تسکین درد قاعدگی، این قرص ها را نخورید


تسکین درد قاعدگی، این قرص ها را نخورید

اگر درد قاعدگی شدید نباشد استفاده از مسکن های ضدالتهاب غیراستروییدی نظیر مفنامیک اسید و یا بروفن می تواند سبب کاهش درد شود.

عادت ماهیانه دوره ای دوست نداشتنی در زندگی خانم هاست. در این دوره برای کاهش درد و بهتر سپری شدن باید به باید ها و نباید ها توجه کرد. در این مطلب شما را با قرص هایی که هرگز نباید در عادت ماهانه استفاده کنید آشنا می کنیم.
دوران عادت ماهانه معمولا همراه با فشار عصبی و درد برای خانم ها همراه است و برای کاهش این دردها معمولا به قرص های مسکن پناه می برند که تنها درد را به صورت لحظه ای کاهش می دهد و گاهی اثرات نامطلوبی بر سلامت خانم ها می گذارد. در این مطلب شما را با قرص هایی که هرگز نباید در دوران عادت ماهانه مصرف کنید آشنا می کنیم.
مفنامیک؛ خوب یا بد؟
اگر درد قاعدگی شدید نباشد استفاده از مسکن های ضدالتهاب غیراستروییدی نظیر مفنامیک اسید و یا بروفن می تواند سبب کاهش درد شود. استفاده از این داروها برای کسانی است که معمولا به مدت یک یا دو روز درد دارند و باید روزهایی که فکر می کنند درد قاعدگی شان شروع می شود قبل از اینکه درد تشدید شود هر ۸ ساعت یک بار از این داروها استفاده کنند. مسکن هایی مثل استامینوفن و استامینوفن کدئین دار برای تسکین درد تاثیر چندانی ندارد.
تسکین درد قاعدگی، این قرص ها را نخورید
ژلوفن؛ بخورم یا نخورم؟
ژلوفن نوعی داروی ضد التهاب غیراستروئیدی است که در درمان و کاهش دردها و التهاب‌های ناشی از التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف تا متوسط و درمان اولیه دردهای قاعدگی به کار می‌رود.
محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که زنان به دنبال استفاده طولانی‌مدت از ایبوپروفن دچار کاهش قدرت باروری می‌شوند ولی این مشکل با اقدامات سریع و آغاز راهکارهای درمانی قابل برگشت است و این گروه از زنان می‌توانند بارداری را تجربه کنند.
افرادی که از برخی بیماری‌ها رنج می‌برند مانند مبتلایان به آسم، مشکلات کبدی، کلیوی، نارسایی‌های خفیف قلبی، فشار خون بالا، حملات و بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروق محیطی از قبیل باریک شدن عروق، مبتلایان به سکته و افرادی که سابقه خونریزی معده داشته‌اند، باید با احتیاط اقدام به مصرف ژلوفن و ایبوپروفن کنند.
تسکین درد قاعدگی، این قرص ها را نخورید
قرص آهن؛ آری یا خیر؟
استفاده از قرص آهن یا اسید فولیک در دوران پریود اشکالی ایجاد نمی کند و لازم نیست که اگر پزشک تان برای شما این دو نوع دارو را تجویز کرده اند در طول دوره پریود مصرف را قطع و پس از پاک شدن و پایان خون ریزی قاعدگی دوباره مصرف آهن و اسید فولیک را شروع کنید. اسید فولیک از ویتامین های گروه ب است که شما اگر در همه دوران باروری خود و تا زمان یائسگی هم آن را به صورت منظم مصرف کنید مشکلی برای تان ایجاد نمی شود. اما در خصوص قرص آهن بهتر است که ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های آزمایشگاهی لازم برای شما انجام شده و سپس اگر لازم بود برای تان قرص آهن با دوز مناسب تجویز شود.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
کاهش سریع درد پریود موضوعی است که خانم ها زیاد در پی آنند تا شاید بتوانند از این طریق دوران پریودی را بدون درد و با آرامش بیشتر طی کنند.
این اتفاق خوشایند یعنی همان تسکین درد راهکارهای متفاوتی دارد پزشک با تجویز بهترین قرص برای کاهش درد پریود می تواند به شما کمک کند، خود شما نیز با استفاده از دمنوش برای درد قاعدگی و انجام ورزش های موثر در درمان کمر درد پریودی می توانید مسبب تسکین دردتان باشید.
پس با ما همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بدانید.

ارتباط کاهش سریع درد پریود و زایمان
در بعضی زنان تولد اولین بچه موجب می گردد که دردهای قاعدگی به طور قطعی فرو کش کنند. البته کاهش درد پریود در روز اول نسبت به دوران پریودی قبلی که در پی زایمان خواهند آمد، نمی تواند منحصرا نتیجه اتساع رحم و دهانه رحم در هنگام زایمان باشد، زیرا زنانی که با سزارین و بدون اتساع دهانه رحم بچه خود را به دنیا می آورند، به دنبال آن قاعدگیهای بدون درد را تجربه می کنند.
به علاوه می توان با کمک حرارت، ورزش و نوشیدن انواع دمنوش برای درد قاعدگی نیز به کاهش درد پریود در روز اول و روزهای بعد کمک کرد.

مقصود از حرارت چیست؟
حرارت یا گرما برای راحتی و نرمی ماهیچه ها، آرامش اعصاب، درد قاعدگی و دردهای پا و کمر بسیار موثر است.
بدون شک استفاده از دمنوش برای درد قاعدگی و گرم کردن موضعی یکی از قدیمی ترین و موثرترین روشهائی است که برای فرونشاندن درد به کار می رود. برای این منظور می توانید یک حوله را گرم کرده و بر روی محل درد بگذارید.
در صورتی که در منزل وان در دسترس باشد، می توانید آن را با آب گرم پر کرده و برای مدتی در آن بنشینید. در این صورت پس از سی دقیقه درد کاهش می یابد.
یا اینکه می توانید با مصرف دمنوش برای درد قاعدگی نظیر چای بابونه که طبعی گرم دارد، سبب تسکین و درمان کمر درد پریودی شوید.

برای کاهش سریع درد پریود چه باید کرد اگر که گرما هم نتواند درد را از بین ببرد؟
اگر درد در حدی است که نمی توان روی درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی و گرما حساب باز کرد، می توان از دارو برای کاهش درد پریود به خصوص داروهای مسکن مانند آسپرین APC ، بافرین Bufferin، اکسدر بن Excedarin ، وان کویش Vanguish و غیره استفاد نمود.
اگر چه این داروها به طور گسترده ای برای دردهای دیگری مصرف می شوند، بعضی اوقات دردهای قاعدگی را نیز تسکین می دهند.
برای حصول به یک نتیجه ثمر بخش، بهتر است مصرف بهترین قرص برای کاهش درد پریود را در اولین لحظه احساس درد انجام دهید، زیرا کنترل هر دردی در ابتدای درد آسان تر است.
بدین ترتیب، در درازمدت به مراتب داروهای کمتری لازم خواهید داشت و از طرفی نیز سریعتر تسکین می یابید.
بهترین قرص برای کاهش درد پریود عبارتند از پامبر ینPamprin، میدول Midol ، وفمیسین Femicin ، بسیار از این داروها مخلوطی از ترکیبات مسکن، ادرارآور و کافئین بوده و مانند سایر داروها، باید به موقع مصرف گردند.

روش جایگزین به جای استفاده از دارو برای درمان کمر درد پریودی چیست؟
برای کسانی که جهت خوردن یک قرص احتیاج به آشامیدن سه لیوان آب پی در پی دارند و در عین حال هنوز هم قرص در سقف دهان یا بدتر از آن، نیمه حل در گلو باقی می ماند، شاید یک پیشنهاد کوچک مفید باشد.
این گونه افراد می توانند قرص را با غذا میل کنند، بدین ترتیب که یک لقمه غذا با کمی نان نرم را در دهان گذاشته و بیش از بلع لقمه، قرص را در دهان در وسط لقمه قرار دهند و سپس لقمه را فرو ببرند.
اگر در این کار دقت شود، دارو اصلا با پوشش داخلی دهان تماس ایجاد نمی کند.

آیا ورزش می تواند منجر به کاهش سریع درد پریود شود؟
اگر از خوردن دارو بیزارید، می توانید ورزش روزانه را جایگزین مصرف دارو برای کاهش درد پریود نمائید. آمار نشان می دهد که ورزش برای رفع ناراحتی 70 درصد از دختران نوجوانی که از دردهای قاعدگی رنج می برند، موثر بوده است.
البته بهتر است در ابتدای راه توقع کاهش سریع درد پریود نداشته باشید چرا که نتیجه ورزش را لااقل پس از 3-4 ماه احساس می کنید، پس صبور باشید و ورزش را ادامه دهید.

چه نوع ورزشی باید انجام داد؟
اگر چه هر ورزش روزانه می تواند دردهای قاعدگی را به حداقل برساند، ولی برای تسکین این نوع دردها، نوع ورزش نیز موثر است.
در ورزش اول، پاهای خورد را جفت کرده و طوری بایستید که سمت چپ بدن شما به طرف دیوار و به فاصله ۴۰ سانتی متری آن قرار گیرد. ساعد چپ را طوری به دیوار بچسبانید که از شانه تان بالاتر نرود.
سپس دست راست را به پهلو بالای استخوان ران گذاشته و ماهیچه های شکم و نشیمنگاه را منقبض کنید. در این حالت لگن را به طرف دیوار سوق دهید و به مدت 4-5 ثانیه نگه داشته، سپس ماهیچه ها را منبسط نمائید.
سعی کنید در طول ورزش پاها از زمین کنده نشده و پهلو نیز با دیوار تماس پیدا نکند.
پاهای خود را جفت کرده و بایستید. دستهای خود را در دو طرف به طوری که از شانه هایتان بالاتر نروند، باز کنید. بدن خود را به طرف جلو خم کنید و سعی نمائید با دست راست، انگشتان پای چپ را لمس کنید.
همین حرکات را در جهت راست انجام دهید و در هر طرف ده بار آن را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید تنها هنگامی یک نتیجه ثمربخش عایدتان می گردد که ورزش را هر روز به طور مرتب انجام دهید.

تسکین درد قاعدگی، این قرص ها را نخورید
اگر روشهای خانگی موثر واقع نشدند، چه باید کرد؟
اگر گرما یا حرارت دادن، ورزش و حتی استفاده از بهترین قرص برای کاهش درد پریود ، این درد را تسکین ندادند، شاید وقت آن باشد تا در این باره با متخصص زنان مشورت کنید.

متخصص زنان برای کاهش سریع درد پریود چه می کند؟
پزشک همواره برای معالجه چندین روش متفاوت دارد که سرانجام یکی از آنها درد را آرام خواهد کرد.
قبل از هر چیز، معالجه را باید با کمترین دارو انجام داد. اگر چه درمان هورمونی تقریبا تمام دردهای قاعدگی را کاهش می دهد، ولی ۶۰ درصد از زنانی که دارای دردهای شدید قاعدگی هستند، به سهولت با تجویز بهترین قرص برای کاهش درد پریود توسط پزشک آرام می شوند.
بنابراین، بیشتر متخصصین زنان ترجیح می دهند قبل از هر چیز برای مدت ۳-۲ دوره ماهانه، معالجه را با داروهای غیر هورمونی شروع کنند و اگر در انتهای این مدت نتیجه رضایت بخش حاصل نشد، در آن صورت درمان هورمونی را تجربه نمایند.

متخصص در ابتدا کدام دارو برای کاهش درد پریود را تجویز می کند؟
برای رفع دردهای قاعدگی داروهای متعددی مانند داروهای ضد انقباضات ماهیچه صاف Antispasmodies، داروهای مسکن sedatives ، داروهای آرام بخش و داروهای متسع کننده عروق وجود دارند.
در میان این ترکیبات داپر بزال Daprisal و ایر یزال Erizal برای سالهای طولانی دو داروی موثر بوده اند، ولی از سال ۱۹۷۲ بعد انجمن داروشناسان امریکا به علت اینکه در این داروها مقدار کمی آمفیتامین Amphetamine وجود دارد مصرف آنها را منع کرده است.
سایر داروها که برای کاهش سریع درد پریود استفاده می شوند شامل داروان Darvon است. ترکیبات داروان مقادیر مختلفی کودئین codeine دارند. مصرف کودئین به طور منظم حتی همراه با سایر ترکیبات زیان آور می باشد.

کودئین چه زیانی دارد؟
در بعضی زنان خوردن کودئین دیواره روده و معده را بسیار تحریک می کند. گذشته از این، در معالجه دردهای قاعدگی باید توجه داشت که علاوه بر درمان کمر درد پریودی و دیگر دردهای آن، شخص باید از نظر فکری، هوشیاری خود را از دست ندهد.
برای این منظور کودئین یک داروی ایده آل نیست، زیرا علاوه بر مسکن بودن، مخدر هم هست و اغلب ایجاد سرگیجه می نماید. کودئین احتمالا سبب کاهش سریع درد پریود می شود اما شما را در برابر دردهای بعدی حساس تر می کند.
به عبارت دیگر، مصرف آن اعتیاد آور است.

تسکین درد قاعدگی، این قرص ها را نخورید
استفاده از هورمون به عنوان دارو برای کاهش درد پریود چگونه است؟
در صورتی که هیچ یک از معالجات موثر واقع نشدند، بدون شک درمان هورمونی بهترین راه برای کاهش سریع درد پریود می باشد.
دو روش عملی برای این منظور استفاده می شوند: یکی متوقف ساختن تخمک گذاری توسط ترکیبی از استروژن پروژسترون (مانند قرصهای ضد بارداری)، و دیگری هورمونی که بر تخمک گذاری اثری نداشته باشد، انتخاب یکی از این دو روش به عوامل متعددی بستگی دارد.

انتخاب یکی از روش های استفاده از هورمون به چه عواملی بستگی دارد؟
یکی مسئله حاملگی است. آیا می خواهید حامله شوید یا نه ؟ تا این اواخر تنها روش معالجه دردهای قاعدگی متوقف ساختن تخمک گذاری توسط هورمون بود. اکنون با ساختن داروهای جدید پروژسترین (دیدروژسترون)، می توان دردهای قاعدگی را بدون متوقف ساختن تخمک گذاری تسکین داد.
ولی پیش از تجویز آن، پزشک باید از هر نوع داروئی که برای درمان کمر درد پریودی مصرف می کنید مطلع باشد.

اگر بخواهید از حاملگی پیش گیری نمائید چه داروهای موجود است؟
در صورتی که مصرف ترکیبات استروژن دار ایرادی نداشته باشد، چاره عملی برای کاهش سریع درد پریود ، قرصهای ضد بارداری یا سایر ترکیبات استروژن پروژسترون است. در این شرایط با متوقف ساختن تخمک گذاری، از حاملگی جلوگیری شده و در نتیجه درد قاعدگی نیز از بین می رود.
در هر حال، اگر قرصهای ضد بارداری مفید واقع نشدند، باید از دیدروژسترون استفاده کرد. در صورت مصرف دیدروژسترون، اگر بخواهید از حاملگی نیز پیشگیری کنید، یک نوع قرص ضد بارداری مورد نیاز می باشد.

دیدروژسترون چیست؟
این دارو پروژسترون مصنوعی است و در بازار با نام تجارتی ژینورست Gynorest و دوفاستون Duphaston عرضه می شود. هنگام تجویز، روزانه دو قرص را در دو نوبت، از روز 5 ام تا 25 ام دوره ماهانه مصرف می کنند.
این دارو از شدت انقباضات رحم در هنگام قاعدگی می کاهد و در نتیجه درد قاعدگی را تسکین می دهد.

آیا هر زنی می تواند دیدروژسترون مصرف کند؟
بر خلاف سایر ترکیبات هورمونی، دیدروژسترون اثرات جانبی نامطلوب ندارد، تخمک گذاری را متوقف نمی سازد و در تسکین درد دختران بالغ و زنانی که مایلند حامله شوند، بسیار موثر است.
تا کنون گزارشی در مورد اثر این دارو بر جنین زنانی که ضمن استفاده از این دارو، حامله شده اند، منتشر نشده است.

آیا قاعدگی دردناک غیر قابل علاج وجود دارد؟
با تاکید خیر. خوشبختانه ما در عصری زندگی می کنیم که با عصر مادر بزرگمان تفاوت بسیار دارد.
پس اگر درد قاعدگی شما را رنج می دهد و یا شما را از حضور در کلاس درس، کارهای خانه، کار اداری، فعالیتهای اجتماعی و غیره بازمی دارد، مطمئن باشید قابل درمان است. به متخصص زنان مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر