انجمن های رسانه ای، بازوی چین برای معرفی «کمربند-جاده»


انجمن های رسانه ای، بازوی چین برای معرفی «کمربند-جاده»

پکن- ایرنا- چین در چند سال گذشته تعداد زیادی انجمن، نهاد و موسسه رسانه ای برای تبیین سیاست ها و فعالیت های خود در قالب طرح راه ابریشم قدیم یا «یک کمربند - یک جاده» جدید تشکیل داده است اما جدیدترین آن که همزمان با یکم اکتبر سال جاری به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین شکل گرفت شبکه خبرنگاران راه ابریشم است.

شبکه خبرنگاران کمربند - جاده (Belt and Road Journalists Network) یکی از جدیدترین اقدامات چین برای معرفی طرح «کمربند و جاده» به عنوان بزرگترین طرح تجاری و اقتصادی دنیا در قرن بیست و یکم با استفاده از ابزار رسانه است.

بی تردید در بخش تبیین سیاست ها، هیچ بخشی و عرصه ای در دنیا قابلیت رقابت با رسانه را ندارد و تنها رسانه ها هستند که می توانند بزرگترین برنامه ها و طرح های عمرانی، زیربنایی و رویدادهای بی نظیر دنیا را برای مردم سراسر جهان معرفی کنند.

در واقع هر کشوری که بخواهد برنامه های بزرگی از این دست که قاره های مختلف را در بر گیرد داشته باشد، بدیهی است از چنین ابزار گرانبهایی استفاده می کند و ایجاد شبکه خبری و خبرنگاری راه ابریشم چین در واقع حرکتی در مسیر نوگرایی و نوسازی با بهره گیری از ابزار چند رسانه ای است.

بر اساس طرح «یک کمربند - یک جاده» که از سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح شد قاره های آسیا، اروپا و آفریقا از طریق احداث و ایجاد طرح های چند هزار میلیاردی به یکدیگر مرتبط می شوند.

شبکه خبرنگاران کمربند - جاده که یکی از بزرگترین همایش هایش را با همکاری انجمن روزنامه نگاران چین برگزار کرد با در اختیار داشتن ابزارهای چند رسانه ای و ارتباط گسترده انجمن های رسانه ای سراسر جهان می تواند شرایط برد - برد را برای تبیین طرح یک کمربند یک جاده شکل دهد فدراسیون خبرنگاران و دیگر انجمن های رسانه ای منطقه ای و بین المللی در برنامه ها و همایش های این شبکه بزرگ فعال هستند.

پیشبرد برنامه راه ابریشم، ترویج مفاهیمی چون صلح و همکاری، معرفی طرح های زیربنایی راه ابریشم، افزایش آگاهی های عمومی درباره این طرح و دستیابی به نتایج برد - برد برای همه طرف های مرتبط با این طرح از جمله دستور کارهای این شبکه است.

«جیانگ جیانگوا» از مسئولان ارشد اداره تبلیغاتی حزب حاکم چین می گوید: توسعه سریع فنآوری اطلاع رسانی و شکل گیری رسانه های نوین، شکل و رسم ارتباطات و همکاری ها را در جهان تغییر داده است.

او می افزاید با بهره گیری از شبکه مذکور می توان همکاری های آتی را ترسیم کرد، استانداردهای رسانه ای بالاتری برای معرفی طرح ها ایجاد نمود و افزایش همکاری بین رسانه ها را عملی کرد.

وی می گوید سازمان های خبری از سراسر چین و منطقه می توانند در چارچوب این شبکه از یکدیگر بیاموزند، برای همکاری پیشگام شوند عرصه های مشارکت را تبیین کنند و همزمان انرژی بیشتری به هم بدهند.

این شبکه اولین هیات رییسه خود را نیز شکل داده است که زمان کاری آنها تا پنج سال است آنها اولین نشست خود را در ماه اکتبر برگزار کردند و کشورهای چین، روسیه، اندونزی، قزاقستان، نیجریه و آرژانتین اعضای آن هستند.

بیش از ۶۰ انجمن رسانه ای از ۵۰ کشور و منطقه اکنون در این شبکه فعال شده اند و به دنبال تقسیم برنامه ها، ایجاد راهبردها، ارایه راهکارها و تبیین وضعیت و تحولات راه ابریشم هستند این شبکه از رسانه ها دعوت به همکاری می کند و از آنها خواسته است که تنوعات فرهنگی کشورها را نیز برای مردم دیگر مناطق تشریح کنند.

این شبکه تاکید دارد نقش رسانه ها برای مقابله با چالش های پیش روی راه ابریشم و بخصوص چالش های اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم است و آنها می توانند باعث ارتقای سطح تبادلات و تحکیم روابط کشورهای حوزه راه ابریشم شوند.

راه ابریشم یک مسیر قدیمی و تاریخی محسوب می شود که مسیرهای دریایی و جاده ای را در بر می گرفته و نمادی از همکاری ها و تبادلات دوستانه کشورها به حساب می آید که از طریق آن از دیرباز کشورهای آسیا، اروپا و آفریقا به یکدیگر مرتبط بوده اند.

طرح «یک کمربند یک جاده» که به عنوان راه ابریشم نوین قرن بیست و یکم نیز معروف است با ایجاد یک صندوق ۴۰ میلیارد دلاری و میلیاردها سرمایه گذاری از چین و کشورهای دیگر فعالیت خود را سال ۲۰۱۶ شروع کرد و بزرگترین طرح جهان در شرایط فعلی محسوب می شود.

چین در این طرح مهم که یکی از برنامه های این کشور در عصر جدید محسوب می شود تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و کشورهای مسیر این طرح نیز ۴۸ میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده اند.

معاون وزیر بازرگانی چین می گوید میزان تجارت چین با کشورهای مسیر کمربند و جاده در تجارت کل این کشور به طور پی در پی افزایش یافته و کیفیت آن نیز ارتقا یافته است میزان صادرات چین به این کشورها نیز ۳۰.۱ درصد میزان کل تجارت خارجی چین را شامل شده است.

«چیان که مینگ» تصریح کرد: پروژه های مهم، بزرگ و ساخت پارک های صنعتی چین در کشورهای یاد شده به طور باثبات پیشرفت کرده است به طوری که ساخت پل دوستی چین و مالزی، راه آهن جیبوتی - آدیس آبابا و بندر گوادر به اجرا رسیده است و بیش از ۳۰۰ هزار شغل برای مردم محلی فراهم شده است.

او با بیان اینکه ساخت منطقه آزاد تجاری بین چین و کشورهای مسیر کمربند و جاده نیز تسریع یافته است گفت: چین تاکنون با ۱۳ کشور مسیر کمربند و جاده ۵ توافق نامه آزاد تجاری امضا کرده و مذاکرات درباره توافق نامه روابط همه جانبه مشارکتی اقتصادی در منطقه (RCEP) نیز وارد مرحله کلیدی شده و مذاکرات درباره همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم به پایان رسیده است.

این مقام چینی همچنین افزود: چین با ۳۷ کشور گروه کاری برای سرمایه گذاری دو جانبه، با ۵ کشور گروه کاری تسهیل تجاری، با ۱۹ کشور سازوکار تجارت الکترونیک ایجاد کرده و با ۱۴ کشور هم توافق نامه همکاری در بازار ثالث را به امضا رسانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان