تمام مراتع شهرستان فاروج به دامداران واگذار شد


تمام مراتع شهرستان فاروج به دامداران واگذار شد

بجنورد- ایرنا- مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فاروج گفت: در قالب قرارداد حفاظتی مشارکتی، تمام مراتع این شهرستان خراسان شمالی به دامداران واگذار شده است تا این قشر از جامعه با حس مسئولیت بیشتری نسبت به حفاظت از مراتع اقدام کنند.

امیر بتوئی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ۱۰۰ هزار هکتار منابع ملی شهرستان ۱۰ هزار هکتار مراتع است که ۹۴ سامانه مرتعی در آن تعریف شده و از این تعداد ۱۴ سامانه عشایری است.

سامانه مرتعی به محدوده‌ای از مراتع که از گذشته مورد بهره‌برداری تعداد مشخصی از خانوارهای روستایی و عشایر قرار گرفته و عرفاً دارای حق بهره‌برداری از آن هستند، گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، شهرستان فاروج مراتع میان بند و قشلاقی ندارد افزود: در این خطه فقط مراتع ییلاقی است و امسال از محل منابع صندوق توسعه ملی یک میلیارد ریال برای ساخت آبشخور، مرمت چشمه و خرید لوله برای انتقال آب از یک چشمه به آبشخورها اختصاص یافته است.

بتوئی گفت: از محل این اعتبارات امسال ۱۰ آبشخور برای دام های عشایر شهرستان ایجاد شده است.

وی با اشاره به توزیع ۶ آبگرمکن خورشیدی در بین بهره برداران از مراتع عشایری افزود: برای حمایت از استفاده از انرژی پاک، امسال ۷ آبگرمکن خورشیدی دیگر هم در بین عشایر توزیع می شود.

گستره شهرستان ۵۲ هزار نفری فاروج ۱۶۴ هزار هکتار است که ۱۰۰ هزار هکتار بصورت منابع ملی و ۶۴ هزار هکتار مستثنیات است.

این شهرستان در ۹۰ کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است.

۷۱۸۷/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در