خودروهایی که ساحل نشینان را به کام مرگ می برد


خودروهایی که ساحل نشینان را به کام مرگ می برد

حوادث رکنا: خودروهای شوتی که بار قاچاق حمل می کنند به یک معضل اساسی در خلیج فارس تبدیل شده است.

به گزارش رکنا، «تصادف مرگبار با خودروی شوتی در جاده ساحلی گناوه»، «بی‌احتیاطی و تخلف خودروهای شوتی در دشتستان قربانی گرفت»، «مرگ راننده خودرو شوتی به علت واژگونی خودرو»، «تصادف مرگبار خودرو شوتی در جاده ساحلی تنگستان،«شوتی باز قربانی گرفت؛ این بار ۳ نفر» و ... این جملات و تیترها به‌صورت هفتگی به بخشی از اخبار ثابت رسانه‌های استان بوشهر مبدل شده است و حال مردمی را روایت می‌کند که هرچند مدت یک‌بار شاهد مرگ یکی از عزیزان خود هستند و چیزی جز آه و حسرت از دستشان برنمی‌آید!

«شوتی» مساوی با دلهره برای ساحل نشینان

امروزه بسیاری از مردم با واژه «خودروی شوتی» بیگانه هستند، اما مردم سکونت یافته در استان‌های مرزی و کرانه خلیج‌فارس به‌ویژه مردم ساحل‌نشین استان بوشهر به‌خوبی با واژه «شوتی» آشنایی دارند و مدت‌هاست با خاطرات دلهره‌آور و تلخ این خودروها زندگی می‌کنند.

خودروهایی که ساحل نشینان را به کام مرگ می برد

هفته‌ای نیست که خبر زیر گرفتن و کشته شدن زنان و مردان خطه ساحلی تنگستان، دیر، گناوه و دیلم براثر سرعت‌بالای ماشین‌های شوتی در رسانه‌ها و فضای مجازی استان بوشهر نپیچده باشد و یا آگهی‌های ترحیم نوجوانان و جوانان روی دیوارهای شهرها و روستاها نچسبیده باشد.

بخش عمده‌ای از جمعیت یک‌میلیون و 200 هزارنفری مردم استان بوشهر به‌واسطه دارا بودن بیشترین مرز مشترک با خلیج‌فارس، از طریق دریا امرار و معاش می‌کنند. ماهی گیری، قایق‌رانی، کشتی‌سازی، ملوانی، کنسروسازی، غوّاصی، کار در سکوهای نفتی، کار در سازمان شیلات، آموزش شنا، کار در سازمان بنادر و کشتیرانی، بارگیری و باراندازی کالاهای کشتی‌ها در گمرکات، انبارداری در بنادر و... شغل‌هایی هستند که به‌واسطه دریا برای مردم استان بوشهر ایجادشده است.

در این میان، متأسفانه شغل‌های کاذبی هم به وجود آمده‌اند که پدیده «خودروهای شوتی» مهم‌ترین پدیده حاصل از دریا به شمار می‌رود. این دسته از افراد روزی برایشان فرارسیده که نیاز مالی شدید هیچ راه چاره‌ای را برایشان باقی نگذاشته و به فکر کارهایی می‌افتند که به دلیل بالا بودن خطر آن متقاضی کمی دارد.

اتومبیل‌های شوتی کارشان چیست؟

شوتی‌ها روزانه با بارگیری اجناس معمولا قاچاق در قسمت‌های مختلف ماشین خود، این اجناس را به مناطق مختلف استان و کشور منتقل می کنند. میزان بارگیری اجناس در این اتومبیل ها که بیشتر از نوع پژو و سمند هم هستند، به‌قدری است که بعضا شاهد بارگیری اجناس یک نیسان در یک خودرو پژو هستیم. شوتی ها در قسمت‌های مختلف ماشین اجناس را تعبیه نموده و با سرعت غیر مجاز بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در جاده های استانی و سطح جاده‌های کشور تردد می‌کنند. البته سرعت بعضی اتومبیل‌ها به اذعان خود رانندگان بعضا تا ۲۰۰ کیلومتر نیز می‌رسد!

خودروهایی که ساحل نشینان را به کام مرگ می برد

علت سرعت‌بالای خودروهای شوتی در شهرهای ساحلی استان بوشهر، شناسایی نشدن و فرار از دست پلیس است و همین سرعت دیوانه‌وار باعث مرگ بسیاری از مردم ساحلی نشین استان بوشهر شده است.

درد دل رانندگان شوتی

م- ز یکی از رانندگان خودروهای شوتی در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص پرایی روی آوردن به این کار خطرناک چنین می‌گوید: بعد از اتمام سربازی تلاش خود را برای پیدا کردن کار انجام دادم اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و به پیشنهاد یکی از دوستانم وارد این کار شدم تا بتوانم گلیم خود را از آب بکشم.

وی در خصوص خطرات و عواقب این کار گفت: برخی رانندگان خودروهای شوتی که حامل کالاهای به اصلاح قاچاق هستند، برای اینکه توسط پلیس شناسایی و دستگیر نشوند، مجبورند شماره پلاک خود را ناخوانا کنند و با سرعت‌بالا و بعضاً دیوانه‌وار در محورهای اصلی تردد کنند که براثر بی‌احتیاطی باعث مرگ خود و مردم دیگر شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر از همین امروز شغلی مستمر داشته باشیم حاضر نیستم که حتی یک‌بار دیگر برای جابجا کردن کالا وارد جاده شوم.

خودروهایی که ساحل نشینان را به کام مرگ می برد

یکی دیگر از رانندگان خودروهای شوتی در ارتباط با حس مردم از دیدن «شوتی‌ها» این‌چنین می‌گوید: همین‌که این شغل فاقد هویت اجتماعی است و هر فردی با مشاهده خودروهای ما احساس بدی پیدا می‌کند کافی است که بدانیم چقدر با همه خطرهایش، شغل ما منفور جامعه است.

وی در خصوص درآمد حاصل از این جابجایی‌ها گفت: دستمزد هر فرد متناسب با نوع و میزان بار و مسافت جاده‌ای متغیر است اما هر راننده می‌تواند از یک‌میلیون تا سه میلیون تومان درآمد داشته باشد.

جابجایی کالا در سطح استان قاچاق نیست

مسؤولان لشکری، کشوری و استان بوشهر نیز در سال جاری اظهار و نظرهای متفاوتی را در خصوص معضل خودروهای شوتی داشته‌اند. به گفته استاندار بوشهر جابجایی کالا در سطح استان قاچاق محسوب نمی‌شود و مردم با خودروهای باری به‌جای شوتی اجناس را جابجا نمایند.

آیا کالاهای شوتی مجوز گمرک را دارند؟

سؤالی که ذهن برخی مردم را در این خصوص درگیر کرده این است که چرا یک کالا و بار ملوانی وقتی از گمرک ترخیص و خارج شد نیروی انتظامی همان بار و کالا را تحت عنوان قاچاق و بار غیرمجاز ضبط می‌کند. اگر قاچاق است چرا توسط گمرک ترخیص می‌شود و اگر قاچاق نیست و ترخیص می‌شود چرا نیروی انتظامی این‌گونه عمل می‌کند؟

خودروهایی که ساحل نشینان را به کام مرگ می برد

سردار خلیل واعظی فرمانده انتظامی استان بوشهر در مردادماه امسال در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس پیرامون تردد خودروهای شوتی، اظهار داشت: واقعیت این است که بخشی از کالایی که فراتر از مصوبه ته لنجی از گمرک خارج می‌شود و به دلیل پرداخت نشدن عوارض، برگ سبز ندارد، به خودروهای تحت عنوان شوتی سپرده می‌شود که برای توقیف نشدن کالا به‌عنوان قاچاق، حرکت غیر ایمن و خطرناک در جاده‌های استان دارند.

باز شدن پرونده شوتی‌ها به شورای امنیت ملی

واعظی بابیان اینکه حدود پنج هزار خودروی شوتی در سال 98 توقیف‌شده است، ابراز کرد: برای برون‌رفت از این شرایط و حوادثی که رخ می‌دهد، نیازمند اختیارات و امکاناتی هستیم که پیشنهادات مان را به شورای امنیت کشور ارائه کرده و منتظر اعلام نظر و تصمیم در این زمینه هستیم.

مصوبه عدم برخورد با شوتی‌ها از سوی استاندار

فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: باوجوداینکه عدم برخورد با خودروهای شوتی حامل کالای قاچاق مصوبه شورای تأمین به ریاست استاندار بوشهر است اما در این مدت سه‌ماهه، حدود چهار هزار خودرو شوتی در استان بوشهر توقیف‌شده است.

واکنش فرمانده ناجا به تردد خودروهای شوتی

مصوبه شورای تأمین استان بوشهر در خصوص عدم برخورد با خودروهای شوتی در حالی است که سردار حسین اشتری شهریورماه امسال در بدو ورود به بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای امنیت و سلامت مردم، با خودروهای تندرو حامل کالای قاچاق برخورد قاطع صورت می‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس