خبرنگاران مرکز استان از روستای ملی مِهرگرد سمیرم دیدن کردند


خبرنگاران مرکز استان از روستای ملی مِهرگرد سمیرم دیدن کردند

اصفهان- ایرنا- جمعی از خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاری های استان اصفهان روز چهارشنبه از روستای ملی مهرگرد، روستای منتخب بافته های داری و صنایع دستی از توابع شهرستان سمیرم دیدن کردند.

مهرگرد نام روستایی در شمال سمیرم با مردمانی با گویش ترکی قشقایی دارای حدود ۸۵۶ نفر جمعیت است که از نظر صنایع دستی در رشته نساجی سنتی و بافته های داری در سطح ملی، شناخته شده است.

بافته های داری، هنرهای دستی هستند که از دارهای عمودی یا افقی برای تولید آنها استفاده می شود؛ مانند قالی، گبه، گلیم ، زیلو، ورنی و شیرکی.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم در حاشیه این بازدید رسانه های استان اصفهان اظهارداشت: روستای مهرگرد از روستاهای کهن و ایلیاتی است که سال های متمادی در مسیر قشلاق و ییلاق عشایر و خوانین بوده و از زیبایی و طبیعت کم نظیری بهره می برد.

به گفته سعید سلیمانیان، ۱۵ مرداد سال جاری بعد از تلاش ها و پیگیری های متعدد، این روستا بعنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته بافته های داری انتخاب شد و فعالیت های هنری و بومی بیشتری به این سمت و سو سوق پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مهرگرد یکی از ۵۴ جاذبه اصلی گردشگری سمیرم در شمال این شهرستان و در میان چهار جاذبه طبیعی ملی ثبت شده است که هنرمندان متعددی در رشته های بافته های داری در آن مشغول کار و آموزش هستند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم ادامه داد: تعدادی از بافته هایی که امروز خبرنگاران از نزدیک در نمایشگاه های فروش این روستا مشاهده کردند پیش از این منسوخ شده بود اما به همت اهالی روستا و مجموع میراث فرهنگی و گردشگری بار دیگر این بافته ها بافته شدند و در نمایشگاه ها به نمایش درآمدند.

سلیمانیان تاکید کرد: از مجموع ۲۸۵ خانوار ساکن در این روستا، دست کم ۲۰۰ نفر در کارگاه های بافته های داری در این روستا مشغول هستند به گونه ائی که هم اکنون ۱۶۰ نفر در کارگاه های خانگی و ۴۰ نفر در کارگاه های تولیدی این روستا به تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

بازدید از انبارها، سردخانه و سورتینگ بزرگ سیب های درختی در شهر سمیرم، یکی دیگر از برنامه های خبرنگاران استان اصفهان بود.

یکی از مدیران این مجموعه بازرگانی در جمع خبرنگاران در این محل، اظهارداشت: ۹۰ درصد سیب های سمیرم به سایر کشورها صادر می شوند.

فرزاد ارجمندی افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه امارات، افغانستان، ترکمنستان و هندوستان مقصد اصلی سیب های امسال این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۵ کانتینر صادرات دارند، تصریح کرد: متاسفانه در سال جاری هزینه صادرات افزایش زیادی داشت و قرارداد بسته شد با طرف های خارجی به گونه ای است که حتی صرف اقتصادی هم برای بازرگانی ندارد.

وی با بیان اینکه میزان و تعدد بار و میوه در ایران زیاد است و ۹۰ درصد میوه باید صادر شود ادامه داد: امسال مجموع سیب درختی تولیدی ایران ۴.۵ میلیون تن است که در مقایسه با سال گذشته سه برابر شد و این در حالی است که مصرف داخلی ایران حدود ۲ میلیون تن است.

ارجمندی اضافه کرد: گرانی کارتن، سبد، مزد کارگر و سایر هزینه های جاری و گمرکی نیز باعث ضرردهی این بازار شده که این امر در طول سه دهه گذشته بی سابقه است.

وی ضایعات سیب های ورودی به انبارهای این شرکت را ۱۵درصد اعلام کرد وگفت: در بنادر جنوب کشور نیز شرایط خوبی را از حیث تامین کارگر، لنج و کشتی شاهد نیستیم.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی و باغداری دارای چهار بخش، شش شهر و ۱۵۰ روستا و آبادی است و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

۷۱۴۷//۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس