خسارت 6 میلیارد ریالی متخلفان به محیط زیست خراسان شمالی


خسارت 6 میلیارد ریالی متخلفان به محیط زیست خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - متخلفان زیست‌محیطی، در نیمه نخست امسال با ارتکاب 122 تخلف، بیش از 6 میلیارد ریال به محیط زیست خراسان شمالی خسارت وارد کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: در نیمه نخست امسال، ۱۸۶ متخلف در حوزه های مختلف محیط زیست این استان شناسایی شده‌اند و تاکنون، ۷۹۸ میلیون و ۶۸۶ هزار ریال از ضرر و زیان وارد شده به محیط زیست از آنان وصول شده است.

سیداصغر مطهری با اشاره به در دست رسیدگی بودن برخی از پرونده های تخلف سال قبل، اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۰۵ فقره پرونده تخلف زیست‌محیطی مختومه شده و ۱۲۲ فقره پرونده در جریان است.

وی تصریح کرد: در این مدت شکار غیرمجاز ۸۱ قطعه پرنده وحشی شامل کبوتر چاهی، کبک وحشی و پلیکان خاکستری گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: امسال شکار غیرمجاز ۱۴ گونه پستاندار شامل ۱۰ راس قوچ وحشی، یک گراز، یک قلاده گرگ، یک قلاده شغال و یک راس بره‌میش شناسایی شده است.

وی گفت: زنده‌گیری ۳۰ پرنده وحشی، زنده‌گیری ۱۰ حیوان از گونه پستانداران و یک مورد صید غیرمجاز خزندگان ثبت شده است و همچنین ۹ مورد شروع به شکار و چهار مورد نگهداری و خرید و فروش وحوش زنده و غیر زنده به ثبت رسیده است.

وی گفت: ۴۴۶ وسیله و ادوات شکار هم از متخلفان کشف شده که شامل تور و ادوات زنده‌گیری، چاقو و غلاف، فشنگ غیرمجاز جنگی سازمانی نیروهای نظامی، کوله پشتی، باروت، فشنگ ریز دست‌ساز، چاشنی برای ساخت فشنگ، تور زنده‌گیری پرنده، وسیله تولید صدای پرنده و موتورسیکلت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: در این مدت سه قبضه سلاح غیرمجاز و ۲۲ قبضه سلاح مجاز و یک قبضه سلاح جنگی نیز از متخلفان کشف شده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ و یوزپلنگ است، مجموعا با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

۷۱۸۵/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش