به گزارش روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، این کنفرانس با حضور انصاری معاون رییس جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، پروفسور برندنر (Brandner) رییس انجمن مدیریت ‌دانش اتریش، دکتر قاسمی رییس انجمن مدیریت ‌ایران و جمعی از استادان، فرهیختگان و دانش‌پژوهان در حوزه مدیریت برگزار شد.

این کنفرانس با هدف تأکید بر جایگاه مدیریت دانشی در افزایش بهره‌وری سرمایه‌انسانی، منابع سرمایه‌ای (مالی) و انرژی برگزار شد. محورهای مدیریت دانشی و سرمایه اجتماعی، مدیریت دانشی و اقتصاد جامعه، مدیریت دانشی و توسعه صنعتی، مدیریت دانشی و توان‌مندی سیاست‌گذاری و مدیریت دانشی و توان رقابتی بخش‌های اقتصادی از موضوعات مورد بحث در این کنفرانس بود. شناسایی سازمان‌های دانشی، ایجاد فضای ارتباطی میان سازمان‌های دانشی، تشویق سازمان‌های دانشی در راستای توسعه، ایجاد هم‌افزایی در کشور در جهت رشد و توسعه اقتصادی و توسعه پایدار و شناسایی مزیت‌های برتر سازمان‌ها و ایجاد پایگاه دانشی در کشور از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس بود.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور: مدل مدیریت دانشی بر اساس یک دستورالعمل در نظام اداری مستقر خواهد شد

در این کنفرانس جمشید انصاری، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در سخنانی تأکید کرد: اگر از طرح مسائل نو در سازمان اداری و دولتی غافل شویم، نوآوری و خلاقیت در بخش خصوصی هم، راهی پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان این نکته که دولت حضور قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد، ادامه داد: بخش زیادی از بنگاه‌هایی که واگذار شده و در ظاهر خصوصی شده‌اند، همچنان با یک فرهنگ دولتی در سطح مدیریت و نیروی انسانی اداره می‌شوند. انصاری با اشاره به این نکته که بی‌توجهی به عوامل مؤثر در رویکرد مدیریت دانشی، ما را در استقرار آن با شکست رو به رو خواهد کرد، افزود: مدل‌های جدید کسب و کار مبتنی بر دارایی‌های ناملموس سازمان‌ها و بنگاه‌ها و دانش و خبرگی آنها طراحی و مستقر شده‌اند و تفاوت‌های جدی با مدل‌های سنتی دارند. ضمن این که افزایش سطح اطلاعات و امکان ذخیره‌سازی الکترونیکی آنها در کنار تغییر هرم سنی کارکنان سازمان‌ها، همچنین جریان مستمر حرکت نیروی‌انسانی به سمت انتقال تجربه و جمع‌بندی و استخراج دانش از آنها مواردی است که ما را به سوی یک نظام مدیریت دانشی مطلوب سوق می‌دهند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان این نکته که در سازمان‌های اداری معمولاً عملکردهای خوب به اشتراک گذاشته نمی‌شود و فرسودگی کارکنان و محیط تکراری، امکان تجربه‌های جدید و نوآوری‌ را به آنها نمی‌دهد، افزود: سازمان‌های دولتی از میزان دارایی دانشی خود اطلاعی ندارند و به آن به‌عنوان یک سرمایه دانشی توجهی نمی‌کنند به همین دلیل، بارها پروژه‌ها را از نو شروع می‌کنیم و هزینه‌های متعددی از این محل به دولت تحمیل می‌شود. وی با اشاره به این نکته که در همین راستا دانش‌بنیان کردن نظام اداری از طریق به‌کارگیری اصول مدیریت دانشی در دستور کار قرار گرفته‌است، اظهار داشت: در سازمان اداری و استخدامی کشور به سمت پروژه‌ای پیش رفته‌ایم که مدل مدیریت دانشی را بر اساس یک دستورالعمل در نظام اداری مستقر کنیم.

انصاری اضافه کرد: این مدل جامع طراحی شد ولی استقرار آن را در چند فاز و مرحله به مرحله برنامه‌ریزی کردیم. وی با اشاره به اجرای آزمایشی این مدل، خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله رفع اشکالات هستیم و در مرحله بعد، در پی فرهنگ‌سازی در نظام اداری خواهیم بود تا به عنوان یک خواسته در نظام اداری جا بیفتد و امیدوار به تحقق اهداف پیش‌بینی شده باشیم. به گفته انصاری، ارزیابی مدیریت دانشی در سازمان‌ها و استقرار نظام مدیریت دانشی در سازمان‌ها، فازهای بعدی اجرای این مدل خواهد بود.

رییس انجمن مدیریت ایران: سرمایه اصلی سازمان‌ها، سرمایه انسانی است

در این کنفرانس، دکتر مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران به بررسی موضوعات مدیریت دانش با رویکرد مدیریت منابع و بحث سرمایه فکری در مدیریت دانشی پرداخت.

وی با بیان این مطلب که مدیریت دانشی یک مرحله فراتر از مدیریت دانش‌ است، گفت: در بحث مبانی کلیدی مدیریت دانشی، خلق دانش برای فضای رقابتی را در دستور کار قرار می‌دهیم و مهم‌تر از همه بهره‌گیری از دانش و دانایی و همینطور پیش‌بینی آینده که موضوع بسیار مهمی است.

وی در تعریف مدیریت دانشی گفت: مجموعه‌ای از ارتقا اقدامات یکپارچه جهت شناسایی اطلاعات و مشارکت را مدیریت دانشی می‌گویند. استقرار مدیریت دانشی در سازمان ظرفیت‌سازی می‌کند. باید کارآفرینی سازمانی و شایسته‌سالاری در سازمان صورت گیرد. سرآمدی سرمایه انسانی موضوع بسیار مهمی است. در بانک‌پاسارگاد، سرمایه اصلی ما سرمایه انسانی است. وی با تأکید بر این نکته که ابعاد مدیریت دانشی در حوزه راهبردی شامل پیش‌بینی تحولات گسترده، انعطاف‌پذیر بودن سازمان و آینده‌نگر بودن آن است، تصریح کرد: علاوه بر آن ساختار باید پویا و متحول باشد.

قاسمی تصریح کرد: یکی از ابعاد ساختاری و دانشی در سازمان‌ها بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است؛ از جمله این فناوری‌ها، فناوری‌های همگراست. ما در شرایط کنونی در دانشگاه خاتم در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌های فناوری همگرا را داریم که در دنیا تنها چهار دانشگاه این رشته را ایجاد کرده‌اند؛ حتی در دانشگاه‌های داخل کشور، این فناوری را نداریم. این موارد را با همکاری و مشارکت دانشگاه فرانسه در دانشگاه خاتم ایجاد کرده‌ایم. در این زمینه دانشجویان ما نیمی از واحدهای خود را در ایران و نیمی دیگر را در فرانسه می‌گذرانند.

وی با اشاره به بحث کارکردهای مدیریت دانشی در سیستم‌های مختلف، اضافه کرد: این بحث از مدیریت دانشی فردی شروع می‌شود که در مورد افزایش اشتراک و مشارکت اجتماعی و در حوزه تیمی، ایجاد روحیه کار گروهی است. وی ادامه داد: در حوزه سازمانی، ایجاد سازمان یادگیرنده و سرآمدی سازمانی، در حوزه افزایش توان ملی، بهره‌وری ملی در حوزه توسعه سرمایه انسانی و در بخش بین‌المللی، افزایش قدرت اقتصادی توسعه ملی است.

قاسمی به بحث زیرساخت‌های مدیریت دانشی نیز اشاره کرد و گفت: بحث بعدی نیز سرمایه‌ فکری است که نیاز به تمرکز بیشتر دارد. عملاً سرمایه فکری کل دانشی است که یک سازمان در فرایند هدایت کسب و کار آن را به کار می‌گیرد. وی تأکید کرد: سرمایه فکری تنها محدود به دانش در دسترس افراد نمی‌شود بلکه شامل دانش دخیل در درون پایگاه داده‌ها، فرایندهای کسب و کار و ارتباطات است. در واقع این سرمایه فکری را می‌توان از تاریخ تشکیل یک سازمان تا روز حاضر و بلکه برای آینده‌ای که هنوز اتفاق نیفتاده است، تعریف کنیم.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به این نکته که در حوزه سرمایه فکری می‌توان به ارتباطات نیز اشاره کرد که خود شامل همه فرایندها می‌شود و معمولاً در ترازنامه نشان داده نمی‌شود، اظهار داشت: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در سرمایه فکری گزینه‌ای را پیدا کنیم که بشود در ترازنامه یک سازمان آن را به صورت کمی نشان داد.

دکتر قاسمی افزود: حوزه سرمایه‌ انسانی حوزه بسیار مهمی است. وقتی ما 14 سال پیش گروه مالی پاسارگاد را ایجاد کردیم، دو موضوع بسیار مهم مورد تأکید ما قرار داشت: اول بحث فرهنگ سازمانی بود و دوم سرمایه انسانی، که امروز از جمع‌بندی این دو مورد به سرمایه‌های فکری رسیده‌ایم.

مدیرعامل بانک‌پاسارگاد با اشاره به بحث سرمایه ساختاری، این سرمایه را شامل فرایند و ساختار سازمانی و اسناد راهبردی انواع داده‌ها و زیرساخت‌ها خواند و خاطرنشان کرد: مدیری که مهم‌ترین مسؤولیت را در سازمان‌ها دارد، باید بداند در کجای سازمان این اجزا تجهیز شده و در کجای سازمان این اجزا وجود ندارد. اگر یک مدیر بتواند به این مسائل توجه داشته‌باشد، بین سازمان خود و سازمان‌های دیگر تمایز ایجاد می‌کند.

دکتر قاسمی گفت: با توجه به اینکه بند 2 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر پیشتازی اصلاح ساختار دانش‌بنیان تأکید دارد و پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و همین‌طور ساماندهی نظام ملی نوآوری را مورد تأکید قرار داده‌است، باید بتوانیم در منطقه تعریف شده‌ خود، نکته اول مسئله‌ دانش‌بنیان را پیدا کنیم. در این‌باره می‌توان گفت که امروزه ما به این سمت در حال حرکت هستیم.

رییس انجمن مدیریت ایران با تأکید بر این نکته که برای اینکه بتوانید رقیب پایداری باشید همیشه باید ارزش‌ها را بالا نگه دارید، ادامه داد: کمیاب بودن خدمات و کالاهایی را که عرضه می‌کنید مورد هدف قرار دهید؛ خدمات باید به سختی تقلیدپذیر باشد. برای مثال در بانک‌پاسارگاد در سال 1389 بانکداری‌مجازی را شروع کردیم در حالی که هنوز رقبا نتوانسته‌اند به اجزای بانکداری ما تسلط پیدا کنند و خدمات ما تا به حالا غیر قابل جایگزینی بوده‌اند .

دکتر قاسمی تصریح کرد: در بحث مدیریت دانشی، ما منابع و دارایی‌های مشهود و منابع و دارایی‌های نامشهود را در اختیار داریم. دارایی‌های مشهود را می‌توان در منابع فیزیکی، منابع مالی، منابع فناورانه و... تعریف کرد و در دارایی‌های نامشهود نیز منابع ارزشی، منابع دانشی، منابع معنوی و منابع ساختاری را می‌توان نام برد.

به گفته وی، در بحث منابع معنوی، وجدان کاری، صداقت، سلامت سازمانی و اخلاق حرفه‌ای مدنظر قرار دارد و در حوزه منابع دانشی، انجمن‌های خبرگی، سرمایه‌های فکری، حافظه سازمانی و فرهنگ سازمانی مطرح می‌شود.

در ادامه این کنفرانس دکتر غلامرضا خاکی مشاور و مدرس مدیریت، در خصوص موضوع «از دانشوری تا دیده‌وری» به سخنرانی پرداخت. وی به تفاوت میان دانش و علم اشاره کرد و ارتباط آن را با منظومه فکری مولانا شرح داد. دکتر خاکی تصریح کرد: مباحث مدیریت دانش را می‌توان در سه سطح متا، ماکرو و میکرو مطرح کرد. در سطح متا می‌توان به زیرساخت‌های فلسفی موضوع پرداخت. در سطح ماکرو به بحث استراتژی‌ها می‌توان اشاره داشت و در سطح میکرو به ابزارها و تکنیک‌ها می‌پردازیم. وی ادامه داد: مدیریت دانش یک مفروض دارد، مبنی بر این که هرکس در سازمان است، صاحب ثروتی به نام دانش است که به‌وسیله مدیریت دانش باید این ثروت را بازیابی کند.

در ادامه دکتر آذر صائمیان، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی، گزارشی از دومین دوره جایزه مدیریت دانشی ارائه کرد و با اشاره به حمایت دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این کنفرانس، اظهار داشت: 20 شرکت، متقاضی ارزیابی در دومین دوره جایزه مدیریت دانشی بودند. وی همچنین بیانیه‌ دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع را قرائت کرد.

در این همایش پنل تخصصی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع نیز به ریاست بهرام جلوداری ارزیاب ارشد مدیریت دانشی و با حضور منوچهر منطقی عضو هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران، پیمان اخوان رییس هیأت‌مدیره انجمن مدیریت دانش ایران، کامبیز باغبان رییس اسبق امور بهره‌وری، تحول اداری و کارآفرینی شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.

انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه بین انجمن مدیریت ایران، دانشگاه خاتم و انجمن مدیریت دانش اتریش بخش دیگری از این کنفرانس بود.

در پایان این همایش نیز جوایز دومین دوره جایزه مدیریت دانشی در سه سطح تندیس سیمین، بلورین و گواهینامه یک تا سه ستاره به سازمان‌های برگزیده اهدا شد.

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم