مسجد؛ اصلی‌ترین پایگاه تبلیغ مهدویت و انتظار در گام دوم انقلاب


مسجد؛ اصلی‌ترین پایگاه تبلیغ مهدویت و انتظار در گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان‌اینکه مساجد پایگاه اصلی کاربردی کردن آموزه‌های حوزه‌های علمیه هستند، گفت: مهدویت از مهم‌ترین مباحثی است که طلاب و روحانیون می‌توانند با طرح آن در بستر مسجد، زمینه انتظار پویا در گام دوم انقلاب را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، ترویج آموزه ها و باورهای اصیل دینی از رسالت های مهم حوزه های علمیه به عنوان اصلی ترین نهاد پاسخگو به به نیازهای معنوی و مذهبی اقشار مختلف است. بی تردید پاسخ به این نیاز در موضوع مهدویت که با آینده جهان گره خورده، ضرورتی دوچندان دارد از این رو، ورود حوزه ها به عرصه مهدویت و تبلیغ نوع اصیل و اصلی آن در شرایط امروز جامعه که پرچم‌ های دروغین بسیاری با ادعای منجی گرایی برافراشته شده، الزامی است که نمی توان و نباید از آن چشم پوشید.

لذا، با توجه به آغاز سال جدید تحصیلی در حوزه های علمیه و به منظور بررسی بایدها و کیفیت پرداخت این مراکز علمی دینی به مهدویت و انتظار با حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی»، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حوزه های علمیه درباره پرداخت به مهدویت و ترویج سبک زندگی منتظرانه که از ملزومات تمدن سازی در گام دوم انقلاب است، چه رسالتی را بر عهده دارند؟

درباره مهدویت و مطلوبیتی که این باور هم بر اساس آموزه های دینی و هم در بیانیه گام دوم انقلاب از آن برخوردار است، طبیعتا وظیفه و رسالت حوزه های علمیه، حساس و سنگین است.

اینکه جامعه اسلامی مهدویت را در افق و راس اهداف ببیند و به صورت عملی به آن بپردازد اگرچه کاری حساس، بابرکت و ارزنده است اما پیش از آن، نیاز است حوزه های علمیه به عنوان ملجا علمی و نظریه پرداز که می خواهند این جریان را هدایت کنند، در موضوع تبلیغ علمی و عملی وظیفه سنگین خود را بشناسند و برای عمل به آن، اقدام کنند.

بایدهای پرداخت حوزه های علمیه به مهدویت چیست؟

اینکه جامعه به سمت جامعه آرمانی مهدوی حرکت کند و این آرمان را در درون خود زنده ببیند و در پی تحقق آن باشد، مسئله ای بسیار مهم و حیاتی است و طبیعتا حوزه های علمیه هم در بعد نظری و هم عملی با همکاری همه کسانی که به نحوی به این موضوع مرتبط می شوند اعم از مراکز فرهنگی، خبری و ... باید برنامه ریزی گسترده، منظم و جدی داشته باشند و این لازمه اش آن است که حوزه ها در آموزش ها و درس و بحث ها مهدویت را به عنوان محور و مرکز ثقل در گفتمان خود ببینند.

اگر حوزه علمیه این روند را نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

اگر چنین نشود، پرداخت حوزه های علمیه به مسئله مهدویت و حرکت در مسیر تمدن سازی بر این مدار، در حد ایده باقی می ماند و به منصه عمل نمی رسد و آنچه مطلوب رهبری معظم در بیانیه گام دوم انقلاب است به نحو شایسته اجرا نمی شود. لذا همه اقشار حوزوی اعم از مدیران، مسئولان، طلاب و استادان باید این مهم را دنبال کنند.

حوزه علمیه کنونی از نظر پرداخت به مهدویت با کیفیتی که به درک خورشید ولایت عظمی (ارواحناه فداه) بینجامد، چگونه است و با آن نقطه مطلوب چه فاصله ای دارد؟

اگرچه قضاوت کامل درباره این مسئله دشوار است اما باید گفت با آن نقطه مطلوب فاصله داریم هم به لحاظ پردازش نظریه و هم پیاده سازی نظریات؛ از این رو، نیاز است که تلاش جهادگرانه و فشرده ای انجام شود تا هم مبانی نظری این مسئله موشکافی و پردازش شود و هم در میدان اجرا، پیاده سازی صحیحی رخ دهد.

باید توجه داشت اصل ایده مشخص است اما تعیین و تامین سازوکارهای نظری و عملی آن نیاز به مجاهدت دارد.

با توجه به آنکه مساجد از مهمترین مراکز حضور طلاب و روحانیت محسوب می شوند، رویکرد حوزه و دانش آموختگان آن برای استفاده از این فضا در ترویج مهدویت چه باید باشد؟

روشن است مساجد پایگاه های مقصد و کاربردی شدن آموزه هایی است که در حوزه های علمیه و در مراکز عملی دینی تولید می شود چنان که بیان مسائل فقهی و اخلاقی و انجام تحرکات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسط ائمه جماعات که تربیت یافته حوزه ها هستند، انجام می شود.

در موضوع مهدویت مساجد مهمترین پایگاه هایی هستند که این موضوع مهم را پوشش می دهند و جامعه را در این باره مطلع و آگاه می کنند لذا نقش مساجد به ویژه در میدان ترویج و نهادینه کردن انتظار پویا و زمینه ساز کلیدی و راهگشا و بی بدیل است که نمی شود و نمی توان آن را نادیده گرفت و مورد استفاده قرار نگیرد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403