کشاورزان برای کشت ارقام جدید برنج، درخواست ارائه دهند


کشاورزان برای کشت ارقام جدید برنج، درخواست ارائه دهند

رشت - ایرنا - رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: کشاورزان علاقمند به کشت ارقام جدید برنج، درخواست خود را به این موسسه ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم حسینی عصر دوشنبه در جلسه شورای کشاورزی شهرستان رشت در فرمانداری افزود: رش، تیسا و آنام سه رقم جدید کشت برنج معرفی شده از سوی موسسه تحقیقات برنج کشور ، در سال های ۹۷ و ۹۸ است.

وی در تشریح هر یک از ارقام جدید معرفی شده کشت برنج اظهار داشت: رش عملکرد بالای ۶۱۵ تن، مقاوم به ورس، متحمل به بلاست، معطر و خوش کیفیت است و به طور میانگین ۶۳ درصد عملکرد بیشتر نسبت به رقم محلی هاشمی دارد و به ازای هر هکتار یک هزار و ۲۵۰ کیلوگرم برنج سفید بیشتری تولید می شود و غذای ۳۵ نفر را اضافه بر میزان فعلی، تامین می کند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد: تیسا عملکرد هفت تا ۵ / ۷ تن در هکتار، بسیار زودرس، دانه بلند، کیفیت پخت مناسبت، مقام به ورس و متحمل با بلاست بوده، جایگزینی این رقم با رقم محلی فعلی در هر هکتار، موجب افزایش تولید و تامین غذای ۴۹ نفر بیشتر از شرایط فعلی می شود.

وی بیان داشت: رقم جدید برنج آنام نیز دارای کیفیت پخت عالی (مشابه دم سیاه)، عملکرد مناسب ۵ تا ۵/ ۵ تن در هکتار، پاکوتاه از ارقام محلی، ۵۰۰ متر مکعب نیاز خالص آب کمتر از ارقام محلی، پیش بینی جایگزینی کشت این رقم با ارقام محلی فعلی در سطح وسیع موجب صرفه جویی حداقل ۵۰ میلیون مترمکعب تنها در حوزه سد سپیدرود یا پیش بینی اختصاص ۱۰۰ هزار هکتار می شود.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اظهار داشت: هدف ما در این موسسه به عنوان موسسه ای ملی این است که با همکاری فرمانداری ها، بخشداران و ... ارقام را توسعه دهیم.

به گزارش ایرنا گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

موسسه تحقیقات برنج کشور در سال ۱۳۷۲ به مرکزیت استان گیلان تاسیس و در سال ۱۳۷۳ به طور رسمی شروع به کار کرد. این موسسه دارای پنج بخش اصلاح و تهیه بذر خاک و آب، گیاه‌پزشکی، فنی مهندسی کشاورزی و خدمات فنی و تحقیقاتی است ، همزمان معاونت موسسه با بخش های تحقیقاتی مشابه ستاد، در شهرستان آمل نیز تاسیس شد.
ستاد موسسه و معاونت تحقیقات برنج کشور دارای ۵۰ عضو هیأت علمی و محقق در تخصص های مختلف می باشد و هدایت فعالیت های تحقیقاتی برنج سراسر کشور نیز به عهده این موسسه است.
نتایج حاصل از تحقیقات برنج در زمینه های مختلف از طریق اجرای طرح های تحقیقی ترویجی و طرح های مشابه و متعاقب آن انتشار گزارش های پژوهشی به طور مستقل و نشریات ترویجی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت ترویج و نظام بهره برداری به شالیکاران انتقال می یابد.
ایران دارای ارقام محلی با کیفیت بالاست و از ذخائر ژنتیکی ارزشمند محسوب می شوند. این موسسه ذخائر ژنتیکی ارزشمند برنج های ایرانی را جمع آوری، حفط و احیا کرده است که برای معرفی ارقام جدید برنج استفاده های فراوانی از آنها می شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان نیز در این جلسه از برگزاری اولین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری در گیلان با محوریت آب بندان ها خبر داد.

یونس رنجکش با بیان این که همایش یاد شده پنجشنبه هفته جاری در استانداری گیلان در رشت برگزار می شود، اظهار داشت: شناسایی ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری و فرصت یابی آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه از اهداف برگزاری این همایش است.

وی خاطر نشان کرد: در مقطع اول کارشناسان، دهیاران و رئیسان ادارات در حوزه های مختلف شامل جهادکشاورزی، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، آب منطقه ای و غیره از شرگت گنندگان در این همایش هستند.

رنجکش بیان داشت: در این همایش تلاش می شود تا آخرین راهکارها و دستاوردهای علمی با مرور بر قوانین موجود ، دغدغه های نهفته در حوزه های مربوطه را مرتفع کرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع احیاء آب بندان ها خاطر نشان کرد: احیاء آب بندان ها می تواند فرصت های جدید اشتغالزایی را به همراه داشته باشد.

۷۲۸۶/۲۰۰۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...