اخذ برخط مالیات نقل و انتقال ملک در 830 دفترخانه/ چقدر عقب هستیم؟


اخذ برخط مالیات نقل و انتقال ملک در 830 دفترخانه/ چقدر عقب هستیم؟

اگرچه قرار بود طی فصل تابستان فرایند مالیات نقل و انتقال املاک در شهر تهران به صورت الکترونیکی انجام شود اما تاکنون از 1700 دفترخانه، فقط 830 دفترخانه تجهیز شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از موانعی که طی سنوات اخیر در حوزه کسب و کار کشور ایجاد شده، حسابرسی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاک به شیوه سنتی است؛ به گونه ای که برای انجام امور مربوطه، باید حداقل سه مرتبه به سازمان امور مالیاتی مراجعه شود.

در این راستا جهت بهبود این فضا و جلوگیری از اتلاف وقت، از چندی پیش پروژه محاسبه، پرداخت و دریافت مفاصا حساب مالیات نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی، به صورت برخط، آنی، هم زمان با انتقال سند ملکی و بدون مراجعه به سازمان مالیاتی در تهران، بصورت آزمایشی در ۶۰ دفترخانه آغاز شد.

فرآیند کار به این صورت است که مراجعه افراد به سازمان امور مالیاتی حذف و تمام کارها در دفترخانه انجام می شود؛ به گونه ای که از روی کد عوارض شهرداری، ملک مشخص و مالیات حساب می شود و سپس در دفترخانه مفاصاحساب داده می شود.

یکی از ثمرات حسابرسی سیستمی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال ملک این است که مردم را از درگیر شدن با کارشناس و دستگاه‌های دولتی و … رها می‌کند و به تبع آن ادراک فساد سازمانی را نیز پایین می‌آورد.

در این بین علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفته بود هدف‌گذاری این است که طی فصل تابستان هزار دفترخانه در تهران مجهز به این سیستم شوند.

همچنین فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۸ مرداد ماه در ابلاغیه ای به سازمان امور مالیاتی دستور داده بود که باید حداکثر ظرف مدت یک ماه، کلیه مراحل صدور گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم (الکترونیکی شدن فرایند مالیات نقل و انتقال املاک بدون نیاز به حضور مودی در سازمان) برای واحدهای مسکونی در شهر تهران به صورت الکترونیکی انجام و مشکلات احتمالی مرتفع شود. همچنین ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغیه، این فرآیند در سطح تهران بزرگ و سایر کلان شهرهای دارای دفترچه ارزش معاملاتی مطابق با الگوی سازمان، اجرا شود.

تجهیز ۸۳۰ دفترخانه در تهران

با این حال طبق آنچه که فیروزی شب گذشته در صفحه مجازی خود منتشر کرده، تاکنون ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران به سیستم الکترونیکی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاک مجهز شده اند.(یعنی حدود ۵۰ درصد)

در مطلبی که فیروزی منتشر کرده، آمده است: تا امروز ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران، به همت همکاران سازمان مالیاتی، سازمان ثبت و کانون سردفتران تجهیز شده اند. از برنامه زمانبندی عقب هستیم. امیدوارم تا اواسط پاییز پروژه در شهر تهران تمام و نیمی از کلان شهرها هم به این مدل پیوسته باشند.

گفتنی است؛ عملیات مربوط به دریافت آنی مالیات نقل و انتقال املاک از سوی دو سازمان امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود و هماهنگ کننده پروژه نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی (مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد) است.


به گزارش خبرنگار مهر، یکی از موانعی که طی سنوات اخیر در حوزه کسب و کار کشور ایجاد شده، حسابرسی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاک به شیوه سنتی است؛ به گونه ای که برای انجام امور مربوطه، باید حداقل سه مرتبه به سازمان امور مالیاتی مراجعه شود.

در این راستا جهت بهبود این فضا و جلوگیری از اتلاف وقت، از چندی پیش پروژه محاسبه، پرداخت و دریافت مفاصا حساب مالیات نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی، به صورت برخط، آنی، هم زمان با انتقال سند ملکی و بدون مراجعه به سازمان مالیاتی در تهران، بصورت آزمایشی در ۶۰ دفترخانه آغاز شد.

فرآیند کار به این صورت است که مراجعه افراد به سازمان امور مالیاتی حذف و تمام کارها در دفترخانه انجام می شود؛ به گونه ای که از روی کد عوارض شهرداری، ملک مشخص و مالیات حساب می شود و سپس در دفترخانه مفاصاحساب داده می شود.

یکی از ثمرات حسابرسی سیستمی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال ملک این است که مردم را از درگیر شدن با کارشناس و دستگاه‌های دولتی و … رها می‌کند و به تبع آن ادراک فساد سازمانی را نیز پایین می‌آورد.

در این بین علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفته بود هدف‌گذاری این است که طی فصل تابستان هزار دفترخانه در تهران مجهز به این سیستم شوند.

همچنین فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۸ مرداد ماه در ابلاغیه ای به سازمان امور مالیاتی دستور داده بود که باید حداکثر ظرف مدت یک ماه، کلیه مراحل صدور گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم (الکترونیکی شدن فرایند مالیات نقل و انتقال املاک بدون نیاز به حضور مودی در سازمان) برای واحدهای مسکونی در شهر تهران به صورت الکترونیکی انجام و مشکلات احتمالی مرتفع شود. همچنین ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغیه، این فرآیند در سطح تهران بزرگ و سایر کلان شهرهای دارای دفترچه ارزش معاملاتی مطابق با الگوی سازمان، اجرا شود.

تجهیز ۸۳۰ دفترخانه در تهران

با این حال طبق آنچه که فیروزی شب گذشته در صفحه مجازی خود منتشر کرده، تاکنون ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران به سیستم الکترونیکی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاک مجهز شده اند.(یعنی حدود ۵۰ درصد)

در مطلبی که فیروزی منتشر کرده، آمده است: تا امروز ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران، به همت همکاران سازمان مالیاتی، سازمان ثبت و کانون سردفتران تجهیز شده اند. از برنامه زمانبندی عقب هستیم. امیدوارم تا اواسط پاییز پروژه در شهر تهران تمام و نیمی از کلان شهرها هم به این مدل پیوسته باشند.

گفتنی است؛ عملیات مربوط به دریافت آنی مالیات نقل و انتقال املاک از سوی دو سازمان امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود و هماهنگ کننده پروژه نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی (مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد) است.

کد خبر 4738111

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟