تعریف فساد سیاسی از نگاه سلحشوری


تعریف فساد سیاسی از نگاه سلحشوری

نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر در مجلس با استناد به قانون اساسی و موضع شهید بهشتی و شهید باهنر گفت: اگر منِ نماینده یا روزنامه‌نگار و معلم و کارگر نتوانیم به صراحت حرف خود را بزنیم شعار مبارزه با فساد فریبی بیش نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، پروانه سلحشوری در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن درخواست از رسیدگی مسئولان به روستای چنارمحمودی لردگان گفت: هر چند بیش از صد سال در ایران همه دولت‌ها و شخصیت‌های جویای اعتبار با شعار مبارزه با فساد بر سر کار می‌آیند و دست آخر حاصلی نداشته‌اند به نظر می‌رسد که هم اکنون حرکت خجسته‌ای از طرف نظام و قوه قضاییه شروع شده، وظیفه ما این است که به دور از بدبینی از آن استقبال کنیم. در عین حال باید هوشیار باشیم که روند صد سال گذشته تکرار نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: لازمه هوشیاری این است که بدانیم فساد فقط اقتصادی نیست بلکه فساد اقتصادی خود معلول شرایط است. نادیده گرفتن سرچشمه‌های اقتصادی خود بزرگترین فساد است. فساد سیاسی یعنی فقدان فرصت‌های برابر حقوقی، فرهنگی و اقتصادی برای آحاد شهروندان. اینکه عرصه‌های فرهنگی بر مردم تنگ شود و مردم مخاطب رسانه‌های برون‌مرزی شوند خود مصداقی از فساد است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه با ذکر مصادیقی از وضعیت حقوق زنان، برگزاری تجمع، آزادی بیان تضعییف این حقوق را مصادیقی برای فساد دانست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با طرح پسش‌هایی مانند « عدم برگزاری دادگاه برای بعضی متهمان را چگونه می‌توان تعبیر کرد؟ چرا باید هر نقدی را مشروط به این کنیم که باید از دیدگاه ما درست و سازنده باشد؟» گفت: آیا این پرسش‌ها نباید آزادانه مورد بحث قرار بگیرند و نقد شوند؟

وی در ادامه با اشاره به جلساتی از نویسندگان قانون اساسی خاطرنشان کرد: رویکرد واضعان قانون اساسی رویکردی ضد فساد بوده است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با استناد به اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه هر کشور را نمود عدالت و پرچمداران مبارزه با فساد دانست و تأکید کرد: پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی، تحقق عدالت و پیشگیری از جرم، همگی از وظایف قوه قضاییه است. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟ آیا می‌دانید لازمه تحقق وظیفه پیشگیری از وقوع جرم التزام به همان قرائت شهید باهنر و بهشتی درباره آزادی‌های مدنی است؟

سلحشوری در ادامه با استناد به دیدگاه علامه طباطبایی در کتاب المیزان و سن رشد ۱۸ سال یادآور شد: پیوستن به منشور حقوق بشر و کنوانسیون حقوق کودک و نیز تجویز ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی برای این انجام شده‌اند که جلوی اعدام‌های زیر ۱۸ سال گرفته شود.

وی با طرح این سوال که آیا می توان میزان احکام صادر شده برای فعالان مدنی و سیاسی را نوعی فساد دانست؟گفت: دشمنی آمریکا نمی‌تواند تهدیدی علیه نظام باشد زیرا این فساد است که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند. دشمنان ما با بهره‌گیری از زمینه‌های درونی می‌توانند نظام را به مخاطره اندازند. رویکرد مغفول مانده بنیانگذاران نظام مثل بهشتی و باهنر که می‌توانست ضامن سلامت و امنیت نظام باشد ریشه در آیین حکمرانی امام علی (ع) دارد.

سلحشوری در پایان با استناد به نامه حضرت علی (ع)‌ به مالک اشتر گفت: در آن نامه به صراحت آمده است که مردم باید چنان امنیتی داشته باشند که بدون لکنت حرف بزنند. اگر منِ نماینده،‌ آن روزنامه‌نگار، کارگر و معلم نتوانیم با صراحت حرف‌های خود را بزنیم شعار مبارزه با فساد فریبی بیش نخواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان