انقلاب در ارزهای دیجیتال/رویا یا واقعیت؟


انقلاب در ارزهای دیجیتال/رویا یا واقعیت؟

آمریکا دلار دیجیتال عرضه می‌کند

انقلاب در ارزهای دیجیتال

قصد فیسبوک مبنی بر ورود به حوزه ارزهای دیجیتال سر و صدای زیادی به پا کرده و حالا توجه بیشتر دنیا به آن جلب شده است. از طرف دیگر چین نیز قصد دارد ارز دیجیتال خود را عرضه کند و این مسئله زنگ خطر را برای سیاست‌گذاران آمریکایی به صدا در آورده است. حال این سوال برای رهبران صنعتی جهان ایجاد شده که آیا موضع منفعلانه ایالات‌متحده در حوزه دارایی‌های دیجیتال، موجب عقب افتادن این کشور از سایرین خواهد شد؟

انقلاب در ارزهای دیجیتال/رویا یا واقعیت؟

به گزارش «بیت کوینیست»، جاه طلبی فیس‌بوک در خصوص ارز دیجیتالش گرد و خاک زیادی بلند کرده است. به نظر می‌رسد که فشارها از جانب مراجع قانون‌گذار و نگرانی‌های بیشتر کشورهای دنیا باعث شده تا پروژه فیس‌بوک متوقف شود.

بانکداران عضو اتحادیه اروپا با ایجاد جبهه مشترک به دنبال ممنوعیت ارز دیجیتال فیس‌بوک، پیش از عرضه آن هستند و هند و چین، دو غول نو ظهور در اقتصاد جهانی، پیش‌تر ارز دیجیتال فیس‌بوک را تحریم کرده‌اند؛ از همین رو، آینده برای لیبرا تاریک و تاریک‌تر می‌شود.

حالا به این اتفاقات، کناره‌گیری «پی پال» از اتحادیه لیبرا (Libra Association) را نیز اضافه کنید. شواهد گواه آن‌ است که دنیا به اقتصادی که کلیدش در دست فیس‌بوک باشد اعتماد ندارد.

«برایان آرمسترانگ» (Brian Armstrong)، مدیرعامل صرافی «کوین بیس» بر این عقیده است که ایالات‌متحده باید دیدگاه منفی‌اش در حوزه ارزهای دیجیتال را تغییر دهد یا خطر عقب ماندن از کشورهای پیشرو در این زمینه را به جان بخرد و در آینده با تلاش بیشتری به دنبال رسیدن به این کشورها باشد. او ۴ اکتبر (۱۲ مهر) در توییتر نوشت:

حالا که چین به دنبال ایجاد استیبل کوین خود است، دلم می‌خواهد ببینم که آیا ایالات‌متحده دیدگاه مضحک خود را تغییر می‌دهد یا نه. ارزهای دیجیتال بسیاری در این میان وجود دارند و لیبرا یکی از آنهاست. اما نحوه رفتار دولت آمریکا در خصوص ارزهای دیجیتال به گونه‌ای است که انگار به عمد دلش می‌خواهد از قافله عقب بماند.

توجیه رویکردها در ارتباط با لیبرا را باید در عملکرد گذشته فیس‌بوک در حفظ حریم خصوصی کاربرانش، امنیت سرورها و دستکاری اخبار جستجو کرد. با این حال شاید محوریت صحبت‌های آرمسترانگ، چین باشد.

جای خالی یک دلار دیجیتال مورد اعتماد، مدت زیادی است که حس می‌شود. تتر (Tether) با وجود رسوایی‌های بسیار، اتهامات دستکاری و عدم شفافیت در موضوع حساب‌های بانکی، هنوز هم دلار دیجیتال شماره یک بازار است. دیگر ارزهای دیجیتال با پشتوانه دلار که سال گذشته عرضه شده‌اند، هنوز کاربردی آنچنانی پیدا نکرده و عمدتا بلا استفاده باقی مانده‌اند.

آرمسترانگ در ادامه صحبت‌هایش گفت که نوآوری‌ها عمدتا در ابتدا به درستی درک نمی‌شوند و با اختلاف نظر، به ویژه برای سیاستمداران و بانکداران قدیمی، همراه‌ هستند؛ چرا که این قبیل افراد دوست دارند تا کنترل جریان سرمایه به اقتصاد در انحصار خودشان باشد.

اما چین از فیس‌بوک ترسناک‌تر است. شکاف‌های پروژه لیبرا در حال بیشتر شدن است و به نظر می‌رسد کشتی دیجیتالی فیس‌بوک، پیش از اینکه بندر را ترک کند، شود. چین، یوان دیجیتالش را عرضه می‌کند که در نهایت موجب تسهیل مبادلاتش با دیگر کشورها خواهد شد.

ادامه جنگ تجاری و بالا بردن تعرفه‌های تجاری توسط دولت ترامپ، می‌تواند موجب فاصله گرفتن کشورهای بیشتری از دلار شود. شاید این بهترین زمان برای سیاستمداران باشد تا فشارهایشان را کمتر کنند و پذیرای انقلاب ارزهای دیجیتال شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...