کانون روستایی مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس


کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) روستای گرده صفر باقری دهستان شمیل در شرق بندرعباس یکی از کانون های فعالی است که با درک شرایط روز جامعه، برنامه های اقتصاد مقاومتی را طراحی و در دست اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، 18 اسفند سال 1372 در پی هشدارهای مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه شماره 302 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملکف به تاسیس کانون های فرهنگی هنری در جوار مساجد کرد تا با جذب جوانان و بهره گیری از قالب های جذاب هنری به ترویج آموزه های قرآنی، سیره نبوی، معارف اهل بیت(ع) و اصول و ارزش های انقلاب به هجمه های فرهنگی دشمن پاسخ مناسب دهد.

این مصوبه بیانگر نقش و جایگاه مسجد است. نخستین اقدام پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از هجرت تاسیس مسجد بود، زیرا آن حضرت برای طرح ریزی برنامه ها در راستای توسعه و گسترش دین مبین اسلام مهمترین گام را ساخت مکانی مقدس برای اجتماع مسلمانان، فراگیری اصول و ارزش ها، تربیت نیرو و کادرسازی، برنامه ریزی های فرهنگی سیاسی اقتصادی رسیدگی به محرومین، نظامی و ... می دانست.

نظام جمهوری اسلامی نیز که محصول انقلاب اسلامی و با تاسی از ارزش های اسلام ناب پایه ریزی شد، از همان ابتدا در جهت تقویت جایگاه و کارکردهای متنوع برآمد که یکی از این اقدامات، شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

امروز و پس از گذشت ربع قرن، نهال پویای کانون های فرهنگی هنری مساجد با طی مراحل مختلف و کسب تجارب ارزنده در حوزه های مختلف، به درختی تنومند و قابل اتکا عرصه های آموزشی، فرهنگی، هنری، مشاوره ای و ... تبدیل شده است که در معادلات فرهنگی و هنری و حتی سیاسی تاثیرگذار است.

با توجه به تغییر تاکتیک دشمن در مقابله با پیشرفت و تعالی ملت ایران و روی آوردن به جنگ اقتصادی، کانون های فرهنگی هنری نیز با درک شرایط روز جامعه و فرمان آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب، با تشکیل هیئت های اندیشه ورز و تحلیل و بررسی شرایط موجود و بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت های بومی در راستای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، رونق اشتغال و حمایت از تولید ملی برآمده اند.

کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) روستای گرده صفر باقری دهستان شمیل در شرق بندرعباس با مدیریت مهندس « علی تیماپور » یکی از کانون های خلاق در حوزه فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی، اشتغال، رونق بخشی به معیشت روستائیان و حمایت از تولید می باشد و برنامه ریزی برای تحقق سیاست مهاجرت معکوس از شهر به روستا با همکاری دهیاری و اعضای شورای اسلامی از طریق برگزاری دوره های آموزشی کشاورزی و دامداری و صنایع خرد، یکی از برنامه های شاخص آن است.

کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

خبرنگار خبرگزاری شبستان برای بررسی طرح های فرهنگ سازی کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) در رابطه با اقتصاد مقاومتی و اشتغال راهی روستای گرده صفر باقری شده است تا با مدیر جوان و مبتکر این کانون گپ و گفتی داشته باشد که ماحصل آن تقدیم خوانندگان می شود:

مهندس علی تیماپور با بیان اینکه روستا در گذشته نقش بسزایی در امر تولید و خودکفایی داشت، گفت: متاسفانه در مقطعی به دلایل مختلف از توجه به توسعه و آبادانی در روستاها غفلت شد و همین موضوع نیز موجب مهاجرت مردم از روستا به شهرها شد.

وی از حاشیه نشینی در شهرها و مشکلات ناشی از آن به عنوان یکی از عوارض مهاجرت روستائیان به شهر یاد کرد و افزود: پدیده مهاجرت باعث بوجود آمدن روستاهای خالی از سکنه شد و یا تنها افراد سالمند در روستا ماندگار شدند و همین امر نیز موجب کاهش تولید شد.

کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) روستای گرده صفرباقری ادامه داد: اهالی روستا در گذشته بیشتر مایحتاج خود و شهرنشینان را تولید می کردند اما امروز خودشان مصرف کننده شده اند و حتی، شیر، کره، پنیر، تخم مرغ، گوشت و مرغ و آرد را از فروشگاه ها می خرند.

وی خاطرنشان کرد: از زمان تحصیل در دوران دبیرستان این ایده در ذهنم خطور کرد که برای آبادانی و رونق روستای خودم و روستاهای همجوار باید دست به کار شوم و از همین رو نیز در دانشگاه رشته کشاورزی را انتخاب کردم و پس از فارغ التحصیلی علی رغم اینکه فرصت شغلی در شهر را داشتم اما کار در مزارع روستا را به پشت میزنشینی ترجیح دادم.

کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

مهندس تیماپور با ذکر این نکته که در سال 92 با همکاری هیئت امنا مسجد صاحب الزمان(عج) و جمعی از جوانان متعهد و دغدغه مند روستای گرده صفرباقری مجوز تاسیس کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) را از ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان هرمزگان دریافت کردیم و از همان ابتدا به دنبال فرهنگ سازی در زمینه کار و تلاش جهادی برای توسعه و آبادانی روستا و مهاجرت معکوس بودیم.

وی از انجام کارهای پژوهشی و نیازسنجی به عنوان یکی از اولویت های مهم کانون نام برد و گفت: با توجه به وجود زمین های حاصلخیز و آب شیرین و سابقه کار کشاورزی در روستا، با همکاری مرکز ترویج جهاد کشاورزی، دوره های آموزش مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی را در کانون برگزار کردیم.

این فعال فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه اکثر اهالی به ویژه جوانان از دوره های آموزش کشاورزی کانون استقبال خوبی کردند، افزود: 22 نفر از جوانان روستای گرده صفرباقری و روستاهای همجوار در دوره آموزش کشت پیاز در تابستان امسال شرکت کردند.

وی از دوره آموزشی « پروار بندی دام » به عنوان یکی دیگر از اقدامات کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) در زمینه اقتصاد مقاومتی، اشتغال و حمایت از تولید داخلی یاد کرد و گفت: پس از پایان دوره از سوی جهادکشاورزی به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر اهدا شد.

تیماپور افزود: شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی جهت دریافت تسهیلات ارزان قیمت به بانک های عامل معرفی شدند.

کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

وی همچنین به اجرای طرح اوقات فراغت ویژه تابستان در این کانون اشاره و اضافه کرد: بیش از 86 نفر از کودکان، نوجوانان و جوانان روستای گرده صفرباقری در کلاس های اوقات فراغت شرکت کردند.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) افزود: روخوانی، روانخوانی، قرائت ترتیل، احکام، اذان، آموزش نماز ویژه نونهالان، خیاطی، کتابخوانی، مشاوره ای و اردویی ازجمله رشته های ارائه شده در طرح اوقات فراغت کانون بود.

وی عنوان کرد: پس از اجرای موفق طرح اوقات فراغت، 52 نفر از شرکت کنندگان به اردوی یک روز زیارتی و سیاحتی به مرکز شهرستان بندرعباس اعزام شدند و از امامزاده سید مظفر(ع) و پارک ساحلی غدیر دیدن کردند.

مهندس تیماپور افزود: همزمان با برگزاری نهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، نشست علمی بررسی مقام شامخ امام سجاد(ع) و آشنایی با صحیفه سجادیه با حضور مسئولان، کارشناسان دینی مذهبی و اهالی روستاهای منطقه شرق بندرعباس در مسجد صاحب الزمان(عج) برگزار شد.

کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

وی، برگزاری جشن بزرگ « دختران خورشید » ویژه کانون های فرهنگی هنری دهستان شمیل به همراه تجلیل از دختران نمونه را یکی دیگر از اقدامات شاخص این کانون برشمرد و اضافه کرد: جشن بزرگ میلاد امام رضا(ع) به همراه سخنرانی، مداحی، مسابقه نقاشی ویژه کودکان، ایستگاه صلواتی و دادن هدیه به کسانی که نامشان یکی از القاب امام هشتم بود، از دیگر برنامه هاست.

این فعال فرهنگی اجتماعی برگزاری مسابقات قرآنی کانون های فرهنگی هنری مساجد منطقه شرق بندرعباس را از دیگر اقدامات شاخص کانون امام مهدی(عج) ذکر کرد و گفت: امسال این مسابقات در دی ماه و در رشته قرائت ترتیل و در دو رده سنی زیر 18 سال و بالای 18 سال به میزبانی مسجد صاحب الزمان(ع) برگزار خواهد شد.

کانون  روستایی  مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی/برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس

وی، برپایی نمایشگاه در مناسبت های ملی و مذهبی، اجرای طرح تلاوت نور(هر روز بین نماز مغرب و عشا یک صفحه قرآن به همراه ترجمه تلاوت می شود)، جمع آوری کمک های مردمی و توزیع بین نیازمندان را بخش دیگری از فعالیت های مستمر کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) ذکر کرد.

گفتنی است؛ روستای گرده صفرباقری دهستان شمیل بخش تخت در 50 کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد و شغل اکثر اهالی آن کشاورزی و دامداری است.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان