ریس تاک؛ مهناز سیفی اولین دختر موتور ریس مشهد


موتوجی پی ایران – در این قسمت ریس تاک با توجه به درخواست های مکرر بانوان عزیزی که وبسایت ما را دنبال می کنند، با یکی از موتورسواران داخلی مسابقات موتور ریس مصاحبه کرده ایم، و در قسمت های بعدی نیز سعی می شود که به رشته های موتورسواری نیز بپردازیم. در این قسمت با خانم “مهناز سیفی” مصاحبه ای را انجام دادیم، امیدواریم که لذت ببرید: مهناز جان خودتو...

موتوجی پی ایران – در این قسمت ریس تاک با توجه به درخواست های مکرر بانوان عزیزی که وبسایت ما را دنبال می کنند، با یکی از موتورسواران داخلی مسابقات موتور ریس مصاحبه کرده ایم، و در قسمت های بعدی نیز سعی می شود که به رشته های موتورسواری نیز بپردازیم. در این قسمت با خانم “مهناز سیفی” مصاحبه ای را انجام دادیم، امیدواریم که لذت ببرید:

مهناز جان خودتو معرفی کن واسه مردم و بگو چند سالته و کجای ایران زندگی می کنی!؟انگیزت برای اینکه وارد مسابقات موتورسواری بشی چی بوده؟

با سلام به تیم زحمت کش فرمول یک ایران، من مهناز سیفی هستم، متولد 68 و ساکن مشهد هستم. تو زندگی دنبال هیجان هستم و روزهایی که زندگی من هیجان نداره احساس کسالت و بیهودگی و تلف شدن وقت و عمرم رو دارم. زمانی که با رشته موتورسواری آشنا شدم متوجه شدم برای داشتن هیجان در زندگی، موتورسواری گزینه خوبی میتونه باشه رشته ای که هر لحظه ممکنه اتفاقی رخ بده که قبلا برای کسی تکرار نشده،انگیزه من از شرکت در مسابقات موتورسواری از اونجایی شروع شد که اطرافیان هر کس می شنید که توی چنین رشته پر هیجان، پر خطر و سخت برای بانوان شروع به کار کردم، مسخره می کردن و می گفتن که نمیشه و نمی تونی و روزی میرسه که از انتخابت پشیمون میشی و به هر طریقی که میتونستن سعی کردن مانع حضور من و کلا بانوان توی ورزش باشن و حتی الامکان نذارن من پیشرفت کنم و این شد که انگیزه من برای شرکت در مسابقات بیشتر شد تا جایی که هر سختی و هر مشکلی رو با جون و دل پذیرفتم و قدم در این عرصه گذاشتم.

از کی و کجا تمرینات رو شروع کردی؟ درس رو هم موازی با مسابقات ادامه میدین یا اینکه نه فقط متمرکزی روی ورزشی که توشی؟

حدود سال 94 با رشته موتورسواری بانوان آشنا شدم و بعد از گذشت چند ماه با تهیه تجهیزات شرع به فراگیری آموزش موتورسواری کردم که البته در آن موقع رشته کراس را دنبال می کردم و بعد از حدود 3 سال به رشته پر هیجان تر سرعت رو آوردم.
باید عرض کنم قبل از شروع به موتورسواری، بنده فارق التحصیل شده بودم که با راهنمایی پدرم شروع به تحصیل در رشته جدید کردم و همزمان با آموزش های موتورسواری مشغول به ادامه تحصیل شدم. لیسانس تصویر برداری و معماری که رشته معماری همزمان با آموزش های موتور کراس بوده.

ریس تاک؛ مهناز سیفی اولین دختر موتور ریس مشهدریس تاک؛ مهناز سیفی اولین دختر موتور ریس مشهد مهناز سیفی – موتوکراس

آیا شهری که هستی تجهیزات لازم و پیستی که ابتدایی ترین نیازهات رو براورده کنه رو داره یا اینکه باید بری به یه شهر دیگه واسه این کار؟

در شهر مشهد پیست مناسب برای آموزش موتورسواری ریس وجود داره اما به دلیل این که هنوز در مشهد کمیته ای به نام موتور ریس بانوان نداریم بنده اجازه تمرین در این پیست رو ندارم و برای تمریناتم باید هفته ای یک بار به همراه موتورم به تهران بیام. من با کلی سختی موتور رو داخل ماشین جا میدم و مسیر مشهد به تهران و برگشت رو تنها طی می کنم تا بتونم تمرین کنم.

یعنی چی که موتورت رو میزاری داخل ماشینت؟!

بله من با ماشین پرایدم صندلیهاشو باز کردم موتور و میذارم داخل ماشین جمعه ظهر حرکت میکنم شنبه صببح میرسم شنبه عصر تمرین میکنم بعد تمرین حرکت به سمت مشهد و یکشنبه صبح مشهد هستم.

ریس تاک؛ مهناز سیفی اولین دختر موتور ریس مشهدریس تاک؛ مهناز سیفی اولین دختر موتور ریس مشهد مهناز سیفی

اردوهای داخلی داریم اصلا واسه حمایت از استعداد های جوان موتوراسپورت یا اینکه نه اصلا چنین چیزی نداریم؟

نه، هیچ فعالیت حمایتی وجود نداره و همه چیز به عهده خود ورزشکار هست. سختی ها و موانعی که دارم عدم حمایت مسئولین در شهر مشهد هستش اگر مسئولین حمایتم کنند اجازه تمرین در پیست مشهد را به من بدهند که مجبور نباشم برای تمرین هر هفته به تهران برم.

هزینه های این ورزش چقدر بوده برات و چقدر طول کشید تا اسپانسر بگیری؟(اصلا اسپانسر داری یا از جیب خودت میدی؟)

در کل رشته های موتوراسپورت مخصوصا موتور ریس پر هزینه هستن و تا الان تمام هزینه ها رو شخصا پرداخت کردم و هیچ کمکی به من نشده و همچنان هم تا گرفتن اسپانسر باید ادامه بدم و هنوز اسپانسری از بنده حمایت نکرده. اسپانسر هست، اما حمایت مالی از ورزش های غیر توپی هنوز جا نیفتاده و ورزشکارهای زیادی توی رشته های مختلف با مشکلات مالی روبرو هستن. برای به دست آوردن اسپانسر در درجه اول باید نشون بدی که میتونی موفق باشی و باید چندتا مقام داشته باشی. بعد لازمه یه سری زیرساخت داشته باشی تا برای اسپانسر توجیح داشته باشه تا روی ورزشکار سرمایه گذاری کنه، زیر ساخت هایی مثل داشتن تیم ویدیو برای ساخت تیزرهای مورد پسند اسپانسر ها. خدا رو شکر من زیر ساخت ها رو دارم و فقط منتظر برگزار شدن مسابقات هستم تا بتونم با به دست آوردن سکو نظر اسپانسر ها رو جذب کنم.

تمرینات بدنسازیت چطوریه و چقدر جدیش میگیری؟

در رشته ورزشی که من فعالیت دارم باید از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشم تا بتونم به راحتی سنگینی لباس و تجهیزات و گرمای هوا و وزن موتور رو کنترل کنم. به همین دلیل باید بدنم آمادگی کامل برای تحمل شرایط سخت را داشته باشه تا در مسابقات دچار خستگی نشم. بنابراین تمریناتم رو به صورت جدی از سال 95 در رشته های بدنسازی و هوازی شروع کردم و همچنان هم ادامه داره.

برنامت برای سال 98 و 99 چیه؟ قدم بعدی که فکر میکنی برات تغییر ایجاد می کنه چی می تونه باشه؟

برای سال 98 تمام تمرکزم روی کلاس مینی جی پی هست. برنامه من برای سال آینده این است که در کنار آموزش ها و تمرینات مینی جی پی شروع به فراگیری و تمرین در کلاس 250 سی سی کنم تا کم کم برای سطح بالاتری از مسابقات آماده بشم و در موازات با این اهداف با گرفتن مدرک مربیگری موتورسواری بانوان در رشته موتورسواری ریس، این ورزش رو به خانم های علاقه مند آموزش بدم تا دختران شهرم در مسابقات بدرخشن و بعد از آن در سایر شهر هم این رشته رو توسعه بدم.

کی بیشتر از همه حمایتت میکنه و موقعی که به نتیجه نمیرسی بهت امید دوباره بلند شدن میده؟

چون خانم هستم هیچ کس هیچ حمایتی از من نمیکنه و وقتی به نتیجه دلخواه نمیرسم به جای کمک کردن، کنایه میزنن که دیدی نشد! پس بیهوده تلاش نکن. فقط یه تعدادی انگشت شماری از دوستانم ازم حمایت می کنن که کافی نیست و اون ها هم بابت حمایت از من تحت فشار هستن.

موتور سوارهای مورد علاقت چه کسایی هستند؟ چه تیمی رو دوس داری؟

مارکز – روسی، توی اتومبیل رانی هم همیلتون و ورشتپن.

دوست داری وارد چه نوع رقابتی از موتورسواری بشی؟تا الان به گرایش های دیگه موتوراسپورت علاقه نداشتی مثل رالی، رقابتهای چرخ باز؟

بله خیلی دوست دارم به درجات بالای و مسابقات جهانی برم اما فکر می کنم برای سن من کمی دیر شده، اوایل به اتومبیلرانی و مسابقات اون علاقه زیادی داشتم. به خصوص رشته اسلالوم و سرعت که با وجود توانایی ها و مهارت هایی که در این زمینه داشتم بعد از ورود به این رشته متوجه هزینه های بالای اون و مسائل جانبی ای شدم که ترجیح دادم به رشته ای قدم بذارم که قبلا کسی اون رو امتحان نکرده و تجربه جدیدی داشته باشم و رشته جدیدی رو وارد شهرم کنم.

ریس تاک؛ مهناز سیفی اولین دختر موتور ریس مشهدریس تاک؛ مهناز سیفی اولین دختر موتور ریس مشهد مهناز سیفی

به نظرت امسال کدوم موتورسوار و کدوم تیم قهرمان جهان موتوجی پی میشن؟

توی موتوجی پی مارکز خوب تا الان اختلاف امتیازی خیلی زیادی با سایر رقبا ایجاد کرده و به نظر میرسه می تونه قهرمانی رو بگیره، اما در مورد قهرمانی تیمی هنوز نمیشه بین دوکاتی و دیگران اظهار نظر کرد و توی فرمول یک همیلتون، من شماره مسابقه ایم توی مسابقات موتورسواری سرعت قهرمانی کشور بانوان رو هم 44 انتخاب کردم که شماره همیلتون هست.

ظاهرا یه موتور کاستوم ادیشن برای خودت ساختی، از عکس هایی که داخل صفحه اینستاگرامت گذاشتی دیدمش، میشه یخورده ازش صحبت کنی و بگی چطوری ساختیش و چه کسایی بهت کمک کردن؟ اسمی براش انتخاب کردی؟

نه اون موتور مینی جی پی 150 سی سی ساخت کمپانی کایو هستش. کلاس مینی جی پی در مسابقات موتورسواری ریس به عنوان کلاس پایه به حساب میاد و در واقع حکم کارتینگ برای اتومبیلرانی رو داره.
مسابقات موتورسواری سرعت بانوان در سه کلاس 125، 150 و 250 سی سی برگزار میشه و من با توجه به تجربه کراس و علاقه ام به یادگیری اصولی کلاس مینی جی پی 150 سی سی رو انتخاب کردم. اسم موتور….خودم نظرم اینه اسمش دیبا باشه اسم قدیم دریاچه ارومیه ولی هنوز به کسی راجع به این اسم حرفی نزدم.

عالی، اشکال نداره اینجا همه بچه ها دهنشون قرصه، بین خودشون میمونه اسم موتورت :دی، موفق باشی و امیدواریم که همه مشکلات و موانع پیش رو برای مردم کشورمون برطرف بشه مخصوصا در سری رقابتهای موتوراسپورت. تیم فرمول یک ایران از شما و تمام بچه های موتوری ایران حمایت میکنه و هواتون رو داره، موفق باشید.

ریس تاک را دنبال کنید

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟