گیاهان هنگام احساس خطر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند


گیاهان هنگام احساس خطر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند
پژوهشگران آمریکایی در بررسی تازه خود متوجه شدند زمانی که گیاهان مورد تهدید و یا حمله قرار می گیرند، با یکدیگر رابطه برقرار میکنند.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، پژوهش جدید" دانشگاه کرنل"( Cornell University) آمریکا نشان میدهد که گیاهان میتوانند زمانی که مورد حمله آفات قرار می گیرند، با یکدیگر رابطه برقرار کنند.

بر اساس این پژوهش، گیاهان میتوانند پیغام های خود را به کمک ماده های شیمیایی موجود در هوا موسوم به" ترکیبات آلی فرار"( VOCs) که اطلاعات را بین گیاهان جا به جا میکنند ، به یکدیگر منتقل کنند.

" آندره کسلر"(Andre Kessler)، استاد دانشگاه کرنل و گروهش، گیاهی موسوم به" سولیداگو آلتیما"( Solidago altissima) و تأثیر نوعی حشره را بر آن مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه بررسی نشان داد:زمانی که گیاهان مورد حمله این حشره قرار می گیرند، بوی آن ها که با ترکیبات آلی فرار منتقل میشود، تشابه بیشتری به یکدیگر پیدا میکند.

کسلر خاطرنشان کرد:ما دریافتیم که گیاهان، با زبان یا علامت های اخطار یکسانی با یکدیگر حرف میزنند تا اطلاعات را به سادگی با یکدیگر در بین بگذارند. این تبادل اطلاعات، به میزان نزدیک بودن گیاهان به یکدیگر ارتباطی ندارد.

زمانی که گیاهان، مورد حمله پاتوژن ها یا حشرات قرار می گیرند، متابولیسم خود را تغییر می‌دهند ولی این تغییر، اتفاقی نیست. در واقع ، تغییرات شیمیایی و متابولیک، به گیاهان کمک میکنند تا از عهده مقابله با دشمن برآیند. عملکرد گیاهان موقع حمله، مثل به عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان است. هرچند گیاهان مثل ما پادتن ندارند، ولی میتوانند با کمک ماده های شیمیایی مبارزه کنند. این ماده های شیمیایی، ترکیبات دفاعی را هم در بر دارند. به عنوان مثال ، بعضی از ترکیبات آلی فرار میتوانند به حشرات حمله کنند و با نابود کردن آن ها، جان گیاه را نجات دهند.

این پژوهش، در مجله" Current Biology" به چاپ رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...