مصرف قرص کلومیفن، باعث دخترزایی می‌شود؟


مصرف قرص کلومیفن، باعث دخترزایی می‌شود؟

عده ای از محققان اعتقاد دارند که مصرف قرص کلومیفن سیترات می تواند روی موالید دختر تأثیر بگذارد.

عده ای از محققان اعتقاد دارند که مصرف قرص کلومیفن سیترات می تواند روی موالید دختر تأثیر گذارد اما طبق تجربه بر روی زنانی که تخمک گذاری نداشته اند و قرص کلومیفن مصرف نموده اند اگر کلومیفن با دوز بالا مصرف شود احتمال موالید دختر کمی افزایش می یابد اما اگر کلومیفن با دوز پایین مصرف گردد تأثیری روی موالید پسر یا دختر ندارند.
کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود. که به تولید هورمونهایی که باعث آزاد شدن تخمک می‌شوند مثل اف اس اچ کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا بیشتر تخمک می کند.
بعد از پایان مصرف یک دوره کلومیفن ،هیپوتالاموس، قسمتی از مغز که اعمال حیاتی بدن مثل درجه حرارت را تنظیم می‌کند، هورمون ال اچ را آزاد می کند واین هورمون به تخمدانها فرمان می‌دهد که یک یا بیشتر تخمک رسیده شده را به داخل لوله‌های رحمی آزاد کنند. اگر یک تخمک در مسیر خود به سمت حفره رحمی با یک اسپرم سالم برخورد کند، شما شانس حامله شدن خواهید داشت.

طول درمان
اگر عادت ماهیانه شما منظم است ،شما مصرف کلومیفن را در روز سوم یا چهارم پریود شروع می‌کنید و پنج روز به مصرف آن ادامه می‌دهید.
اگر عادت ماهیانه در شما نامنظم است ،پزشک ابتدا مطمئن خواهد شد که شما باردار نیستید و سپس با تجویز دارویی به نام پروورا (مدروکسی پروژسترون استات) عادت ماهیانه را در شما ایجاد خواهد کرد، سپس احتمالا پس از پنج تا دوازده روز بعد از مصرف آخرین قرص، تخمک گذاری می کنید. پزشک به دقت شما را تحت نظر خواهد داشت وبیشتر نظارت می کند که چگونه تخمدان‌ها برای آزاد کردن یک تخمک آماده می‌شوند.
اغلب زنان بیشتر اوقات سه تا شش دوره درمان دریافت می کنند. یک یا دو ماه دارو درمانی برای منظم شدن تخمک گذاری لازم است. اگر دوره دریافت دارو افزایش یابد شانس باردار شدن بهبود پیدا نمی کند، بنابراین اگر بعد از سه دوره، موفق نشدید، پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.

اثرات جانبی
داروهای باروری حیطه وسیعی از اثرات جانبی کوچک را شامل می شوند که شامل تورم خفیف تخمدانها، درد معده، حساسیت پستانها، بی خوابی، تهوع واستفراغ، تاری دید، سردرد، خستگی، بی حوصلگی، افسردگی، بالا رفتن وزن، و در موارد نادر کیست‌های تخمدانی می باشد.
همچنین شما 10 درصد احتمال بارداری دوقلویی را با این داروها دارید.(گاهی اوقات زنان سه قلو حامله می شوند) با اینکه خیلی از زن وشوهرها این مسئله را نعمتی خدادادی تصور می کنند، در جنین های چند قلویی خطر سقط جنین و دیگر مشکلات وجود دارد.
زنانی که کلومیفن را همراه با دیگر داروها دریافت می‌کنند گاهی اوقات دچار سندرم تحریک پذیری تخمدان می‌شوند.
شرایطی که با زیاد شدن وزن واحساس نفخ شکم مشخص می‌شود. بعضی بیماران کوتاهی تنفس، گیجی، درد لگن، تهوع و استفراغ، دارند. سندرم تحریک پذیری تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که آنچنان پاسخ شما به داروها خوب است وتعداد زیادی تخمک آزاد کرده‌اید.

تخمدانهای شما به سرعت به چند برابر اندازه طبیعی بزرگ می‌شوند و مایع به داخل حفره شکمی نشت می کند. به طور طبیعی این مایع خود به خود با نظارت دقیق توسط پزشک تحلیل می رود. اما در مواردی نادر این وضعیت مخاطره آمیز است و باید برای مراقبت خیلی بیشتر در بیمارستان بستری شوید.
به عبارتی واضح تر، محققان اخیرا نتایج هشت مطالعه مختلف را که بین سالهای 1989 تا 1999 انجام شده است را بررسی کرده اند ودریافته اند که داروهای باروری خطر توسعه سرطان تخمدان را افزایش نمی‌دهند حتی اگر برای بیشتر از یک سال مصرف شوند.


مصرف قرص کلومیفن، باعث دخترزایی می‌شود؟
درصد موفقیت بارداری با کلومیفن
داروهای باروری در تحریک تخمدان بسیار موفقیت آمیزند. حدود 80درصد از زنان در اولین سه ماهه درمان تخمک گذاری می‌کنند. ازآنهایی که تخمک گداری می کنند، 40 درصد حامله می شوند (میزان بارداری وابسته به همه فاکتورهای دخیل در حاملگی هستند، از سنتان گرفته تا سرعت و چابکی اسپرم همسرتان) اطلاعات خیلی کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده در دسترس است اما مطالعات کمی این میزان را بین 30 تا 60 درصد ذکر می کنند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
قرص کلومیفن چیست؟ کلومیفن باعث دخترزایی می شود؟ آیا مصرف قرص کلومیفن با دوقلوزایی مرتبط است؟ همه زنان می توانند قرص کلومیفن مصرف کنند؟ این قرص عوارض جانبی ندارد؟
اگر برای دخترزایی یا دوقلو باردار شدن می‌خواهید قرص کلومیفن مصرف کنید، قبل از هر چیز این مطلب را بخوانید.

قرص کلومیفن چیست؟
قرص کلومیفن برای زنانی که مشکل تخمک گذاری دارند تجویز می شود. این قرص کمک می کند میزان بیشتری از هورمون فولیکول (FSH) در بدن تولید شود، این هورمون باعث می‌شود تخمدا‌‌ن‌ها یک یا تعدادی بیشتر تخمک‌ بالغ تولید کنند. کلومیفن به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌ شود.
بعد از پایان این دوره پنج روزه هیپوتالاموس هورمون جسم زرد را ترشح می‌کند، و به تخمدا‌‌ن‌ها دستور می‌دهد که تخمک بالغ را به لوله‌های فالوپ آزاد بفرستند.
اگر تخمک آزاد شده در راه خود در رحم به یک اسپرم سالم برخورد کند، شانس باردار خیلی زیاد می شود.

چه زنانی باید قرص کلومیفن مصرف کنند؟
قرص کلومیفن فقط برای زنانی تجویز می شود که پزشک متخصص اختلال تخمک گذاری را در آنها تایید کرده باشد.
به گفته پزشکان قرص کلومیفن با اینکه می تواند به اختلال تخمک گذاری کمک کند و بسیار کاربردی است اما در زنانی که این مشکل را ندارند ممکن است با عوارض خطرناکی همراه باشد.
از عوارض این قرص می توان به دو یا چند قلو زایی، دخترزایی، بارداری خارج رحمی، تشکیل کیست اشاره کرد.

قرص کلومیفن باعث دوقلوزایی می شود؟
داروهای کمک باروری و قرصی مثل کلومیفن باعث تحریک تخمک‌گذاری می‌شوند یعنی با مصرف آنها به جای اینکه در هر سیکل ماهانه فقط یک تخمک آزاد شود معمولا ۲ یا ۳ یا تعداد بیشتری تخمک آزاد می‌شود، به این ترتیب شانس دوقلوزایی و چند قلوزایی افزایش پیدا می‌کند.
اما پزشکان توصیه می کنند دوقلوزایی یا چند قلو زایی از عوارض مصرف قرص کلومیفن است و هیچ وقت نباید خودسرانه و بدون اجازه پزشک استفاده شود.

کلومیفن باعث دخترزایی می شود؟
همانطور که گفته شد دخترزایی یکی از عوارض مصرف قرص کلومیفن است. یعنی نمی توان به طور دقیق تضمین کرد مصرف این قرص روی جنسیت جنین تاثیر می گذارد و باعث دختر شدن می شود.
به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند به هیچ وجه نباید بدون اجازه و تشخیص پزشک این قرص را مصرف کنید. عوارض جانبی این قرص برای زنانی که مشکل تخمک گذاری ندارند می تواند با دو یا سه قلو زایی، بارداری خارج از رحم و سقط جنین همراه باشد.


مصرف قرص کلومیفن، باعث دخترزایی می‌شود؟
موفقیت بارداری با کلومیفن چند درصد است؟
با اینکه این دارو در تحریک تخمدان خیلی موفق است، اما حدود ۴۰ درصد از زنانی که برای تخمک گذاری کلومیفن مصرف می کنند، باردار می شوند.

تاثیر این دارو بر باروری مردان
کلومیفن سیترات سطح هورمون لوتئینیزه (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) را در مردان افزایش می‌دهد. این هورمون‌ها برای باروری بسیار مهم هستند و هم در مردان و هم در زنان وجود دارند. LH
آزادسازی هورمون تستوسترون را در مردان تقویت کرده و FSH در اولین مرحله تولید اسپرم یا اسپرماتوژنز مهم است. افزایش سطح این هورمون‌ها در بدن می‌تواند منجر به افزایش تستوسترون و ایجاد اسپرم بیشتر شود. با این حال، تعاملات هورمونی پیچیده است و تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد که مشخص شود آیا افزایش LH و FSH تأثیر مستقیم بر باروری مردان دارد یا خیر.
مصرف کلومیفن سیترات ممکن است بر باروری برخی مردان موثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2015، مصرف قرص کلومیفن سیترات برای ناباروری مردان، متفاوت بوده است.
این دارو ممکن است موجب تحرک اسپرم در برخی از مردان شود. تحرکات نشان می‌دهند که اسپرم‌ها از طریق سیستم تولید مثل زنانه به تخمک منتقل می‌شوند. با این حال، استفاده از کلومیفن سیترات ممکن است تعداد کل اسپرم را در برخی از مردان کاهش دهد و این کاهش ممکن است مربوط به دوز مصرفی دارو باشد.
از آنجا که FDA، کلومیفن سیترات را برای درمان ناباروری در مردان تجویز نکرده است، هیچگونه توافقی در رابطه با بهترین دوز مصرفی آن نیز وجود ندارد، به همین دلیل پزشکان دوز مصرفی این دارو را بر اساس اطلاعات خود تجویز می‌نمایند.
با این حال، مطالعات نشان می‌دهند دوز آن بین 12.5 تا 400 میلی‌گرم در روز است. تحقیقات انجام شده بر روی 3 مطالعه کوچک نشان داده‌اند که دوز روزانه 50 میلی‌گرم ممکن است باروری را در فرد بهبود بخشد.
بهتر است بدانید که مدت زمان مشخصی برای مصرف این دارو توسط مردان وجود ندارد و برای تعیین دقیق اینکه کلومیفن سیترات برای درمان ناباروری در مردان موثر است یا خیر، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اثرات جانبی مصرف کلومیفن سیترات
مصرف این دارو در برخی افراد ممکن است موجب بروز عوارض جانبی شود. این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
-سر درد
-تهوع و استفراغ
-مشکلات بینایی
-سرگیجه
-درد یا ناراحتی معده
-زخم‌های دهانی
-آب مروارید
-رشد سینه
در صورتی که فرد از مصرف کلومیفن سیترات دچار عوارض جانبی شود، باید به پزشک مراجعه نماید. پزشک ممکن است در این موارد مصرف دارو را قطع یا دوز آن را کاهش دهد.
از آنجا که کلومیفن سیترات میزان تستوسترون را افزایش می‌دهد، ممکن است در برخی افراد علائم هیپوگونادیسم را نیز بهبود بخشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها