«چنار محمودی»، امروز، فردا


«چنار محمودی»، امروز، فردا

تهران- ایرنا- «خالدی سردشتی» نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی می گوید:   تامین خواسته های مردم روستای چنار محمودی را با تمام توان جهت مراحل درمان و دریافت بیمه مادام العمر پیگیری خواهم نمود از  وزیر بهداشت گله مندم و از مردم می خواهم آرامش خود را حفظ نمایند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، به‌ دنبال افشای ماجرای تلخ ابتلای شماری از اهالی روستای چنار محمودی در شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری به ویروس «اچ‌آی‌وی» و اعتراض خانواده‌های مبتلایان، شهر لردگان صحنه اعتراضاتی بود.

اهالی روستای چنار محمودی می‌گویند عده‌ای از ساکنان این روستا در اثر استفاده از سرنگ آلوده هنگام آزمایش قند خون به اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند..

با توجه به اهمیت موضوع پژوهشگر ایرنا با «محمد خالدی سردشتی»، نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخت.

نماینده لردگان، از طریق مجلس پیگیر مطالبات روستای چنارمحمودی هستیم

خالدی در ابتدای این مصاحبه با اظهار تاسف از وقایع پیش آمده در لردگان اظهار داشت: از ابتدای شروع حادثه تاکنون تلاش‌کردیم که بهره برداری سیاسی از حادثه هولناک چنار محمودی صورت نگیرد و درمان مردم آسیب دیده این روستا از طریق درمان تخصصی انجام شود. متاسفانه وزارت بهداشت در برخورد با وقایع پیش آمده با توجه به آشنا نبودن با بافت اجتماعی جامعه دچار اشتباهاتی شده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اظهارات غیر ضرور وزیر بهداشت، باید ایشان در مجلس حاضر شود و به سوال نمایندگان در این زمینه پاسخ دهند. بکار بردن برخی واژه ها توسط ایشان موجب بر انگیخته شدن احساسات قومی مردم منطقه شده است که در شعار های معترضین مشهود است. مطلب اساسی و مهم در قضایای روستای چنار محمودی این است که وقایع پیش آمده را از مجرای قانون پیگیری کنیم و مردم نیز در این روزها که همنوعان خود دچار این حادثه تلخ شده اند با حفظ آرامش جهت پیگیری و درمان مردم چنار محمودی همکاری کنند. اعتراضات خیابانی وآسیب زدن به اموال عمومی هیچ دردی را دوا نخواهد کرد و مرهمی برای درد چنار محمودی نیست. در این برهه از زمان که هموطنان ما گرفتار این بیماری ناشناخته شدند همراهی همه مردم لردگان می تواند به آرامش فضای پر التهاب چنار محمودی کمک کند.

وی در ادامه افزود: طی تماس تلفنی با وزیر بهداشت پیگیر خواسته مردم چنار محمودی هستم که مراحل درمان از ابتدا تا پایان به صورت مادام العمر رایگان باشد که جواب ایشان نیز مثبت بوده است. در دیدار با ریاست محترم مجلس نیز موضوع را به سمع و نظر ایشان رساندم و قول مساعد گرفتم که تحقیق و تفحص به صورت جدی و تخصصی دنبال شود و نتیجه گزارش آن به صحن علنی مجلس فرستاده شود.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت:قطعا باید راهکار دقیق و علمی جهت درمان و پیشگیری از این گونه بیماری ها در استان مطرح شود و وزارت بهداشت نیز با حضور خود در منطقه از آسیب دیدگان این اتفاق تلخ دلجویی، و درمان را شروع نماید و هر چه زودتر کار پالایش به صورت تخصصی انجام شود.

خالدی در ادامه بیان کرد: متاسفانه مدیریت رسانه ای اصولی در این قضایا صورت نگرفت و فضای مجازی هم اعداد و ارقام نادرستی از مبتلایان به این بیماری را منتشر کرد ، در حالی که وزارت بهداشت آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به این ویروس منتشر نکرده است که باعث گردید افرادی مغرض با ایجاد فضای ملتهب سمت و سوی اعتراضات مردم را به خشونت ببرند و بی نظمی های را در سطح شهر به وجود آورند، اما با هوشمندی و مدیریت مردم شریف لردگان این آشوب ها کنترل شد. در واقع بخش عمده ای از این اغتشاشات هم مربوط به وقایع چنار محمودی نیست و افرادی خودسرانه دست به آسیب زدن به اموال عمومی زدند که مورد انزجار مردم لردگان است. اغتشاشات افراد خودسر جو منطقه را از مسیر اصلی خود خارج نمود و باعث سو استفاده رسانه های بیگانه شد.

وی اظهار داشت:با توجه به شیوع این ویروس و ناشناخته بودن آن، مردم عشایر و روستا نشین دچار نگرانی شدید شده اند. از وزارت بهداشت انتظار داریم که جهت حفظ حرمت اشخاص به صورت مخفیانه کار درمان را انجام دهد.

این نماینده از سخنان وزیر بهداشت گله مند است و می گوید ما قبل از اینکه بختیاری باشیم ایرانی هستیم دردها و رنج های ما با همه هموطنان مشترک است به عنوان یک عضو کوچک از این جامعه، از همه هموطنان عزیز که ابراز همدردی نموده اند کمال تشکر را داریم و از مسوولین خواهشمندیم که جهت درمان مردم روستای چنار محمودی نهایت سعی و تلاش خود را بنمایند.

دردهای روانی

فضای روستا پر از استرس و نگرانی است مردم دردهای روانی بیشتر از جسمی دارند. «عین الله تیموری» روان شناس در این زمینه می گوید:این حادثه ناگوار برای افراد و خانواده ای آسیب دیده علائمی را ایجاد کرده که این علائم هم وجه جسمانی دارد هم وجه روانی. پس دو درمان باید در اولویت کاری قرار گیرد جسمانی و روانی

در قسمت دوم باید یک گروه روانشناس متخصص به بیماران و خانواده ها خدمات دهند با تاکید بر روان درمانی این شناخت در افراد و خانواده ها بوجود آورند که شما نمی توانید آنچه که اتفاق افتاد را تغییر دهید یا فراموش کنید اما می توانید یاد بگیرید طوری دیگر در باره جهان و زندگی تان فکر کنید و جلسات درمان ptsd انجام گیرد و درمان های شناختی cbt، آرامش بخشی، حساسیت زدایی و روش پردازش حرکت چشم edmr استفاده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا