اشتباهات تربیتی والدین، هنگام راهنمایی کودکان


اشتباهات تربیتی والدین، هنگام راهنمایی کودکان

اینکه کودک شما به دستورالعمل شما پاسخ دهد یا دستورات شما را کاملاً نادیده می گیرد، موضوعی است که باید به طور جدی به آن توجه کرد.

اینکه کودک شما به دستورالعمل شما پاسخ دهد یا دستورات شما را کاملاً نادیده می گیرد، موضوعی است که باید به طور جدی به آن توجه کرد. برخورد با کودکی که دستورالعمل ها را دنبال نکند، می تواند ناامید کننده باشد. برخی والدین به ناچار خود آن کار را انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر برای به نتیجه رسیدن، متوسل به فریاد یا تنبیه می شوند.
اگر فرزند شما برای اولین بار که با او صحبت می کنید از دستورالعمل های شما پیروی نمی کند، نحوه راهنمایی را بررسی کنید. این اشتباهات رایج می تواند شانس گوش دادن فرزند شما را کاهش دهد.

شما دستورات بسیار زیادی می دهید
به احتمال زیاد شما هر روز صدها دستور به فرزند خود می دهید، از مرتب کردن جوراب ها گرفته تا درست نگه داشتن قاشق و چنگال روی میز. بمباران فرزندتان با دستورالعمل های تکراری، باعث می شود کودک شما برای انجام آنها رغبتی نداشته باشد. اگر دائماً در مورد چیزهایی که اهمیت چندانی ندارند، صحبت کنید، صدای شما مانند صدای پس زمینه می شود و به مرور اهمیت خود را از دست می دهد. فقط مهمترین دستورالعمل ها را بدهید. از دادن دستورات اضافی که صرفاً مبتنی بر روش هایی است، که شما می پسندید، خودداری کنید.

شما به مسیرهای ضعیف می پردازید
کلماتی که هنگام دستورات انتخاب می کنید بسیار مهم هستند. گفتن مواردی مانند خواهش می کنم الان مسواک بزنید، دلالت بر این دارد که این یک نوع کار اختیاری است. با اقتدار راهنمایی کنید، فرمان خود را روشن کنید و از بیان دستورالعمل های اختیاری خودداری کنید. در عوض، با استفاده از یک رفتار آرام اما محکم به شخصیت خود اقتدار ببخشید.

شما دستورالعمل های خود را تکرار می کنید
این امر در واقع به فرزند شما آموزش می دهد که لازم نیست اولین باری که شما صحبت می کنید، او گوش دهد. درعوض، خواهد فهمید که شما تمایل دارید چندین بار دستورالعمل های خود را تکرار کنید و به مرور متوجه خواهد شد که هیچ انگیزه ای برای اولین بار گوش دادن وجود ندارد.
به جای اینکه بگویید ، من پنج بار به شما گفته ام که بازی ویدیویی را خاموش کنید. فقط یکبار دستور دهید. سپس با استفاده از اگر… هشدار دهید . به فرزندتان اجازه ندهید که دستورات شما را نادیده بگیرد یا اینکه کار را بعد از یکبار گفتن به تعویق بیندازد.

شما پیامدها را دنبال نمی کنید
اگر می گویید برودندان های خود را مسواک بزن و کودکتان هیچ تلاشی برای مسواک زدن دندان خود انجام نمیدهد و شما نیز عکس العملی نشان نمی دهید، کودک یاد می گیرد که دیگر نیازی به گوش دادن ندارد. گفتن مواردی مانند من دیگر نمی خواهم به شما بگویم، بروید مسواک بزنید، بدون اینکه نتیجه واقعی داشته باشد، نیز مفید نخواهد بود.
هربار که فرزند شما وظایف اش را انجام نمی دهد، یک نتیجه منفی را به او یاد آوری کنید. لوازم الکترونیکی را بردارید یا به او بگویید که زودتر باید بخوابد، اما اطمینان حاصل کنید که این نوع تنبیه ها تاثیرگذار است. تا دفعه بعد برای انجام دستورالعمل های شما انگیزه داشته باشد.

شما تقویت مثبتی برای کارها نمی کنید
بدون توجه و تقویت مثبت، فرزند شما ممکن است انگیزه پیگیری دستورالعمل های شما را از دست بدهد. در حالی که شما مطمئناً نیازی به پرداخت هزینه برای هر کار مثبتی که او انجام می دهد، ندارید، اما تقویت مثبت مهم است. یکی از روش های تقویت مثبت، ستایش کردن آنهاست، هنگامی که دستور العمل ها را همان بار اول انجام می دهند.

نکته آخر
بچه ها به دستورالعمل های موثر گوش فرا می دهند، فقط کافیست که این دستور العمل ها به درستی بیان و پیگیری شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش