فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس کوچکتر می‌شوند


فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس کوچکتر می‌شوند

از این پس، جریان بازار به کدام سو خواهد رفت؟ جریان نقدینگی پرقدرتی که در مدت اخیر دائما در حال ورود به بورس است، می‌تواند بار دیگر روند رشد بازار را پرشتاب کند؟ نوشته فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس کوچکتر می‌شوند اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته گذشته شاهد وقفه‌ای در رشد شتابان بازار سرمایه بودیم؛ جریان‌های مختلف نقدینگی اعم از حقوقی و حقیقی عرضه‌های سنگینی را پشت سرگذاشتند و بر سر راه رشد بازار ترمز کشیدند. شاید بتوان گفت که نزدیک شدن به سقف روانی ۳۳۰ هزار واحدی باعث چنین روندی شده است، اما به هر ترتیب حرکت شارپی بازار سهام متعادل شد.

اما از این پس، جریان بازار به کدام سو خواهد رفت؟ جریان نقدینگی پرقدرتی که در مدت اخیر دائما در حال ورود به بورس است، می‌تواند بار دیگر روند رشد بازار را پرشتاب کند؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با نگاه به عملکرد بازار در هفته گذشته، می‌توان این استنباط را کرد که قدرت جریان نقدینگی تضعیف شده است و ممکن است اصلاحاتی را نیز در این هفته داشته باشیم. پس از آن بازار متعادل خواهد شد.»

نصیرزاده در خصوص سطح مقاومت ۳۳۰ هزار واحدی شاخص کل عنوان کرد: «با نگاه به روند بازار، این نیاز حس می‌شود که به یک اصلاح قیمت نیاز دارد. به خصوص در سهم‌های بنیادین باید در حدود پنج تا هفت درصد اصلاح صورت گیرد. در عین حال بسیاری از سهم‌ها هم حبابی هستند و به خودی خود ارزش ذاتی رشد فعلی را ندارد. بلکه تنها قدرت پول است که توانسته رشد آنها را رقم زند.»

وی تصریح کرد: «بنابراین اگر یک اصلاح قیمتی و زمانی صورت گیرد، به نظر می‌تواند بازار را برای رشدی بالاتر آماده کند. البته این فرآیند به شرطی رخ می‌دهد که در ادامه شاهد مازاد عرضه نباشیم. به طور مثال از هفته گذشته تامین اجتماعی اقدام به عرضه حجم‌های بالا کرد.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: «بنابراین اگر شاهد این باشیم که فروش‌ها هیجانی نباشد از جانب نهادهای حقوقی بزرگ، می‌توان عنوان کرد که جریان پولی قادر است که بازار را در دست داشته باشد.»

نصیرزاده در خصوص گزارش‌های شش ماهه و تاثیر آن در جهش بعدی بازار عنوان کرد: «امیدواریم با گزارش‌های شش ماهه و خبرهای مناسب سیاسی شاهد جهش دیگری باشیم، اما طبیعی است که هرچه جلوتر برویم، نباید انتظار رشد ماه‌های گذشته بازار را داشته باشیم. هرچه رشد سریعتر در بازه زمانی کوتاه‌تری رخ دهد، اصلاح بازار خطرناک‌تر خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «ما یک اصلاح زمانی در بلندمدت داریم و یک اصلاح نیز در کوتاه‌مدت خواهیم داشت؛ همین مساله تا حدودی فضای سرمایه‌گذاری را در بورس تهدید می‌کند. چرا که بازار هم برای ماندگاری پول‌ها برنامه‌ای نداشته است.»

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بخشی از ترس فعالان بازار نیز به همین علت مورد اشاره است، مطرح کرد:«این نگرانی وجود دارد که اگر قرار باشد در آینده اصلاحی صورت گیرد، این جریان نقدینگی از بازار خارج شود و اصلاح‌ها شدیدتر شود.»

وی گفت:« اما اکنون سیگنال منفی شدیدی در بازار حس نمی‌شود؛ بازار در برخی صنایع نیاز به اصلاح دارد و یکسری سهم‌های دیگر هم می‌تواند با گزارش‌های شش ماهه تقویت شود.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:«برخی از صنایعی هم که در گذشته از رشد جا مانده و اکنون به واسطه ارز نیمایی در حال رشد هستند، در حال حاضر مشغول پیش‌خور کردن رشد خود هستند.»

نصیرزاده در پایان خاطرنشان کرد:«بنابراین شاید بتوان گفت که در شرایط فعلی بازار برای پول‌های بزرگ از جذابیت ویژه‌ای برخوردار نیست. با این حال فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما دائما درحال کوچکتر شدن است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس