آیا همستر برای کودکان ضرر دارد؟


آیا همستر برای کودکان ضرر دارد؟

اصلا به جثه و قیافه بامزه اش نمی خورد اما واقعیت دارد. اینکه ممکن است این حیوان کوچک بیماری هاری را به انسان منتقل کند.

اصلا به جثه و قیافه بامزه اش نمی خورد اما واقعیت دارد. اینکه ممکن است این حیوان کوچک بیماری هاری را به انسان منتقل کنند. پس اگر در خانه همستر دارید حتما مراقب فرزندانتان باشید.
صابر علیزاده کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و دام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از احتمال ابتلا به هاری با گاز گرفته شدن توسط همستر خبر داد.
علیزاده با اشاره به اینکه گازگرفتن خرگوش نیازی به انجام واکسیناسیون ندارد، گفت:« در مورد گاز گرفته شدن توسط همستر افراد حتما باید برای دریافت خدمات درمانی و پیشگیری کننده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. اگر حیوانی که انسان را گاز گرفته به هاری آلوده باشد، علایم این بیماری حتما پس از طی دوره کمون یا نهفتگی خودش را در آن فرد نشان می‌دهد. بیماری هاری، درمان ندارد و فرد مبتلا به آن محکوم به مرگ است. علایم اولیه این بیماری شامل بروز توهم، اختلالات هوشیاری، واکنش منفی به نور، ترس از آب و نور بوده و با توجه به اینکه این بیماری، عصبی است، در نهایت و با پیشرفت بیماری، علایم عصبی مانند تحریک‌پذیری، خشونت و مشکلات بلعیدن فرد را درگیر کرده و فرد با تنگی نفس و خفگی دچار مرگ می‎شود.»
واکسن فراموش نشود
کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و دام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اقدامات ضروری پس از گاز گرفته شدن توسط حیوانات، به ایسنا گفت:« احتمال انتقال بیماری هاری پس از گاز گرفته شدن توسط هر حیوان وحشی یا پستاندار اعم از گاو، گوسفند، میمون، سمور، گربه و سگ وجود دارد و باید در ۱۰۰ درصد موارد به واحد هاری مراکز بهداشتی که در هر شهرستان موجود است، مراجعه و نسبت به اقدامات پیشگیرانه از جمله شست‌وشوی محل با آب و صابون به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه و دریافت واکسن و سرم طی ۲۴ ساعت اقدام کنند. احتمال انتقال هاری پس از گاز گرفته شدن توسط همه حیوانات پستاندار شامل حیوانات خانگی و دارای سابقه واکسیناسیون، سگ‌های گله و نگهبان و سگ‌ها و گربه‌های ولگرد نیز وجود دارد و این حیوانات نیز از قاعده مستثنی نیستند و افراد در این موارد نیز باید به مراکز پیشگیری مراجعه کنند؛ چرا که هاری می‌تواند منجر به مرگ ‎شود و نباید در مراجعه به مراکز بهداشتی سهل انگاری شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید