تشریح برنامه‌های هفته خوشنویسی/نماینده وزیر ارشاد از انجمن خوشنویسی حذف شده است؟


تشریح برنامه‌های هفته خوشنویسی/نماینده وزیر ارشاد از انجمن خوشنویسی حذف شده است؟

برنامه‌های انجمن خوشنویسان ایران به مناسبت هفته گرامیداشت هنر خوشنویسی، در نشست با اهالی رسانه تشریح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری ویژه اعلام برنامه‌های هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، علی اشرف صندوق آبادی قائم مقام، علی براتی مدیر اجرایی انجمن، میرحیدر موسوی، غلامرضا سپهری رئیس انجمن خوشنویسان شعبه تهران، محمد حسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن و جمعی از خبرنگاران در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم غلامحسین امیرخانی ضمن خیرمقدم به اهالی رسانه اظهار کرد: امیدوارم این دیدار و گفت و گو با خبرنگاران فقط به مناسبت هفته خوشنویسی نباشد و در ایام مختلف پاسخگوی شما باشیم.

تشریح برنامه‌های هفته خوشنویسی/نماینده وزیر ارشاد از انجمن خوشنویسی حذف شده است؟

در ادامه ساکت بیان کرد: اگر هنر در جامعه نهادینه شود از نظر کاهش جمعیت کیفری یعنی کاهش جرم و تبهکاری دستاورد‌های خوبی خواهیم داشت. اگر بتوانیم فکر و اندیشه هنر را از آغاز که مقاطع پیش دبستانی و دبستان است انجام دهیم، اتفاق‌های بسیار خوبی رخ خواهد داد. با توجه به اینکه نوشتن به دلیل در دسترس بودن ابزار و... هنر راحت تری است و بهتر است فرزندانمان را به سوی این هنر سوق بدهیم.

در ادامه میرحیدر موسوی برنامه‌های هفته خوشنویسی را تشریح کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوشنویسی کشور در نظر گرفتن یک هفته برای اجرای برنامه‌ها کافی نبود لذا یک ماه را ویژه گرامیداشت خوشنویسی در نظر گرفتیم. برنامه‌ها با نمایشگاه و همای بزرگ شکسته نویسان معاصر ایران در فرهنگستان هنر از پنجم مهر آغاز شده و تا دوم آبان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بزرگداشت بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران استادان حسن و حسین میرخانی با صعود به قله ناز و کهار، رونمایی از سردیس استاد محمدرضا کلهر و نامگذاری خیابانی به نام ایشان، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی خوشنویسی در کرمانشاه، قزوین، شیراز، رشت، زنجان، مریوان، همدان، گرگان، قم، اهواز و موزه خوشنویسی تهران از برنامه‌های مهم در این یک ماه است.

موسوی بیان کرد: مراسم غبارروبی از مزار استادان بزرگ خوشنویسی ایران از جمله استاد میرزا غلامرضا اصفهانی، عمادالکتاب قزوینی، محمدرضا کلهر، حسن و حسین میرخانی و دیدار با استادان پیشکسوت خوشنویسی تهران و شهرری از برنامه‌هایی است که در راستای نکوداشت بزرگان خوشنویسی که اولویت اصلی انجمن است تدوین شده است.

وی ادامه داد: جشن بزرگ هفته خوشنویسی روز جمعه نوزدهم مهر در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار می‌شود. همچنین به مناسبت اربعین حسینی ورکشاپ سیاه مشق با مضامین اربعینی روز بیستم مهرماه در دانشگاه استاد فرشچیان برگزار خواهد شد.

تشریح برنامه‌های هفته خوشنویسی/نماینده وزیر ارشاد از انجمن خوشنویسی حذف شده است؟

در ادامه صندوق آبادی در پاسخ به بودجه اختصاص داده شده به برنامه‌های این هفته گفت: سهم انجمن مرکزی بیش از ۶۰ میلیون تومان بوده و بخشی از هزینه‌ها را هم اسپانسر‌ها تقبل خواهند کرد.

ساکت نیز درخصوص خبری که درباره حذف نماینده وزیر در انجمن‌ها منتشر شده بود، گفت: من نمیدانم سرچشمه این خبر کجاست، اما بنابر اساسنامه فعلی انجمن، وزیر باید یک نماینده در انجمن داشته باشد که این نماینده در شورای عالی انجمن حق رای و در شورای ارزشیابی فقط حق حضور دارد.

وی افزود: با توجه به گستره انجمن خوشنویسان لازم بود که یک نماینده از وزیر برای پشتیبانی از این مجموعه حضور داشته باشد. ما سال گذشته با شورای عالی انجمن اولین همایش بزرگ خوشنویسی را در مهرماه برگزار کردیم و بخشی از گسستگی‌هایی که برای انجمن پیش آمده بود را برطرف کرده و گام‌های بلندی برای ارتقای این هنر اصیل برداشته شد.

نماینده وزیر ارشاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مجوزی که ارشاد به انجمن خوشنویسان پایتخت داده است،گفت: در ارشاد از یک سو کثرت گرایی مورد تشویق است. اما از نظر حقوقی وقتی یک انجمن با نام یا نشان خاص ثبت می‌شود دیگر کسی حق ندارد که آن را به کار ببرد. بعد از اختلافی که در انجمن خوشنویسان تهران به وجود آمد عده‌ای به بهانه این موضوع دست به اقدامی زدند و ساختمان آن مجموعه را به نام خود ثبت کردند.

وی ادامه داد: دشمنی آقای راه پیما با انجمن خوشنویسان ایران از زمانی آغاز شد که قرار بود کتاب او و همسرشان را سازمان گردشگری رونمایی کند، او از استاد امیرخانی خواست که در مراسم رونمایی کتابش سخنرانی کنند، اما استاد به دلیل اشتباهی که در کتابش انجام داده بود این کار را قبول نکرد.

امیرخانی هم درباره این صحبت گفت: من سخنرانی را قبول نکردم، زیرا آقای راه پیما در آن کتاب فقط اسم خودشان را به عنوان خوشنویس معاصر ثبت کرده بودند و من نمی توانستم این موضوع را تایید کنم.

گفتنی است هفته بزرگداشت خوشنویسی ایران از ۲۱ تا ۲۸ مهرماه در اقصی نقاط ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!