معیشت و تولید؛ خطوط قرمز اصلاح یارانه‌ها


معیشت و تولید؛ خطوط قرمز اصلاح یارانه‌ها

لاریجانی: هر تصمیمی درباره تعیین تکلیف یارانه‌های پیدا و پنهان با نگاه حمایت از طبقات آسیب پذیر و تولید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه غیرعلنی امروز مجلس در مورد تعیین تکلیف یارانه‌های پیدا و پنهان درجمع خبرنگاران افزود: در جلسه امروز کار‌های تحقیقاتی مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه، برخی مراکز دولتی و وزارتخانه‌های ذیربط بررسی شد.


آقای علی لاریجانی با بیان اینکه با بررسی این گزارش‌ها تصویری روشن از وضعیت یارانه‌های پیدا و پنهان در بخش‌های مختلف در بودجه سالانه ترسیم شد افزود: بخشی از این یارانه‌ها در قالب یارانه سوخت، بخشی در قالب مابه التفاوت نرخ ارز و بخشی نیز در سایر سرفصل‌ها پرداخت می‌شود و لذا باید سهم هریک از بخش‌ها اعم از سهم خانوار، حمل ونقل و صنعت و تولید از این یارانه‌ها به دقت مشخص شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روند اصلاح یارانه‌ها باید مراقبت ویژه‌ای شود که به خانوار‌ها فشاری وارد نشود افزود: مجلس به هیچ وجه بنا ندارد در این زمینه تصمیم فوری اتخاذ کند و زمان کافی برای بررسی این موضوع در قالب لایحه بودجه وجود دارد.
وی گفت:: برخی راهکار‌ها برای بررسی در قالب لایحه بودجه به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شده است.
آقای لاریجانی با اشاره به نظام ناکارآمد توزیع یارانه‌ها تصریح کرد: هم اکنون بخش عمده یارانه را طبقات بالای جامعه استفاده می‌کنند و مجلس بر این موضوع تاکید دارد که هر تصمیمی در این زمینه نباید منجر به تحمیل فشاری جدید به خانواده طبقات پایین جامعه و نیز بخش تولید شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در جلسه امروز هیچ تصمیمی در مورد یارانه‌های پیدا و پنهان گرفته نشد تاکید کرد: سهیمه بندی بنزین یکی از راهکار‌های پیشنهادی در این زمینه است مثلا پیشنهاد شد بنزین به صورت سهمیه بندی با قیمت فعلی عرضه شود، اما این در حد پیشنهاد است و هنوز تصمیم گیری خاصی در این زمینه نشده است.


اقای لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم گیری در جلسه سران سه قوه در مورد اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هم گفت:: این موضوع نیز به عنوان یکی از راهکار‌ها مطرح است و یکی از مسائلی که برای اجرای دستور مقام معظم رهبری د رخصوص اصلاح ساختار بودجه مد نظر است همین موضوع است که هنوز در این زمینه تصمیم گیری نشده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر تاکید کرد: نظر مجلس براین است که هر تغییری در زمینه یارانه‌های پیدا و پنهان باید به بهبود زندگی طبقات پایین جامعه منجر شود و اصولا سازمان برنامه و بودجه نیز بر تدریجی بودن روند اصلاح یارانه‌ها تاکید دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو