نمی توانیم تضمین کنیم بقیه الواح هخامنشی به ایران برگردد


نمی توانیم تضمین کنیم بقیه الواح هخامنشی به ایران برگردد

رییس موسسه شرق شناسی شیکاگو با بیان اینکه نمی توانم تضمین کنم 17 هزار لوح هخامنشی به ایران بازگردد، گفت: ما روی مجوزها کنترلی نداریم و دولت باید مجوز صادر کند، بنابراین نمی توانم تضمین کنم بقیه الواح به ایران برگردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، پروفسور وودز در نشست خبری مراسم رونمایی از هزار و 783 لوح هخامنشی که ظهر امروز در موزه ملی ایران برگزار شد، سفر به ایران را شگفت انگیز عنوان کرد و گفت: ایران نقش مهمی در شکل دادن به فرهنگ و تاریخ خاورمیانه دارد.

رییس موسسه شرق شناسی شیکاگو با اشاره به تاریخچه کشف الواح هخامنشی گفت: امیدواریم اقدام خارق العاده ایرانی ها که به ما اعتماد کردند و الواح را به ما امانت دادند با بازگشت آنها جبران شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از صدور حکم دادگاه عالی بسته بندی الواح را آماده کرده بودیم، خاطرنشان کرد: سپری کردن پروسه های قانونی بسیار دشوار بود و به نوعی این روند را یاد گرفتیم و امیدواریم همکاری ما در زمینه مطالعات هخامنشی با ایران ادامه داشته باشد.

پروفسور وودز با بیان اینکه بازگشت هزار و 783 لوح هخامنشی در این مرحله تصادفی نبود بلکه تلاش کردیم تا لوح ها در بهترین وضعیت به ایران برگردانده شود، گفت: کارهای بسته بندی مرحله دوم بازگرداندن الواح انجام می شود و باید رسید گواهی اول داده شود تا بسته دوم را صادر کند.

رییس موسسه شرق شناسی شیکاگو بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران را با رویکرد تداوم همکاری عنوان کرد و گفت: به دلیل سیاست های آمریکا باید دست به عصا حرکت کنیم و به آینده چشم دوخته ایم.

وی با بیان اینکه نمی توانیم تضمین کنیم بقیه الواح هخامنشی به ایران بازگردد، افزود: نسبت به برگشت بقیه الواح هخامنشی به ایران امیدوار هستم و این امر به مجوز دولتی نیاز دارد و ما کنترلی روی مجوز نداریم، بنابراین نمی توانم تضمین کنم بقیه الواح به طور حتم به ایران بر می گردد.

در ادامه، محمد حسن طالبیان نیز گفت: تلاش می کنیم تا فرآیند بازگشت سایر الواح هخامنشی به ایران سریع تر انجام شود.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: درخواست خود را تکرار می کنیم و آنها هم قول دادند تا به زودی بقیه الواح هخامنشی به ایران بازگردانده شود.

در ادامه، استیو متیو استولپر گفت: شش هزار و 500 تبلت به زبان ایلامی، 850 لوحه آرامی و 250 متن درباره آنها تولید شده و بیش از چهار هزار اثر مهر که روی الواح بوده است، رمزگشایی شده اند و ما از هزاران تبلت متن و تصویر تهیه کردیم و به صورت آنلاین روی اینترنت قرار دادیم.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان