق با الگوی معماری بومی مورد تایید بنیاد مسکن بازسازی کند، وام چهار درصدی بهسازی دریافت خواهد کرد.

تابش بیان کرد: همچنین هر کسی در روستاهای دارای بافت باارزش اقدام به احداث طبقه دوم ساختمان برای ایجاد اقامتگاه و توسعه بوم‌گردی و گردشگری روستایی کند، یک وام دیگر با درصد پایین دریافت خواهد کرد.

وی توسعه زیرساخت‌ها و شرایط بوم‌گردی به خصوص در روستاهای دارای بافت باارزش را وظیفه و کار تخصصی بنیاد مسکن عنوان کرد و ادامه داد: بنیاد مسکن در این زمینه تجربه کافی و مفید دارد و برای ساخت هر واحد اقامتگاه بوم‌گردی نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض واگذار می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: در روستای عنبران علیای نمین نیز برای احداث واحد مسکونی توسط زنان بی سرپرست نیز تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض علاوه بر تسهیلات با بهره کم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ سبزینگی و شرایط محیطی و ایجاد فضای سبز در محیط روستاهای دارای بافت باارزش گفت: باید کاری کنیم که این هدف به همه روستاها تسری پیدا کرده و به الگوی قابل تبعیت تبدیل شود.

طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین بهره‌برداری شد

احیای بافت باارزش معماری در عنبران الگوی سایر روستاهای استان اردبیل

استاندار اردبیل نیز در این آیین احیای بافت های باارزش معماری در روستاهای استان را الگوی خوبی برای کل روستاهای استان دانست و گفت: بنیاد مسکن در احیای بافت باارزش روستاهای استان کار ارزشمند و ماندگاری انجام می‌دهد.

اکبر بهنامجو افزود: با احیای بافت باارزش، روستای عنبران علیا به عنوان یکی از قطب‌های بومگردی استان مورد توجه قرار گرفته و صنایع دستی گلیم عنبران نیز که در سطح کشوری نشان ملی دریافت کرده، بیش از گذشته تقویت خواهد شد.

وی از آغاز عملیات آبرسانی به شهر و روستای عنبران با بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و بیان کرد: طرح آبرسانی به روستای عنبران تا آخر امسال از چند واحد چشمه محلی به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین بهره‌برداری شد

صرف ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل نیز در این آیین گفت: برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

فرهاد سبحانی افزود: در طرح احیای معماری و بافت باارزش این روستا، علاوه بر ساخت سردر و نماد ورودی روستا، ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع کف سازی سنگی، ۲ هزار و ۵۰۰ متر جداره سازی رودخانه، ۵۶۰ متر کانیوو و کانال سنگی، پنج دهنه پل دالی، سه چشمه آب و نیز ۱۳ مورد مبلمان روستایی احداث و بازسازی شده است.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم در اجرای طرح احیای بافت با ارزش روستای عنبران علیا بیان کرد: در اجرای این طرح، با پرداخت ۳۳ مورد وام بازسازی، واحدهای مسکونی روستایی به شکل اصولی و مطابق الگوی بومی معماری مورد تایید بنیاد مسکن بهسازی و بازسازی شده است.

طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین بهره‌برداری شد

سبحانی اضافه کرد: با اجرای طرح احیای بافت باارزش روستای عنبران علیا، مهاجرت معکوس به این روستا آغاز شده و با بازگشت سرزندگی و شادابی به روستا، انتظارات هدف‌گذاری شده از طرح هم برآورده شده است.

وی استفاده از ظرفیت‌های بوم‌گردی منطقه برای حضور، اسکان و پذیرایی از گردشگران را از جمله اهداف احیای بافت باارزش روستای عنبران علیای نمین ذکر کرد و گفت: به زودی با صدور اسناد مالکیت واحدهای مسکونی این روستا، مالکیت رسمی نیز تثبیت شده و طرح های تکمیلی بوم‌گردی نیز با همکاری اهالی به اجرا در می‌آید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل همچنین با اشاره به بهره‌برداری از پنجاه و پنج هزارمین واحد مقاوم سازی شده روستایی در استان اردبیل در این روستا بیان کرد: هدف اجرای طرح‌ احیای بافت باارزش، حفظ ویژگی‌های معماری بومی و محلی و نیز تقویت جامعه ساکن در روستاها است.

۱۹۰۵/۶۰۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد