بازار مبل سلطنتی تبریز در قبضه روستایی در اراک


بازار مبل سلطنتی تبریز در قبضه روستایی در اراک

روستاها به صورت سنتی در ایران همواره به اقتصاد کشاورزی تکیه داشته و به نوعی می توان گفت گرفتار تک محصولی بوده اند، اما فشار خشکسالی، تغییر و تحول های اقتصادی کشور و مهاجرت ها و جاذبه های شهری اقتصاد این پایگاه های تولید را دستخوش تغییرات بسیاری کرد که عمدتا نامیمون و نامطلوب بود.

البته همین شرایط باعث شد که برخی روستاها از زاویه دیگری به اقتصاد بنگرند و برای رونق خود دست به تحولاتی در تولیدات شان بزنند که حتی می تواند به تحقق توسعه پایدار کمک کند.وزی صرفا به اقتصاد کشاورزی تکیه داشتند این روزها برای رونق خود دست به تحولاتی زده‌اند که حتی می‌تواند توسعه پایدار کمک کند.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر و با استقرار دولت یازدهم توجه به روستاها و توسعه اشتغال پایدار در این مناطق بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و این سیاست کم و بیش توانست تا اندازه ای روستاها را از حالت مهجوریت کامل نجات دهد.

در کنار روستاها و روستائیانی که با اتکا به تسهیلات اشتغال روستایی به تدریج کسب و کار تازه‌ای به راه انداختند، یا کار خود را توسعه بخشیدند، هستند روستاهایی که دست به زانو زدند تا اقتصاد روستایی را به نوعی متحول کنند.

براساس اعلام منوچهر رزم‌جو معاون امور سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور در کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی در تیرماه سال جاری، نرخ بیکاری در سال ۹۷ در روستاها نسبت به سال ۹۶ از ۸.۲ به ۷.۹ رسیده و اشتغال روستائیان در سال ۹۷ از رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۹۶ برخوردار بوده است که این امر حاکی از اثربخش بودن نسبی سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در راستای احیای اقتصاد روستاهاست.

البته برخی روستاها به شغل پیشینیان خود تکیه کرده‌ و با استفاده از شرایط یاد شده، رونق همان کسب و کار خانوادگی را رقم زده‌اند.

استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که تعداد بی‌شماری روستا را در خود جای داده که هر کدام با توجه به اقلیم و ظرفیت، توانمندی‌های خاص خود را دارند و بر توسعه آن تمرکز کرده‌اند. یکی از روستاهای موفق استان روستا "شهسواران" است که با جمعیت 863 نفری خود در فاصله 30 کیلومتری اراک واقع شده است.

این روستا قدمتی حدود 160 ساله دارد و شغل غالب مردم آن نجاری است و همین توانمندی در نجاری نقطه عطف یا جرقه‌ای شده است که نیروی کار این روستا صنعت مبل و منبت را به جدی‌ترین شکل ممکن دنبال کنند به طوری که امروز بازار بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها را با قدرت در اختیار گرفته‌اند.

براساس اعلام دکتر حسین بختیاری فرماندار اراک در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این شهرستان، ۵۰۰ نفر در حوزه چوب و منبت و مبل روستای شهسواران فعالند و ماهانه حدود 300 سرویس کامل مبل از این روستا تولید و به بازار عرضه می‌شود و همین ظرفیت، اقتصاد روستا را متحول کرده است.

البته میزان تولیدات روستا در سال‌های اخیر افزایش یافته و به تولید ماهانه حدود 500 سرویس نیز رسیده است.

دهیار روستای شهسواران در خصوص صنعت چوب و مبل این روستا به ایسنا گفت: اولین کارگاه صنعت مبل و منبت در سال 1371 در روستا کار خود را در قالب استاد شاگردی آغاز کرد و این حرفه از آن سال‌ در روستا رشد کرد و توسعه یافت.

باقری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 85 کارگاه صنعت مبل و منبت در روستا فعال است و با توجه به ظرفیت موجود، تعداد کارگاه‌ها به صورت مداوم افزایش می‌یابد، افزود: به صورت میانگین در هر کارگاه حدود 5 نفر کار می کنند و بسته به قدمت و سال تاسیس کارگاه تعداد شاغلان در برخی کارگاه ها بیشتر است.

وی گفت: گردش مالی این صنعت در روستا ماهیانه حدود ۲۰ میلیارد ریال است که ضمن رونق اقتصادی روستا، مهاجرت معکوس را در پی داشته و در کنار اهالی روستا افرادی از شهر و روستاهای اطراف برای کار به این روستا وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: کیفیت تولیدات روستا به قدری بالاست که بازار تبریز را به صورت کامل در اختیار دارد و با توجه به اینکه آذری‌ها عموما مبل‌های سنگین و مدل سلطنتی را می‌پسندند، تبریز بازار شماره یک شهسواران شده و پس از آن بازار اصفهان در اختیار صنعتگران این روستاست.

باقری با اشاره به ارسال تولیدات مبل و منبت این روستا به بازار تهران، کاشان، شیراز و گاهی اراک افزود: اراک عموما به دلیل علاقه به خرید مبل هایی با قیمت مناسبتر نیاز خود را از ملایر و قم تامین می‌کند، اما مردم شهرهایی مانند تبریز که تمکن مالی بالاتری دارند خریدار تولیدات روستای شهسواران هستند.

وی مشکل کنونی فعالان صنعت مبل و منبت روستاها را تامین چوب دانست و گفت: کارگاه‌های مبل و منبت شهسواران دارای بازار و مشتری هستند، اما چوب لازم برای تولید را در اختیار ندارند، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور برای 10 سال ممنوع شده است و واردات چوب راش روسیه نیز با مشکل مواجه شده است و نمی‌توان به راحتی چوب مورد نیاز را تامین کرد، همچنین اختصاص ارز به سمت تامین ارزاق اساسی رفته و فعالان این صنعت در روستا ناچارند در شرایط کنونی علیرغم وجود مشتری، با ظرفیت کمتری کار کنند.

باقری در خصوص برخی پیشنهادات مبنی بر ایجاد خوشه یا ناحیه صنعتی مبل و منبت در شهسواران بیان کرد: تاکنون فعالان این حوزه در روستا به صورت جدی به حوزه ایجاد خوشه صنعتی وارد نشده‌اند، البته با توجه به موقعیت جغرافیایی روستا که در مجاورت کریدور بین المللی تهران - جنوب و راه آهن سراسری قرار دارد و دسترسی به مرکز استان و کشور نیز مهیاست، در واقع خوشه شکل گرفته است.

وی افزود: مسلما اگر خوشه‌ای در منطقه ایجاد شود ایرادی ندارد، اما در شرایط کنونی بهتر است که بر سرمایه گذاری بیشتر، توسعه این صنعت و رفع مشکلات تمرکز شود.

به گزارش ایسنا، از این دست روستاها در کشور بی‌شمارند، روستاهایی که مردمانشان یک تنه در مقابل مشکلات ایستاده‌اند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند و توانسته‌اند بدون فشار به بخش‌های دولتی اتفاقات مثبت و رونق اقتصادی را رقم بزنند، تنها باید مراقب بود که برخی تصمیمات دولتی آسیبی به این اقتصاد پویا که روستاها را از ایستایی و انفعال خارج کرده، وارد نکند.

نامگذاری یک روز به نام روستا در تقویم ملی کشور می‌تواند فرصتی باشد که در کنار توجه به همه کم و کاستی‌های موجود در این مناطق نقاط قوت را نیز تقویت کند و با حمایت ویژه انگیزه بیشتری را به روستاییان جهت تلاش بیشتر و توسعه پایدار این مناطق بدهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشف جسد 2 کودک بعد از 3 کشف شد + عکس