ماجرای تخریب مناره‌های بقعه «محمدبن‌جعفر طیار» در دزفول چیست


ماجرای تخریب مناره‌های بقعه «محمدبن‌جعفر طیار» در دزفول چیست

گروه اجتماعی ــ طی چند روز گذشته تصاویری از تخریب مناره‌ها و کاشی‌کاری‌های بقعه محمدبن جعفر طیار در دزفول در فضای مجازی منتشر و موجب گلایه مردم این شهرستان شد، مسئولان اداره اوقاف و اداره میراث فرهنگی در این باره توضیحاتی دادند.

ماجرای تخریب مناره‌های بقعه «محمدبن‌جعفر طیار» در دزفول چیست

طی چند روز گذشته تصاویری از تخریب مناره‌ها و کاشی‌کاری‌های بقعه محمدبن جعفر طیار در دزفول در فضای مجازی منتشر و موجب گلایه مردم این شهرستان شد. این بقعه در بهمن سال 78 خورشیدی با شماره ثبت 2553 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بقعه محل دفن محمد پسر جعفر، برادرزاده و داماد(همسر ام‌کلثوم) حضرت علی(ع) است.

تصاویر منتشره نشان می‌دهد، سردر ورودی بقعه محمد بن جعفر طیار که مربوط به سال 1312هجری قمری است، تخریب شده است. اخبار حاکی از آن است که اسفند ماه سال گذشته این مناره‌ها و کاشی‌کاری‌ها پا برجا بود.

پیگیری خبرگزاری ایکنا خوزستان درباره این موضوع را در گفت‌وگوهای زیر مشاهده می‌شود.

حجت‌الله آریایی‌نیا، مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول در گفت‌وگو با ایکنا در این باره گفت: تخریبی در بقعه محمدبن جعفر نداریم. یک مقدار ساخت‌وساز در این بقعه در حال انجام است که به طور کامل زیرنظر کارشناسان اداره و با مجوز سازمان در حال انجام است. ساختمان بقعه یک مقدار به دلیل رانش زمین، دچار مشکل شده است که حاد نیست. درصدد هستیم که با همکاری اداره اوقاف، مرمت و بازسازی این بقعه زیر نظر اداره انجام شود.

وی درباره ریزش مناره‌ها و کاشی‌کاری‌های بقعه نیز گفت: این ریزش به دلیل بارش‌های سال گذشته بود. ما بقعه بن جعفر را در فهرست بناهای آسیب‌دیده گذاشتیم تا اعتباری برای مرمت آن تصویب شود. مناره این بقعه از مدت‌ها قبل مشکل داشت؛ منتها به دلیل عدم تخصیص اعتبار متأسفانه موفق نشدیم که آن را مرمت کنیم.

آریایی‌نیا اظهار کرد: یک سالی است که به دلیل توسعه حرم، ساخت‌وساز در این بقعه در حال انجام است و این ساخت‌وساز با تأییدیه میراث فرهنگی است. هیچ تخریب عمدی در کار نبود و تخریب مناره‌ و کاشی‌کاری‌های آن به دلیل بارش‌های اخیر بوده است. در حال حاضر کاشی‌ها جمع شده تا با طرحی که قبلاً داشته، مجدداً اجرا شود.

ماجرای تخریب مناره‌های بقعه «محمدبن‌جعفر طیار» در دزفول چیست

مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول ادامه داد: در دزفول، بقا و بنا مساجد و خانه‌های قدیمی زیادی داریم که با توجه به اعتبارات محدود، رسیدگی به تک‌تک آنها دشوار است؛ در عین حال همه آنها در اولویت هستند. منتها در جایی که حساسیت بیشتر است سعی می‌کنیم با اوقاف هماهنگی کنیم و هر طور شده به تفاهمی برسیم که بنا برپا بماند.

وی اظهار کرد: بقعه محمدبن جعفر، رودبند، مسجد جامع، مسجد ملاحاجی و مسجد لب خندق در میان بناهای حائز اهمیت و آسیب‌دیده از سیل معرفی شده‌اند.

همچنین حجت‌الاسلام مجتبی خمیدی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول هم در این‌باره به خبرنگار ایکنا، گفت: افرادی که پیگیر این اخبار هستند می‌توانند به اوقاف مراجعه کنند، کمک کنند تا در کنار هم بتوانیم اتفاقی را رقم بزنیم. چون بودجه‌ها، بودجه استانی است نه شهرستانی. با میراث فرهنگی بیش از هفت یا هشت مرتبه درباره مساجد، بقاع متبرکه و ... شهرستان به استان و فرمانداری نامه زدیم.

وی افزود: همچنین یک دبیرخانه برای این مسئله تشکیل دادیم؛ منتها وقتی پول نباشد، نمی‌توان کاری انجام داد. ولی برای تک‌تک بقاع و مساجد پیگیر هستیم. از خیرین هم دعوت کردیم برای کمک در این امر مشارکت کنند.

خمیدی تأکید کرد: برای مرمت این بقاع، بودجه لازم است؛ برای مثال مسجد ملاحاجی در حال ریزش است، هر چه‌قدر جلسه برگزار کنیم، تا بودجه نباشد نمی‌توان کاری از پیش برد. این نوید را هم بدهم که برای مسجد ملاحاجی و مسجد کجبافان در ستاد بازآفرینی شهری بودجه در نظر گرفته شده و مرمت آنها آغاز می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول با بیان اینکه مرمت این بناها و بقاع نیازمند کمک همه مردم مطالبه‌گر و ادارات مربوطه است تا بتوانیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم، گفت: در بقعه محمدبن جعفر، حسینیه‌ای به مساحت دوهزار متر در حال ساخت است و کاشی‌کاری‌ها و مناره‌ها با همان مصالح بازسازی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت