افزایش 71 درصدی ارزش ریالی واردات از گمرک بازرگان


افزایش 71 درصدی ارزش ریالی واردات از گمرک بازرگان

ارومیه- ایرنا- مدیرکل گمرک بازرگان گفت: ارزش ریالی واردات از طریق این مرز طی 6 ماهه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 71 درصد افزایش داشت.

صادق نامدار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت ۳۲۶ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۹۳۳ دلار انواع ماشین‌آلات صنعتی، MDF، موز، رنگ‌، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، ژنراتورهای برقی، انواع پارچه، لوازم یدکی، قطعات یدکی از طریق مرز بازرگان وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه واردات کالا از لحاظ وزنی ۸۱ درصد افزایش داشته، افزود: تعداد اظهارنامه‌ها در این مدت هفت هزار و ۹۷۷ مورد و مبدا واردات کشورهای آسیایی میانه و اروپایی بوده است.

مدیرکل گمرک بازرگان روزهای گذشته نیز گفته بود که طی ۶ ماهه نخست سال جاری ارزش دلاری کالاهای صادراتی بازرگان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۵ درصد رشد داشت.

عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود و به کشورهای اروپایی صادر شد.

«نامدار» همچنین با اشاره به ترانزیت کالا از طریق این مرز، گفت: در این مدت ترانزیت کالا از لحاظ وزنی ۱۵ درصد و از لحاظ دلاری ۴۷ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: تعداد اظهارهای ترانزیت در این مدت ۱۲۳ هزار و ۷۸۶ مرود بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت رشد افزایش داشت.

حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان غربی واقع است.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی دارای ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری خود مختار نخجوان و چندین پایانه مرزی است.

۷۱۳۲/۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا