اطلاعات تازه‌ای از پردازنده‌ SQ1 سرفیس پرو ایکس منتشر شد


اطلاعات تازه‌ای از پردازنده‌ SQ1 سرفیس پرو ایکس منتشر شد

جزییات تازه‌ای از پردازنده‌ی SQ1، قلب تپنده‌ی سرفیس پرو ایکس منتشر شده که حاکی از سرعت کلاک 3 گیگاهرتزی، پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند و توان طراحی حرارتی 15 واتی است.

مایکروسافت در رویداد معرفی محصولات سرفیس، از دو تراشه‌ی سفارشی جدید رونمایی کرد. اولین تراشه محصولی از شرکت AMD با نام Ryzen 3700U بود که کار پردازش را در سرفیس لپ‌تاپ ۳ برعهده دارد. محصول دوم تراشه‌ای با نام SQ1 و مبتنی بر پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx کوالکام است که در سرفیس پرو ایکس به کار رفته است. اکنون جزئیات بیشتری از تراشه‌یSQ1 منتشر شده است.

همان‌طور که گفته شد، این تراشه مبتنی بر پردازنده‌ی 8cx کوالکام بوده؛ تراشه‌ای که به‌طور اختصاصی برای کامپیوترهای ویندوزی همواره متصل طراحی شده بود و سال گذشته عرضه شد. در این SoC هشت هسته‌ی Kryo 495 به کار رفته که در دو کلاستر چهار هسته‌ای، یک کلاستر با سطح عملکرد بالا و دیگری با بهره‌وری توانی بالا توزیع شده‌اند. فرکانس هسته‌ها در این تراشه مشخص نیست؛ اما محصول گلکسی بوک اس سامسونگ که مجهز به این پردازنده است، فرکانس پایه‌ای معادل ۲/۸۴ گیگاهرتز دارد.

براساس اطلاعاتی که مایکروسافت به سایت The Verge داده، سرعت کلاک پردازنده SQ1 فراتر از این عدد است. براساس جزئیات منتشر شده، هسته‌های Kryo در این پردازنده سرعت کلاکی معادل ۳ گیگاهرتز دارند. این رقم چندان شگفتی‌برانگیز نیست، چرا که کوالکام از ابتدا مایل بود به‌جای تعریف یک مقدار پیش‌فرض برای توان طراحی حرارتی تراشه 8cx، تعیین و تنظیم این پارامتر را به شرکت‌های سازنده اصلی واگذار کند. بنابراین این شرکت‌ها به بهای افزایش توان طراحی حرارتی چنین پردازنده‌ای، امکان افزایش سرعت کلاک آن را خواهند داشت.

اطلاعات تازه‌ای از پردازنده‌ SQ1 سرفیس پرو ایکس منتشر شد

این تراشه به‌مانند 8cx دارای ۸ هسته بوده و با فناوری ساخت ۷ نانومتری تولید شده است. مایکروسافت در بخش پردازنده‌ی گرافیکی SQ1 نیز همکاری بسیار نزدیکی با کوالکام داشته است. پردازنده گرافیکی SQ1 خروجی توان عملیاتی معادل ۲/۱ ترافلاپس دارد که عددی تحسین‌برانگیز است. بااین‌حال، این میزان خروجی بیشتر متمرکز بر تولید محتوا است تا گیمینگ. از سوی دیگر پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو در تراشه اصلی 8cx توان عملیاتی ۱/۸ ترافلاپس داشته و بنابراین انتظار می‌رود میزان مصرف توان SQ1 بیشتر از تراشه‌ی پایه باشد.

با توجه به اینکه 8cx از ۸ کانال حافظه LPDDR4X پشتیبانی می‌کند، قابلیت مشابهی در تراشه SQ1 وجود خواهد داشت. پلتفرم مایکروسافت توان طراحی حرارتی مبنای ۷ واتی دارد که بسته به نیاز دستگاه و فشار کاری امکان افزایش آن تا ۱۵ وات وجود دارد. به نظر می‌رسد سرفیس پرو ایکس روح تازه‌ای در پلتفرم «ویندوز مبتنی بر آرم» دمیده است، اما تنها زمان به این سؤال پاسخ خواهد داد که محصول جدید مایکروسافت با پردازنده‌ی ۷ نانومتری SQ1 در حد انتظار ظاهر خواهد شد یا خیر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید