مردم حق مطالبه کیفیت کالا را دارند


مردم حق مطالبه کیفیت کالا را دارند

سنندج - ایرنا - مدیرکل استاندارد کردستان با اشاره به اینکه هدف این اداره جلوگیری از ضایع شدن حق خریدار و فروشنده است، گفت: شهروندان حق مطالبه کیفیت کالا را دارند و باید با مشارکت خود در امر نظارت بر بازار در تحقق آن مشارکت کنند.

ژیلا یزدانی عصر چهارشنبه در دیدار با امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه استاندارد نوعی حق الناس است، اظهار داشت: در قرآن کریم به میزان و پیمانه اشاره شده که این مهم بیانگر اهمیت ویژه دین اسلام به رعایت انصاف و استاندارد در تولید، توزیع و فروش کالا است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی استاندارد نیز اجرای احکام آیات الهی است تا از کم فروشی جلوگیری شود، اضافه کرد: نظارتی که از جانب کارشناسان استاندارد صورت می‌گیرد تنها به دلیل حفاظت از جان، مال و سلامت مردم است.

مدیرکل استاندارد کردستان افزود: در بازرسی از اوزان سبک گاهی اوقات تعدادی از مغازه‌داران از کالیبره کردن ترازوهایشان توسط کارشناسان ابراز نارضایتی می‌کنند در حالیکه این کار هم به نفع خود فروشنده و هم خریدار است.

یزدانی یادآور شد: رسالت استاندارد جلوگیری از ضایع شدن حق خریدار و فروشنده است که این عمل خود از مشروعیات دین مبین اسلام است.

وی گفت: اداره‌کل استاندارد به تنهایی نمی‌تواند بر کیفیت کالاها در بازار نظارت کند و در این حوزه به همکاری و همراهی مردم نیاز دارد و بی‌شک مشارکت اقشار مختلف در این امر مهم زمانی انجام می‌شود که شهروندان حق خود را برای داشتن محصول با کیفیت مطالبه کنند.

مدیرکل استاندارد کردستان تاکید کرد: محصولات و کالاها هم قبل و هم بعد از توزیع در بازار در آزمایشگاه‌ها نمونه‌برداری می‌شوند تا از منطبق بودن آنها با استاندارد اطمینان حاصل شود.

یزدانی با اشاره به اینکه هر ماه لیستی از اسامی مصالح ساختمانی استاندارد را به نظام مهندسی و دستگاه‌های دیگر برای راهنمایی و استفاده از مصالح با کیفیت ارسال می‌شود، افزود: اگر چناچنه شخصی دسترسی لازم را به لیست اسامی مصالح ساختمانی استاندارد نداشته باشد می‌تواند برای دریافت آن به این اداره‌کل مراجعه کند .

وی به کد ده رقمی زیر علامت استاندارد کالاها اشاره کرد و اظهار داشت: خریداران اگر این کد ۱۰ رقمی را به سامانه‌ پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند، پیامکی مبنی بر اینکه این کالا دارای اصالت یا فاقد آن است، برای آنها فرستاده می‌شود.

مدیرکل استاندارد کردستان از امام جمعه سنندج خواست که در خطبه‌های نماز علاوه بر هفته استاندارد در ایام دیگر سال نیز در خصوص استاندارد کالا و خدمات مطالبی را به مردم یادآوری کند.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟