اجرای نمایشی با عنوان ایثار و شهادت که ویژه بانوان است/ گلایه کارگردان «خلود» از نبود نگاه حرفه‌ای به تئاتر زنان


اجرای نمایشی با عنوان ایثار و شهادت که ویژه بانوان است/ گلایه کارگردان «خلود» از نبود نگاه حرفه‌ای به تئاتر زنان

کارگردان نمایش «خلود» از اجرای متفاوت این اثر به منظور یاد بود شهدای کربلا و عملیات مرصاد خبر داد.

اجرای نمایشی با عنوان ایثار و شهادت که ویژه بانوان است/ گلایه کارگردان «خلود» از نبود نگاه حرفه‌ای به تئاتر زنانمریم شعبانی نویسنده و کارگردان نمایش «خلود» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره متن نمایشنامه «خلود» گفت: متن این نمایش مثل متن‌های پیشین از روایتی مستند و حقیقی برخوردار است.

وی افزود: نمایش «خلود» در محور داستان زنانی است که در تاریخ موثر و عبرت انگیزند و روایتگر داستان زندگی سه زن از زندگی، مادرانگی و انتخاب مسیر خود را تا تصویر سازی زندگی برزخی روایت می‌کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: موضوع انفجار حزب جمهوری و شهادت ۷۲ تن از یاران امام و فعالیت گروهک منافقین در جریات عملیات مرصاد برای اولین بار نمایشنامه نویسی شده و با این نوع ژانر با عنوان نمایش «خلود» به روی صحنه رفته است.

شعبانی تصریح کرد: «خلود» با متن رئال در فضا و پرداختی سورئال، دو سبک زندگی و مادرانگی متفاوت خانواده مداری و خانواده گریزی زن را به تقابل هم می‌کشاند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به هدفش از نوشتن نمایش «خلود» اظهار داشت: هدف از نوشتن و اجرای این نمایش نامه به تصویر کشیدن چهره باشکوه زنان تاریخ ساز ایران، اسلام و جهان است یعنی زنانی که مولد عشق، تربیت، تعالی و سعادت هستند.

شعبانی درباره تاثیرگذاری نمایش «خلود» بر مخاطب گفت: این سوال بستگی به مخاطب دارد. اما آنچه که ما را به تولید و تهیه هر ساله نمایش‌ها و مستند‌های تاریخی راغب می‌کند استقبال و بازخورد‌های دلنشین مخاطبان هست.

وی افزود: ما بازخورد‌های عمیق و باورنکردنی بسیاری در این سال‌ها از مخاطبان داشتیم حتی این سعادت شامل حال دختران هنر مقدسی ما بوده که دختری زرتشی از دیدن روایت هنده و دیدارش با حضرت زینب سلام الله و داستان شهادت حسین ابن علی مسلمان شده و این داستان دلنشین‌ترین و محکم‌ترین برای روی صحنه ماندن دوستان ما در حوزه‌ی تاتر دینی است.

شعبانی درباره گریبانگیر بودن مشکلات مالی برای اجرای نمایش «خلود» گفت: متاسفانه فرهنگ و هنر به دلیل اقضائاتش هنوز به عنوان مشاغل به حساب نیامده است ولی هنرمندان همچنان در حال تلاش برای زنده نگه داشتن هنر و تمدن کشور و پیشرفت و شکوفایی آن هستند.

اجرای نمایشی با عنوان ایثار و شهادت که ویژه بانوان است/ گلایه کارگردان «خلود» از نبود نگاه حرفه‌ای به تئاتر زنان

وی ادامه داد: تلاش گروه هنر مقدس هم برای جلوگیری از مشکلات این است که علاوه بر حفظ شان مخاطب و حرمتِ حریم هنر بتوانند زیبا اندیش و کار آفرین باشند.

کارگردان نمایش «خلود» با اشاره به انتخاب بازیگران برای اجرای نمایش اظهار کرد: بازیگران نمایش ما اغلب از اعضای آموزش دیده‌ی گروه هنر مقدس هستند که اغلب بازیگران سابقه‌ی چند ده ساله دارند و اعضای پرفرمنس گروه، هر ساله پذیرش جدید می‌شوند.

شعبانی درباره استقبال مخاطبان از نمایش «خلود» گفت: استقبال چند ساله‌ی مخاطبان از نمایش‌های گروه هنر مقدس باورنکردنی بوده، اما امسال به دلیل ژانر متفاوت نمایش، از حضور عزیزان زیر ۱۲ سال معذور بودیم و قاعدتا از حجم کمتری مخاطب نسبت به سال‌های پیش برخوردار بودیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «خلود» با اشاره به میزان رضایتش از اجرای بازیگران بیان کرد: تمامی اعضای گروه هنر مقدس که اغلب دانشجوی کارشناسی ارشد و یا مدرس و خبرنگار و مادر و... هستند همگی چندین مسئولیت را در کنار هم مدیریت می‌کنند و باتجربه‌ای که من در گروه‌های مختلف تئاتری دیدم هرکدام در جایگاه خود یکی از بهترین‌ها و حرفه ای‌ترین‌ها هستند.

شعبانی درباره تمرینات انجام شده برای اجرای نمایش «خلود» افزود: تمرینات ما برای اجرای یک نمایش خوب گاهی بیش از دو ماه طول می‌کشد تا بتوانیم کمترین نقص و بیشترین ارتباط را با مخاطب ظریف بین برقرار کنیم.

اجرای نمایشی با عنوان ایثار و شهادت که ویژه بانوان است/ گلایه کارگردان «خلود» از نبود نگاه حرفه‌ای به تئاتر زنان

این کارگردان تئاتر درباره موسیقی و آوا‌های به کار گرفته شده در نمایش «خلود» گفت: موسیقی و آوا‌ها اغلب توسط دستیار کارگردان خانم منا شعبانی و تدوینگر موسیقی خانم منصوره جلالیان انتخاب، میکس، تدوین و البته بخشی از اوا‌ها در استدیو ضبط و با موسیقی تدوین می‌شوند.

شعبانی افزود: البته در بعضی اجرا‌ها موسیقی زنده (پیانو) نیز توسط خانم راضیه عبدی و دیگرعزیزان هنرمند نواخته می‌شود.موضوع انفجار حزب جمهوری و شهادت ۷۲ تن از یاران امام و فعالیت گروهک منافقین در جریات عملیات مرصاد برای اولین بار نمایشنامه نویسی و با این نوع ژانر به روی صحنه رفته است.

گفتنی است نمایش «خلود» که پیش از این در تاریخ ۲۵ شهریور تا ۱۴ مهر ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه (شهدای انقلاب اسلامی_ هفتم تیر) به کارگردانی و نویسندگی مریم شعبانی به روی صحنه رفت. مجددا همین نمایش از تاریخ ۲ تا ۷ آبان ماه ۹۸ به تهیه کنندگی حمیدرضا ممتازان و با هنرمندی سیده ریحانه ذاکر، محدثه رمضانی، سارا قادری، فاطمه زارع در تالار حوزه هنری اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد