80 فراورده سرم و واکسن در موسسه رازی شمال شرق کشور تولید می‌شود


80 فراورده سرم و واکسن در موسسه رازی شمال شرق کشور تولید می‌شود

مشهد- ایرنا- 80 فراورده اعم از سرم و واکسن در حوزه انسانی و حیوانی هم اکنون در موسسه تحقیقات واکسن و سرم رازی شمال شرق کشور تولید می‌شود که این میزان در سطح کشور و خاورمیانه منحصر به فرد است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور روز پنج شنبه با بیان این مطلب در نشستی خبری در مشهد گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در سال ۱۳۰۷ در کرج تاسیس شد و در حال حاضر شش شعبه در کشور دارد.

دکتر حمید رضا فرزین افزود: شعبه شمال شرق موسسه رازی که در سال ۱۳۲۸ در مشهد تاسیس شد هم اکنون به عنوان یکی از قدیمی ترین شعبه ها با توانمندی‌های تخصصی در بخش هایی نظیر میکروب شناسی، ویروس شناسی، انگل شناسی، آسیب شناسی، بیوتکنولوژی و بیوشیمی فعالیت می کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون واکسن های مختلف در بخش انسانی نظیر واکسن سرخک، سرخجه، اوریون، فلج اطفال و ب.ث.ژ توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید می شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور گفت: بخش عمده واکسن های دامی مورد نیاز کشور نظیر واکسن های تب برفکی، قانقاریا، شاربن، بروسلوز و آبله و در بیماری‌های طیور مانند نیوکاسل، برونشیت، گامبرو و آبله در شعبه شمال شرق این موسسه تولید می شود.

فرزین افزود: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور اکنون تنها مرکز تولید کننده واکسن "گامبرو " مربوط به یکی از بیماری‌های طیور در کشور است که این واکسن از سال ۱۳۹۱ در این موسسه تولید شده است.

وی ادامه داد: سالانه ۴۰۰ میلیون دوز واکسن گامبرو در موسسه واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور تولید می شود که ۷۰ درصد از نیاز کشور را تامین می کند و بقیه آن به خارج از کشور صادر می شود.

او اضافه کرد: این موسسه با تولید ۱۵ میلیون دوز واکسن قانقاریا ۸۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند و از سال آینده خط تولید واکسن بیماری "آگالاکسی" که در بین گوسفندان شیوع دارد هم در موسسه رازی شعبه شمال شرق کشور راه اندازی می شود.

۳۰۲۷/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)